Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Här är min matta efter ca 3 veckor

IMG_2982.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2991.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2994.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2995.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2996.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
"Zorro" ute och premiärkör :)

Man undrar ju hur lång tid det kommer att ta att klippa 1000kvm, ställt in den att köra 10.00 - 17.00 varje dag.

Ett JÄTTE tack till alla som varit så otroligt hjälpsamma och svarat på frågor etc (y)

Nu skall jag sätta mig med en stor Pilsner och njuta :beer:

bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Prins Daniel och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
M@ZE skrev:
"Zorro" ute och premiärkör :)

Man undrar ju hur lång tid det kommer att ta att klippa 1000kvm, ställt in den att köra 10.00 - 17.00 varje dag.

Ett JÄTTE tack till alla som varit så otroligt hjälpsamma och svarat på frågor etc (y)

Nu skall jag sätta mig med en stor Pilsner och njuta :beer:

[bild]
En bra kombination, Pilsner och att njuta.
 
  • Gilla
M@ZE
  • Laddar…
Oavsett fabrikat så ser det snabbt ut som en golfbana (golfgreen är väl att ta i).

Min var väldigt gropig att köra med åkklippare men det syns inte nu och jag behöver inte studsa omkring.

Protte
 
Nu förstår jag vad ni menar med när den "följer" slingan hem för laddning och att den inte klipper. Då går den verkligen efter slingan men inte när den är ute och klipper, då tycker jag att den vänder för tidigt. Så jag håller med om att den borde klippa påvägen hem till laddning. Den går verkligen sakta påväg hem mot laddning, känns nästan inte som om den skall orka hehe.
 
peternicklas
M@ZE skrev:
Nu förstår jag vad ni menar med när den "följer" slingan hem för laddning och att den inte klipper. Då går den verkligen efter slingan men inte när den är ute och klipper, då tycker jag att den vänder för tidigt. Så jag håller med om att den borde klippa påvägen hem till laddning. Den går verkligen sakta påväg hem mot laddning, känns nästan inte som om den skall orka hehe.
Det funkar inte att den klipper på hemvägen då risken för att strömmen ska ta slut är stor. Dock har jag lämnat förslag på att den ska klippa då den går ut från laddningen och har fulla batteri. Detta är framfört till konstruktionsavd.
 
Kanon, ja det skulle verkligen vara bra för nu tycker jag att den vänder för tidigt när den är ute och klipper, men när den går hem märker man verkligen hur man "spikat" slingan och om den kan "komma" hem.
 
Vad kör ni med för Klipphöjd ? instälning på er LD ?

Tycker nästan chassit är lite lågt men jag kör på 7:an just nu och det känns som om den får lite motstånd pga att chassit tar i lite i gräset. Någon som reflekterat samma ?
 
peternicklas
M@ZE skrev:
Vad kör ni med för Klipphöjd ? instälning på er LD ?

Tycker nästan chassit är lite lågt men jag kör på 7:an just nu och det känns som om den får lite motstånd pga att chassit tar i lite i gräset. Någon som reflekterat samma ?
Kör just nu på läge 4 då den har stått still några dagar. Ska ner till 3 om en vecka. Har du högt gräs så kanske det kan ta i chassiet. Den gör inte det när du väl har fått ner gräset till lämplig nivå.
Min gräsmatta efter 11 veckor, all mossa borta. P7239108.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
JS80
  • Laddar…
M@ZE skrev:
Kanon, ja det skulle verkligen vara bra för nu tycker jag att den vänder för tidigt när den är ute och klipper, men när den går hem märker man verkligen hur man "spikat" slingan och om den kan "komma" hem.
För att testa om det finns möjliga "problemställen" pga slingavstånd <45 cm:
- Vänta till klipparen har kört slut på ström, stannar och börjar söka slingan för laddning.
- Flytta klipparen och ställ den vinkelrätt mot slingan vid tänkbara "problemställen" (där du har något utanför slingan; t.ex häck, långt gräs, mur, staket etc)
- Tryck 0 för att återställa varningsmeddelandet från att du lyfte klipparen.
- Tryck HOME och stäng luckan
- Om du snålat för mycket på rekommenderade 45 cm kommer du att märka det nu...
- Testa varje möjligt "problemställe" enligt ovan.
 
falmark skrev:
För att testa om det finns möjliga "problemställen" pga slingavstånd <45 cm:
- Vänta till klipparen har kört slut på ström, stannar och börjar söka slingan för laddning.
- Flytta klipparen och ställ den vinkelrätt mot slingan vid tänkbara "problemställen" (där du har något utanför slingan; t.ex häck, långt gräs, mur, staket etc)
- Tryck 0 för att återställa varningsmeddelandet från att du lyfte klipparen.
- Tryck HOME och stäng luckan
- Om du snålat för mycket på rekommenderade 45 cm kommer du att märka det nu...
- Testa varje möjligt "problemställe" enligt ovan.
Super .. Tack ! .. jag har märkt 2 ställen hitills som strular vid hemgång (där det är mur) och sen stannade den vid sandlådan när det var ute och klippte. Den gick förbi flera gånger men nu stannade den. Som tur är så är det högt gräs som grannen inte bryr sig om så jag skall dra en veva med trimmern och ta ner 20 cm av hans gräs :)
 
peternicklas skrev:
Kör just nu på läge 4 då den har stått still några dagar. Ska ner till 3 om en vecka. Har du högt gräs så kanske det kan ta i chassiet. Den gör inte det när du väl har fått ner gräset till lämplig nivå.
Min gräsmatta efter 11 veckor, all mossa borta.[bild]
Snyggt PeterNicklas, jösses .. klipphöjd 3, det var inte dåligt .. tror det beror på hur gropig osv gräsmattan är och om den klarar av så låg klipphöjd. Lite gödsling på det där som kommer det bli hur bra som helst :). Det är lite det jag dragit mig för då jag måste klippa 2ggr i veckan för det växer utan h-vete. Men nu är det bara att köra på med gödsling och vattning. Jag brukar även vertikalskära och stödså men det blir lite marigt nu med slingan osv .. får se hur mattan blir efter några veckor :)
 
peternicklas
M@ZE skrev:
Snyggt PeterNicklas, jösses .. klipphöjd 3, det var inte dåligt .. tror det beror på hur gropig osv gräsmattan är och om den klarar av så låg klipphöjd. Lite gödsling på det där som kommer det bli hur bra som helst :). Det är lite det jag dragit mig för då jag måste klippa 2ggr i veckan för det växer utan h-vete. Men nu är det bara att köra på med gödsling och vattning. Jag brukar även vertikalskära och stödså men det blir lite marigt nu med slingan osv .. får se hur mattan blir efter några veckor :)
ja gräset skulle behöva lite gödning men vädret har varit så dåligt. Nu är det frö varm men kanske man kan ge det till helgen. Att det ser lite fläckigt ut är p.g.a. mossan som har försvunnit och gräset har inte riktigt läkts ännu.
 
peternicklas skrev:
Kör just nu på läge 4 då den har stått still några dagar. Ska ner till 3 om en vecka. Har du högt gräs så kanske det kan ta i chassiet. Den gör inte det när du väl har fått ner gräset till lämplig nivå.
Min gräsmatta efter 11 veckor, all mossa borta.[bild]
Snygg matta! Jag kör på klipp höjd 5, kanske man ska våga sänka det till 4an? Hade du mycket mossa innan? Jag har riktigt mycket och hoppas på att den ska ge efter.
 
  • Gilla
corba33
  • Laddar…
Jag har några frågor:

1) Vet någon om det finns ett sätt att få den att vika av från kabeln när den är på väg hem för laddning, för att leta upp kabeln igen? Det låter kanske lite konstigt men jag skulle vilja att den släppte kabeln där det är väldigt långt kvar hem, och istället hitta en närliggande del av slingan som är strax innan ladaren.

2) Vet någon om det finns något trick att ta till för att få den att gå till en viss del av gräsmattan lite oftare? Min tomt ser ut som ett timglas (väldigt förenklad beskrivning), och den klipper mycket mer i den delen där laddaren står. Den delen av tomten är också mer komplicerad med träd och öar. Midjan på timglaset är flera meter så det i sig är inte problemet.

3) Har någon listat ut algoritmen för hur den beter sig när den "studsar" mot hinder eller begränsningslinan? Det skulle eventuellt kunna hjälpa mig att hitta en lösning på fråga 2. Infallsvinkel = utfallsvinkel, ibland... men ibland väljer den en helt annan vinkel. Den går ju alltid ut från laddstationen i samma vinkel så det ska nog till lite slump för att den inte ska klippa i samma spår hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.