Ja just det, elen.

När vi rivit ut 18 elradiatorer blir det en hel del tomma säkringsplatser kvar.
En jordfelsbrytare eller två måste monteras och va fan, nu när allt ändå är uppbrutet är det väl lika bra att byta ut den skiten också....

Gammal skit
IMG_1583.jpg

Ut med den
IMG_1584.jpg

Ny skit
IMG_1555.jpg

In med den
IMG_1621.jpg
 
  • Gilla
Robert63 och 3 till
  • Laddar…
Den vakne noterar säkert att källarväggarna nu är halvt vita och det är första lagret silikatfärg som är applicerad.
Det gick åt 120 liter innan allt var klart.
 
På vårkanten var det så äntligen dags att få väggen fixad.

IMG_1075.jpg

IMG_1077.jpg

Det var ett glatt gäng som gick loss med bilmaskiner och tigersågar.

Det tog inte lång stund förrän det gamla teglet var demonterat och ny syll var på plats.
Sen på med mineritskivor och avvattningsplåt.

IMG_1368.jpg

Sen var det murning med färganpassat bruk så det skulle passa det gamla.
Det tycker jag var seriöst och bra att tänka på en sån grej.

IMG_1453.jpg
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Mycket intresant tråd, detta vill även jag se mera av! Tummar upp(y)(y)
 
Underbar tråd! Mera!
 
Måste påpeka igen hur bra jag tycker det är att ni tänker långsiktift och planerar inför framtiden och fixar allt från grunden när ni ändå blåser ur det gamla!
 
  • Gilla
Annen och 2 till
  • Laddar…
Hmm, hade det varit billigare att riva och bygga nytt?
 
Då tar vi några bilder till.

Efter första vintern efter omdräneringen var det dags att fixa lite med nivåerna runt huset.
Dräneringsfirman upptäckte att huset nog låg lite för djupt (vad annars liksom?) och vi behövde fixa lite fall ut från huset. Att hyvla av hela tomten var inget alternativ så det fick bli en annan lösning.

IMG_1999.jpg

Hur det är tänkt att se ut i framtiden hade vi ingen aning om så det fick bli en senare fråga,

IMG_2091.jpg

Under tiden började vi jobba med att få dit FTX-systemet.
Det var kul att få göra något kreativt för en gångs skull. Det blev en utmaning att nå alla rum i källaren utan att: ha rören synliga, förstöra bjälklaget, få plats mellan takstolar och golvbjälkar, skapa nya väggar på boplanet. Men efter en hel del pyssel så blev det nog rätt bra. Fick stå ut med en tvåmetersbit synlig i källaren.

IMG_1674.jpg

IMG_1685.jpg

IMG_1924.jpg

Jag kan upplysa om att det blir rätt varmt på vinden och inte helt kul att krypa runt i isolering för att fixa med rörbitarna, fast det skulle bli värre...
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
stake skrev:
Måste påpeka igen hur bra jag tycker det är att ni tänker långsiktift och planerar inför framtiden och fixar allt från grunden när ni ändå blåser ur det gamla!
Ja och nej :)


Då vi inte kunde göra den snabbfix som vi tänkte från början så blev det så att säga ett annat läge.
Någonstans, kanske under tredje månaden stod det fullständigt klart att vi måste köra "all in".
Har man tagit fan i båten så får man se till att ro han iland...

Men såhär med facit ihand så skulle vi ha agerat ännu mer kraftfullt i början, vi lade mycket energi och tid första månaderna för att fixa sånt som vi ändå skulle riva ut senare. Vi har inte haft en enda container till exempel, hur dumt är inte det? Har nog kört 100 lass till tippen vid det här laget - slöseri med tid.
Jag hade gärna sett att vi planerat ännu bättre, men då kanske man insett vidden av hur mycket arbete som krävts och backat ur av den anledningen.

Slutsatsen får blir att det nog är bäst att man inte vet vad som väntar för då törs man aldrig starta.
 
  • Gilla
one- och 2 till
  • Laddar…
alex86 skrev:
Hmm, hade det varit billigare att riva och bygga nytt?
Tanken har slagit mig.
Det hade definitivt gått mycket snabbare, halva tiden skulle jag tro.

Enligt bankens beräkningar så kommer vi ligger 600 000 under ett nybyggt hus med halva ytan (om man tar med källaren) och det är ju en slant. Särskilt då huset inte ligger i en attraktiv storstad med skenande priser.
 
Något försenade på hösten så var det då äntligen dags att byta ut den äckliga syllen.
Vi hade nu väntat exakt ett år så det skulle bli skönt att bli av med den.

IMG_2819.jpg

IMG_2843.jpg

För att underlätta lite för byggarna och för att ta bort ev kuprinolsmittad isolering så öppnade vi upp ytterväggarna lite nertill.

IMG_2849.jpg

När det var dags för syllen runt trappan blev det lite problem. Den gick inte att komma åt.
Så det blev att hyra bilmaskinen igen och ta bort översta trappsteget.

IMG_2886.jpg

Den här typen av trappor är rena vansinneskonstruktionen.
En del av (nästan hela) översta trappsteget är gjutet direkt på takpanelen i källaren med bara tre små regelsnuttar som förstärkning. Allt inplastat och täckt med treulit. Gissa om det var fräscht där under - not!


Hur som helst med trappsteget bort kunde de efter mycket om och men byta syllen även där.

Så här ser den ut förresten:

IMG_2851.jpg

Återmontering påbörjad

IMG_2959.jpg
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nu har ju även jag fastnat för denna tråden!
 
Jag har också fastnat för tråden! Kör på vi vill ha mer!!(y)
 
Känner igen resan ni gjort. Ett stort lycka till med det sista i denna resa!!
 
P
Har gjort en liknande resa men vi gick riktigt 'all in' direkt. Det som idag finns kvar av huset är ytterväggar som tur nog var nyputsade och takstolarna. Resten är bytt. Dock hade vi ett hus från 1929 utan direkt någon källare och murade väggar. Just det där med källare är ju ingen höjdare.

Det jag funderar på är var ni har bott under tiden? Ni kan väl inte ha bott i huset eller???
Och bo på annan plats kostar....
Det här måste man följa...
 
  • Gilla
Saltis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.