Tack. Var en laddskena som inte var rörligt. Men gick lätt att fixa. Kan tyvärr inte uppgradera pga mac hemma. Men får ta med till jobbet och uppgradera den.
 
Jag tycker det är intressant med robotdammsugare, så jag har läst på lite.

Det finns en tysk variant av Neato:n som heter Vorwerk VR100 som många verkar tycka är bättre än Neato:n. På ett annat forum [1] hittade jag en lista över vad som skiljer VR100 mot Neato XV-15 (11 i USA)

1. They modified the fan (I think they mean the suction power) so they get an increased efficiency of 28% instead of 12%. They also optimized the air flow path.

2. The brush is completely new with bristles and non straight silicon plates (as the Neato, I hope you understand what I mean, because the direct translation makes no sense). This reduces the niose and also increases the pickup of hairs etc.

3. They added a side brush to improve the edge cleaning. They claim that Neato could not use a side brush in US because iRobot has a patent on this in US, but not in Europe.

4. They reduced the noise level from 77dB to 69dB by using different brush, acustic damping, other vacuum motor etc.

5. They changed the battery to Lithium one with 64Wh instead of 46Wh but they only use 50Wh to guarantee longer life time. The engineer also sait that the charging firmware is different and there is additional electronic in the VR100 that is missing in the Neato, so do not use the VR100 battery!

6.They have a different filter which can be cleaned without limitation and suction power loss at least several 100 times. They claim Neato filter can handle 25g fine dust until it is blocked, VR100 filter can handle 85g. It is no HEPA filter.

7. The front bumper is made with different softer material to avoid scratches at furnitures.

8. They changed the software a bit but Neato is the software owner and they claim the new Neato firmwares have also lot's of VR100 functions in it, so Neato learned from Vorwerk.

[1] http://www.robotreviews.com/chat/viewtopic.php?f=20&t=15615&start=80
 
Redigerat:
Läste lite om den tyska varianten innan jag köpte min. Har den sidoborste är det klart ett plus. Trodde mer att det var en licensvariant av neato (dvs kopia).
Man får en känsla av att neato servar sina kunder väl, framförallt med flera mjukvaruuppdateringar samt möjlighet att uppgradera roboten till en nyare variant genom att köpa nya delar. Detta uppskattar jag, är fallet liknande med vorwerk och infon ovan stämmer finns det ingen anledning att tveka.
Sent from my Lumia 800 using Board Express
 
Nyfniken skrev:
10 cm hög. Vet inte om den kan klippa under saker som är 10.2 cm dock.
Automovern skall vara utomhus.
Annars blir ryamattorna inte glada :D
 
Hoppehare skrev:
Man får en känsla av att neato servar sina kunder väl, framförallt med flera mjukvaruuppdateringar samt möjlighet att uppgradera roboten till en nyare variant genom att köpa nya delar.
Tyvärr har jag läst att man inte kan uppdatera mjukvaran i en VR100 själv. Man får köra till ett av deras servicecenter så uppdaterar de åt dig. Jag har ingen aning om var de har sina center; risken är att de bara finns i Tyskland...
 
Jaha, då har jag handlat på mig en Neato XV-25... Blir spännande att se om den levererar!
 
  • Gilla
markusla
  • Laddar…
marcusnilsson skrev:
Jaha, då har jag handlat på mig en Neato XV-25... Blir spännande att se om den levererar!
Fungerade den bra?
 
Är nöjd så här långt, har bara haft den i två veckor ca. Den gör vad den ska, tycker att den dammsuger bra! Har inte behövt "robotsäkra" särskilt mycket.

Man får dock ställa upp stolarna vid köksbordet eftersom den annars lägger mycket tid på att navigera runt alla stolsben. Har en ganska öppen planlösning nere, vilken kräver en laddning innan den är klar med hela ytan.

Batteritiden som står specad i butikerna stämmer inte, i ett normalt hem blir batteritiden kortare än de 90 min som anges. Tycker dock inte detta spelar någon roll eftersom när den laddat klart åker ut och påbörjar där den slutade.

Resultatet tycker jag blir tillfredsställande. Har en kamin som den städar bra runt. Likaså blir det bra under köksbordet där ungarna slängt diverse skulor... De mattor som vi har hemma klarar den bra. Vi har en halv-långhårig matta från Ikea som den städar bättre än vanliga dammsugaren.

Den vanliga damsugningen kommer man dock inte ifrån eftersom vi har en del möbler som roboten inte kommer under. I vissa hörn blir det inte heller fullgott.

Den enda i familjen som verkar skeptisk är katten. Hon sitter en liten bit ifrån och blänger på roboten när den far runt på golvet.
 
Är det värt extrapengarna att köpa en XV-25 istället för en XV-15 om man har 2 långhåriga katter?
 
orpon skrev:
Är det värt extrapengarna att köpa en XV-25 istället för en XV-15 om man har 2 långhåriga katter?
Nu vet jag inte vad som skiljer dem åt, men vi har en långhårig katt och är grymt nöjda med vår XV-15.
 
Man behöver inte bestämma sig direkt, XV-15 kan uppgraderas till XV-25 i efterhand med ett uppgraderingskit som Neato Robotics säljer. Det skiljer bara detaljer (som finns i kittet).
 
Beställde en XV-25 från Amazon.co.uk för 2 dagar sen, nu på väg. Pris: 3910:- Skall bli skoj att se om den fungerar bra.
[h=3][/h]
 
marcusnilsson skrev:
Är nöjd så här långt, har bara haft den i två veckor ca. Den gör vad den ska, tycker att den dammsuger bra! Har inte behövt "robotsäkra" särskilt mycket.

Man får dock ställa upp stolarna vid köksbordet eftersom den annars lägger mycket tid på att navigera runt alla stolsben. Har en ganska öppen planlösning nere, vilken kräver en laddning innan den är klar med hela ytan.

Batteritiden som står specad i butikerna stämmer inte, i ett normalt hem blir batteritiden kortare än de 90 min som anges. Tycker dock inte detta spelar någon roll eftersom när den laddat klart åker ut och påbörjar där den slutade.

Resultatet tycker jag blir tillfredsställande. Har en kamin som den städar bra runt. Likaså blir det bra under köksbordet där ungarna slängt diverse skulor... De mattor som vi har hemma klarar den bra. Vi har en halv-långhårig matta från Ikea som den städar bättre än vanliga dammsugaren.

Den vanliga damsugningen kommer man dock inte ifrån eftersom vi har en del möbler som roboten inte kommer under. I vissa hörn blir det inte heller fullgott.

Den enda i familjen som verkar skeptisk är katten. Hon sitter en liten bit ifrån och blänger på roboten när den far runt på golvet.
ett tips är att sätta längre ben på soffor och andra möbler...är ofta bara några extra cm som behövs,för att Neaton ska komma under. är ju bäst om den kan gå under soffor...då det är svårt att få rent där med en vanlig dammsugare..jäkligt jobbigt att ligga där på golvet ochså och försöka få bort dammtussarna
 
Hur gör ni med dörrar till alla rum? den kommer ju inte åt bakom dessa om man skall ha den att gå in i alla rum!!!
Köpte en XV25 igår på Netonet
Man lär ju få plocka bort mycket prylar om den skall funka bra!!!
 
Redigerat:
Sm4ive skrev:
Hur gör ni med dörrar till alla rum? den kommer ju inte åt bakom dessa om man skall ha den att gå in i alla rum!!!
Nej, det är sant. Som sagt, den ersätter inte en vanlig dammsugare fullt ut.

PS. Ett utropstecken räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.