Status
Tråden går ej att kommentera.
Min automower har blivit knäpp... Den vet inte hur den skall hantera guidekabeln. När den befinner sig på en sidan om den fungerar den ibland som den ska (dvs den kör rakt över den, ibland svänger den som om det vore en gränskabel. När den kommer från andra hållet stannar den och meddelan att den befinner sig utanför området eller att det inte finns någon signal. Men så länge den inte kommer fram till guidekabeln fungerar det bra på båda sidorna om kabeln. Jag har svårt att förstå hur det skulle kunna vara fel på guidekabeln själv (den kan väl inte fungera delvis? så jag antar det är något fel i klipparen?
 
Krille57 skrev:
Efter två veckor har gummilisten på min nya AM 230 släppt lite på ena sidan
Garantisak anser jag, ta kontakt med ÅF! Att koppla in ett åskskydd på 220V sidan lär inte heller ge några problem. Själv kör jag med en liten UPS som jag räknar med skall ta "smällen"..
 
savio skrev:
Görs dessa uppdateringar kostnadsfritt?
Beror ju på hur bra ÅF du har :) Har du köpt den nyligen så bör de absolut göra det kostnadsfritt då den senaste programvaran funnits ett tag..!
 
Krille57 skrev:
Hej Alla,

Efter två veckor har gummilisten på min nya AM 230 släppt lite på ena sidan där den börjar innan första skruven. Den verkar släppt i limningen. Är det någon annan som haft detta problem och är det något att bry sig om så länge listen och skruvarna sitter kvar?
Samma här och är inne på mitt andra skal. Om du skulle orka läsa hela tråden så skulle du se att vi är fler. Jag skulle gissa på att Husqvarna fuskat med den delen för att tjäna in pengar och att listen därför inte har någon funktion.

Om du vill göra ett garantiärende så skulle jag vänta till vintern och samtidigt göra en service på maskinen.
 
Redigerat:
Min lossnade också på ena sidan pga dåligt planerad och lagd begränsningskabel. AM var fö nära ett träd och när den backade ifrån så hakade listen i. Tog bort nitarna som är av plast och är återanvändbara, ruggade list och skrov och använde solution för att limma. Begränsningskabeln omlagd på det stället. Sparar pengar på detaljer är inte Husqvarnas grej, men dom förbättrar troligtvis nästa revision. Dom har uttalat att "kostndasbesparingar är inget alternativ för våra klippare".
 
VIPPEN skrev:
Min lossnade också på ena sidan pga dåligt planerad och lagd begränsningskabel. AM var fö nära ett träd och när den backade ifrån så hakade listen i. Tog bort nitarna som är av plast och är återanvändbara, ruggade list och skrov och använde solution för att limma. Begränsningskabeln omlagd på det stället. Sparar pengar på detaljer är inte Husqvarnas grej, men dom förbättrar troligtvis nästa revision. Dom har uttalat att "kostndasbesparingar är inget alternativ för våra klippare".
Var hos min ÅF idag och tittade på deras utställningsex av 230 och på den satt gummilisten på båda sidor också lös i början fram till första niten. Säljaren sa att listen inte är limmad utan bara nitad för att man ska kunna byta listen. I ditt fall Vippen tycker jag det är dåligt om listen lossar när den backar från ett träd. Enligt min mening ska listen och hela skalet tåla att träd och kvistar går emot för det är verkligheten när AM jobbar i en trädgård och in under bland annat buskar.

Vi pratade också om inställningar på AM och säljaren sa att de som knappar för mycket är de som har mest problem eftersom elektroniken blir snurrig så som jag uppfattade det. Han sa också att efter att man ändrat inställningar typ proportion så tar det en vecka innan det blivit stabilt och ändringarna slagit igenom till 100%. Verkar konstigt tycker jag och jag undrar vad Ni har för erfarenheter?
 
Redigerat:
6
Krille57 skrev:
Vi pratade också om inställningar på AM och säljaren sa att de som knappar för mycket är de som har mest problem eftersom elektroniken blir snurrig så som jag uppfattade det.
Hur skulle elektroniken kunna bli snurrig??
 
matte75 skrev:
Hur skulle elektroniken kunna bli snurrig??
Inte vet jag men som det lät på säljaren så har elektroniken svårt att fatta om man gör många ändringar ofta.
 
Ja, säljare...
 
Jag antar att det ligger nåt i att om man petar mycket i inställningarna (utan att veta vad man sysslar med) är risken större att man åstadkommer konflikter och liknande som skapar problem.
 
Elektroniken i sig är ju mer eller mindre idiotsäker.Jag säljer inte hq utan annat märke men jag rekommenderar ju alla mina kunder att knappa sig fram och testa lite olika inställningar. Mest för att lära sig hur roboten egentligen fungerar. Det sparar i sin tur en massa tid för oss som Åf som inte behöver förklara minsta lilla steg i menyerna som kunden sen ändå inte förstår för att han/hon inte känner till inställnings/menystrukturen. Men att roboten skulle bli "snurrig" och kan ta upp till en vecka innan den fungerar osv har jag svårt att förstå.
 
Att man inte får genomslag direkt med proportioner exempelvis beror på att slumptalsgeneratorn slumpar...
... Dvs att det behövs ett ganska stort antal klippningar innan man har en jämn fördelning enligt procentsatserna.

Ett annat alternativ till algoritm är iofs att alltid klippa den första arean som är underrepresenterad, men det kräver ju att man har ett minne. Denna algoritm har definitivt inte HQ AM då den efter omkonfiguration kan välja samma area två gånger i rad.

Hur som helst snurrigheten som avses är antagligen att man nollställer historien.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Jag prövade med att koppla ur guidekabeln, men det ändrar inte på något, dvs gräsklipparen beter sig likadant när den kommer till guidekabeln: kör över den när den kommer från ena hållet och stannar och säger att den är utanför arbetsområdet när den kommer från det andra. Jag förstår inte hur detta ens är möjligt! Hur kan den reagera på guidekabeln när den inte är inkopplad???
 
pacman42 skrev:
Hur skall man tolka att Worx-tråden har gått om Automower-tråden i antal inlägg?

Jag tolkar det som att vi Automower-ägare har mindre problem med vår produkt. För det kan ju inte vara så att det finns fler Worx på den korta tid den sålts...
En anledning är ju att dom sålt ca 2000 maskiner i Sverige sedan maj och då växer tråden ganska snabbt. Tror nog automower hade problem när dom kom ut på marknaden. Sen är ju automower en bra maskin något annat kan man inte säga, synd att den e så dyr bara.
 
Pah2000 skrev:
Jag prövade med att koppla ur guidekabeln, men det ändrar inte på något, dvs gräsklipparen beter sig likadant när den kommer till guidekabeln: kör över den när den kommer från ena hållet och stannar och säger att den är utanför arbetsområdet när den kommer från det andra. Jag förstår inte hur detta ens är möjligt! Hur kan den reagera på guidekabeln när den inte är inkopplad???
Kan kabeln vara skadad så att signalen genar genom marken?

Eller har du rikligt med magnetiskt järn i berggrunden strax under gräset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.