Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Eric Z skrev:
Jag har en ny ACX230. Bara gått drygt 50 timmar. När den klipper låter det mer på låg klipphöjd. Det blir en sorts resonans i klipparen. Ett brummande. Det hörs inte från klipphöjd 4-5 och uppåt. Ska det vara så? Jag tog den till Husqvarna servicecenter. Man fettade in lite kullager. Jag tycker inte det blev mycket bättre. Den svarta knivplattan av plast vobblar lite när man snurrar på den. Jag vet inte hur den var från början. När maskinen var en timme gammal var den uppe och gnagde på metallstödet till hoppmattan. Den lät gräsligt efteråt eftersom alla knivarna fick stryk, men jag tycker den har högra ljud allmänt sedan dess. Samtidigt provade jag inte lägre klipphöjd precis i början så det är svårt att avgöra.
Låter era klippare lika lite oavsett klipphöjd?
mvh Eric
Kolla noga så att det inte sitter dubbelkniv på någon av skruvarna.

Annars så kan man behöva stabilisera knivhuset, men det borde de gjort när den var inne för koll. Kan också vara små sprickor i knivdisken där den är fäst i centrum, kör den upp och fastnar så att knivarna går av så blir det mycket belastning på disken, men det borde de också märkt.
 
Otroligt snabbt svar här! Kanon!
Dubbelskruv är det inte. Det låter likadant när alla skruvarna är borta. Knivdisken har jag tagit av och synat. Den ser hel ut, men lite vobblande som sagt. Enligt servicen är det vanligt att den svarta plastdisken inte är helt symmetrisk.
Den ska alltså inte låta mer på låg klipphöjd?
Vad ska jag göra egentligen?
 
Jaha. då stängde jag av klipparen igen och nu bara med att öppna luckan. Skulle ta fram trädgårdsslangen en stund. Stängde luckan och tro fasiken inte att han skulle in till laddstationen 20 minuter fast jag inte gjorde en avstängning. Lite trött på detta och en elak tanke far till programmerarna. Och, vi är minst två på forummet med detta problem som nog sliter lite extra på batterierna.
 
S
Ni som haft klipparen ett tag har nu några tips på hur man kan bli av med mossan, ska man ha lite längre gräs eller klippa det kort, har klipparen inställt på 4,5 nu.
Bör man använda moss dödare eller gödsla gräset?
 
peternicklas
Simba83 skrev:
Ni som haft klipparen ett tag har nu några tips på hur man kan bli av med mossan, ska man ha lite längre gräs eller klippa det kort, har klipparen inställt på 4,5 nu.
Bör man använda moss dödare eller gödsla gräset?
Jag hade väldigt mycket mossa i min gräsmatta. Den fick gödning mot mossa i maj. Sedan den 10/5 har klipparen gått 20 timmar/dag och mossan är nästan helt borta. Längs med slingan finns det lite kvar. Mitt mål var att få bort mossan och det fungerade. Jag har min ställd på 3. Fördelen med dessa klippare är att det som skärs av är väldigt korta strån. Dessa kväver mossan samtidigt som trycket från hjulen hjälper till.
Nu har jag en Landroid men det borde fungera även med en HQ:p.
 
S
peternicklas skrev:
Jag hade väldigt mycket mossa i min gräsmatta. Den fick gödning mot mossa i maj. Sedan den 10/5 har klipparen gått 20 timmar/dag och mossan är nästan helt borta. Längs med slingan finns det lite kvar. Mitt mål var att få bort mossan och det fungerade. Jag har min ställd på 3. Fördelen med dessa klippare är att det som skärs av är väldigt korta strån. Dessa kväver mossan samtidigt som trycket från hjulen hjälper till.
Nu har jag en Landroid men det borde fungera även med en HQ:p.
Låter underbart, kommer du ihåg vad du använde mot mossan, du behövde inte så mer gräsfrö heller alltså..
Då kanske man gör klokast i att vänta och se om mossan försvinner av sig självt.
 
peternicklas
Simba83 skrev:
Låter underbart, kommer du ihåg vad du använde mot mossan, du behövde inte så mer gräsfrö heller alltså..
Då kanske man gör klokast i att vänta och se om mossan försvinner av sig självt.
Granngårdens gräsmattegödning mot mossa. Min behövde även gödning. Behöver du inte göda så igång med klipparen och vänta och se.
 
Simba83 skrev:
Ni som haft klipparen ett tag har nu några tips på hur man kan bli av med mossan, ska man ha lite längre gräs eller klippa det kort, har klipparen inställt på 4,5 nu.
Bör man använda moss dödare eller gödsla gräset?
Hade MYCKET mossa i mattan när jag flyttade in här förra året. Körde Olle Bergs gräsmatteprogram (www.olleberg.nu) med Stroller Plus+ mossa i april/maj (och Super Gramino när det nu var), ingen stödsådd. Installerade min robotklippare i början av Juni, kört förhållandevis långt/högt gräs, 4-5cm eller vad det nu är inställt på. (Jag vill ha kort gräs, min fru långt, mjukt. Hon vinner.) Jag har abslout ingen som helst mossa i mattan nu. Om det beror på klipparen eller gödning eller kombinationen vet jag inte. Dock har jag alldeles för mycket klöver i gräsmattan, trots Strollers ogräsmedel+gräsgödning (vad det nu heter)! Väldigt irriterande, men det är ju grönt och hyfsat slittåligt så det får jag väl ta tag i bättre nästa år...

På en annan tomt, där jag inte är riktigt lika petig med gräsmattan och inte gödslar men klipper med robot, har jag inte heller någon mossa men också ganska mycket klöver. (Men det går nog inte att göra någon statistik på det... ;))

Edit: Enligt min fru så stödsådde jag i våras efter att anti-mossgödslingen fått verka. Strödde ut gräsfrön där mossan blivit svart och trampade runt lite. Det var ganska kallt också så jag vet inte om det blev någon grodd av det egentligen.
 
Redigerat:
T
Har planer på en 230 pga lite 'stökig' tomt ;) och funderar på hur mycket nytta de tyngre framhjulen gör, är det någon som har erfarenhet av det?

Och hur beter sig normalt klipparen när den försöker gå uppför en för brant slänt? (vad som händer nerför kan jag räkna ut själv :) )

Begriper sköldpaddan att backen är för brant och går nån annanstans eller försöker den tills den tippar över?
 
Jag svarar på min egen fråga. Vad jag ska göra? Jo, jag ska vända mig till ett annat serviceställe där man där man kan sitt jobb. Det har jag gjort.
 
en_dator skrev:
Har planer på en 230 pga lite 'stökig' tomt ;) och funderar på hur mycket nytta de tyngre framhjulen gör, är det någon som har erfarenhet av det?

Och hur beter sig normalt klipparen när den försöker gå uppför en för brant slänt? (vad som händer nerför kan jag räkna ut själv :) )

Begriper sköldpaddan att backen är för brant och går nån annanstans eller försöker den tills den tippar över?
Den kör till dess den lägger sig på rygg. Den klarar brantare backar med de andra hjulen, men prova utan först. 20 grader klarar min utan att lägga sig på rygg...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
pacman42 skrev:
20 grader klarar min utan att lägga sig på rygg...
Men detta är förstås efter att jag bytt till 230-hjul. Före detta slirade den mest om det var regn eller dagg ute...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
pacman42 skrev:
Men detta är förstås efter att jag bytt till 230-hjul. Före detta slirade den mest om det var regn eller dagg ute...
Du menar att 230 hjulen har bättre fäste då? Jag har en ganska kuperad tomt och min 220 slirar en del när det är vått då ska jag kanske uppgradera till 230 hjul?
Vad skiljer jag har inte sett nån skillnad men då har jag inte fingranskat.
 
Maden skrev:
Du menar att 230 hjulen har bättre fäste då? Jag har en ganska kuperad tomt och min 220 slirar en del när det är vått då ska jag kanske uppgradera till 230 hjul?
Vad skiljer jag har inte sett nån skillnad men då har jag inte fingranskat.
De är bredare eftersom maskinen är tyngre.
 
Johan Gunverth skrev:
De är bredare eftersom maskinen är tyngre.
Och bättre/kraftigare mönster också. Du vet när du skall uppgradera:
- mönstret är nednött
- klipparen gräver gropar i gräsmattan i backarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.