Jag skulle behöva en momentnyckel, framför allt till bilen, men det kan ju komma till nytta annars också.

Frågan är vad man ska välja? Jag har kikat runt lite och det finns ju alla prisklasser, från 59 kr för en med visare hos Biltema, upp till tusentals kr för Kamasa och liknande.

Biltemas variant för 59 kr tycker jag verkar rätt trevlig på ett sätt, för den har en visare, vilket innebär att den fungerar med valfritt moment från 0 Nm. Men å andra sidan innebär det att man måste komma åt att se visaren under åtdragning, vilket inte är säkert.

Nån som har några köpråd?
 
den biltemavarianten gillar jag inte alls. Har använt en några gånger men den imponerade inte alls.
När jag skulle renovera en motor så ville jag inte låna den utan köpte därför en egen, bättre.

Har två st
En som går 28 och uppåt kostade ca 400:- "noname"
En som går från 5-25 kostade ca 1000:- "Jonesway"

Den för 400 köpte jag på min lokala bildelsaffär. Finns säkert på Meca, Mekonomen osv osv.
Biltema bör väl ha en sådan i den klassen med?

Man känner en direkt kvalitetsskillnad men den billiga är välanvänd till två renoveringar och fungerar klanderfritt.
 
Momentnyckel med visare är bara skräp.....man ska ha ett med signalanordning (klickljud) som hörs när inställt vridmoment uppnåtts....
 
  • Gilla
Kjällå
  • Laddar…
"Man får vad man betalar för" är en devis som är väl värd att leva efter.

VI hade ett litet happening på jobbet där vi bla testade kunders momentnycklar.
Det kom in tre kunder med momentnycklar från Biltema, den som visade närmast hade en diff på ca
15%, och den var köpt 3 veckor tidigare.

Sedan kom det kunder med 10 år
gamla kvalitetsnycklar från tex Geodore och liknande märken. Och dessa visade
som mest 1-2% fel.

Så vill du ha en som du kan slita med hälsan i många år, då är det faktiskt värt att lägga en lite större slant och få en ordentlig.
 
Enk Projektet skrev:
Momentnyckel med visare är bara skräp.....man ska ha ett med signalanordning (klickljud) som hörs när inställt vridmoment uppnåtts....
Håller med, speciellt till sånt som ska dras ordentligt hårt så är det störande att behöva hålla koll på en visare.
 
Det blev en från Biltema, 499 kr för en variant som går från 20-210 Nm, med klick. Den ingår i deras serie med verktyg med 10 års garanti, så förhoppningsvis är den ok. Jag tror det är helt ok med 10-15% felvisning om det är där man hamnar efter ett tag, blir det tal om precisionsarbete får jag kanske skaffa/låna/hyra nåt bättre.
 
Glöm inte att släppa upp moment inställningen så den inte ligger "anspännd" i lådan. Då håller den kalibreringen klart mycket längre.

Nycklar som ex Stalhwille behöver inte släppas men de får du lägga på en nolla efter på Biltema priset.
 
A
Kvalitet lönar sig alltid, men man ska inte överdriva (som jag :) ), använder man sällan duger dom flesta som säljs, även om dom har lite hög felprocent så är det oftast huvudsaken att man dra med jämt moment om det t.ex är ett topplock som ska dras. Och som tidigare sagts alltid nolla inställningen när man lägger bort momentnyckeln.
Dom med visare går i nödfall, men är ingen hit då man ska dra lite hårdare, men blir orkeslös då man ska dra samtidigt som man ska hålla koll på visaren. Har dock en sån sedan 23 år tillbaka, används för utlåning mest :)

Själv har jag just en Stahlville som går från 25-140Nm som man inte behöver släppa, bara en lite visare man flyttar, men den kostar några tusen med huvud. Sen har jag en SR (Sturtevent Richmont) som går från 4-20Nm, men även den kostar tyvärr (runt 1300kr med fast huvud). Men det känns då man använder dom jämfört med billigare saker, allrahelst Stahlwillen.
 
Biltemas dyrare tillverkades iallafall tidigare i samma fabrik som kamasa's, med samma kvalitetskrav.
Är då nöjd över min från biltema, kalibreringspapper och allt följde med :)
 
Förutom kvalitén på momentnyckeln handlar det mycket om hur du drar.
Jag var med på ett test där olika personer drog med samma momentnyckel.
Vi fick ut moment på allt mellan 95-150% av inställt värde. Så det handlar mycket om att kunna dra även med en momentnyckel.
 
  • Gilla
aivo och 1 till
  • Laddar…
Har själv testat Biltemas 499 krs variant i en testrigg från Atlas Copco och då diffade den 1-3 % beroende på vilket moment man testade. Då får du betydligt större diff om du använder den eller vilken annan momentnyckel som helst med fel teknik.
 
Hur viktigt är det med exakt moment?

En momentnyckel med 10% fel kan antingen dra 72 eller 88 mm åt något som skall dras åt med 80 nm.

Är det egentligen en sådan stor skillnad att det spelar roll?
 
Beror väldigt mycket på vad du drar för något.
Om du skall dra saker i t.ex. aluminium så kan är det ganska känsligt.
Är det motordelar du skall dra. T.ex. överfall, kammar mm så är det ju mycket viktigare.
Dock skulle jag aldrig använda en momentnyckel med visa för 59kr.

Jag har biltemas 20-210nm för 499:- och är riktigt nöjd. Har kontrollmätt den vid lite olika moment och stämde riktigt bra.

Mycket hänger också på att använda den rätt.
Momentet skall BARA dras en gång per skruv eller vad den nu kan vara för något. INTE en extra gång för att vara säker.
Lägg inte heller på 20% extra för att vara "säker"

Tänk på att vissa motordelar skall monteras med något specifikt fett. T.ex vissa ARP-bultar.

Det kan också vara lite lurigt att dra låga moment med stor moomentnyckel så skulle rekommendera en mindre för dom låga momenten.
 
Redigerat:
Jag har en bult som ska dras 170 footpound = 230 Nm. Om jag har en momentnyckel som går till 210 Nm, kan jag dra den max och sen dra "lite till" med en fast nyckel eller blir detta för osäkert?

Det känns som man sällan behöver en momentnyckel över 210 Nm och frågan är, ska man köpa en biltema 70-350 för 700 kr då?
Jag har INGEN momentnyckel i dagsläget men ska man köpa en så känns det lämpligare med en upp till 210 Nm även om jag just vid denna renovering behöver 230 Nm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.