Har försökt att läsa de trådar jag har hittat här på forumet men hittar ändå inte riktigt svaret på mina frågor känner jag.

Ska använda maskinen till diverse renoveringsprojekt hemma, trappa, innerdörrar, lite möbler osv.

Har länge sneglat på Bosch GEX 125-150 AVE då det verkar smart med två olika storlekar på rondellen bl.a?

Har även tittat på Bosch GEX 150 Turbo men vet inte om jag behöver så mycket avverkning? Priset börjar ju sticka iväg en del också.

Priset är en grej som gör att Festool som verkar vara väldigt poppis här på forumet faller bort för mig. Kommer att få problem att driva igenom ovanstående också...

Sen undrar man ju såklart om jag behöver en blå? Varför ska man inte köpa en grön PEX 400 t ex? Vad blir den stora skillnaden för en hemanvändare?

Har en Nilfisk-Alto Multi 30T dammsugare som jag tänkte använda till. Behöver jag någon adapter? Tunnare slang verkar det pratas en del om också?

Vilka slippapper ska man köpa för här verkar det ju också finnas bra och dåliga men såg inget om vilka som var bra respektive dåliga?
 
R
Jag kanske kan hänga på i tråden för jag hade tänkt posta tråd med nästan samma innehåll. Märkligt! :) Jag är också i valet att köpa en Excenterslip och önskar en allround-maskin. Har liksom du tittat på Bosch GEX 125-150 AVE.

Men jag vill lägga till frågorna om vilka egenskaper/funktioner tycker ni är viktiga för en excenterslip och vad ni rekommenderar för modell?
 
Är i samma dilemma här, tänkte slipa ner 2 båtar utöver hemma fixet, tycker 150 turbo verkar va ett bra val iom man kan gå från oscillering till slipning, har inte sett att man kan det med 125-150 ave, vad finns det annars för maskiner som kan göra samma som 150 turbo, förutom festool (då priset springer iväg, fast man vill ha en rotex)
 
Jag har en PEX 400 som fått gå rejält. Har inte erfarenhet av så många andra men den gör jobbet bra. Att man dessutom kan köpa ny sula på alla Jula o CO underlättar, tycker jag.
 
Jag har ägt en del slipmaskiner genom åren och den första jag köpte var en grön Bosch. Detta köpet hängde jag kvar vid ganska länge tills den började slutade fungera. Då köpte jag en Bosch GEX 125 och detta är en bra maskin och upplevde den enorma skillnaden mellan de Blå maskinerna och de gröna. Så jag rekommenderar definitivt dig att köpa en blå maskin.

Festool - Jag vet att de är dyra - men efter att ha haft Bosch GEX 125 i ca 2 år köpte jag en Festool för alla säger att de är bättre. Den stora skillnaden är damuppsamlingen. Jag kan slipa i en lokal utan att få massa dam i luften. Den jobbar lite jämnare samt att vibrationerna är mindre men inte så att det talar speciellt mycket för Festool (beror på hur mycket man skall slipa).
Själv jobbar jag med en träbåt och skulle aldrig vilja vara utan mina Festool slipar (trots att de är dyra).

Jag rekommenderar också 150mm platta samt med en slip med turbo (eller motsvarande). Storleken är bra när man skall slipa ett stor plan yta för då är 125mm väldigt litet.
 
Okej så av mina ovanstående är det alltså GEX 150 Turbo som du skulle rekommendera? När i mina projekt behövs den extra avverkningen? Det handlar ju mest om att slipa bort gammal lack!?

Festool är tyvärr som jag sagt tidigare alldeles för dyr :(
 
Trappan... det finnas massa lim under mattan som är mycket drygt att slipa ner. Men med turbo så går det mycket snabbare.
 
Lack:
Jag brukar ta bort lack med turbo läget (gritt 60 eller 80) därefter gå ned till normal läget (gritt 120-220). Man får passa sig så man inte äter för mycket virke i turboläger (därav den stora ytan 150mm)
 
Jag funderade på en gex 125-150 eller en Metabo sxe 450 när jag skulle köpa. Valet blev Metabo då den har dubbla excenterdiametrar, en för finslipning och en för avverkning, bra pris (160€ från netbuy24.de) och 150mm platta.

Jag såg mig inte ha användning av gexens 125mm platta, den avverkar sämre, är dyrare och på minsta excenterdiametern har Metabon mindre diameter än gexen.

Jag har dock inte använt den mer än att slipa ett par garderobsdörrar och till det funkade den som förväntat.
 
Nimajneb skrev:
I denna tråd har fråga behandlats ganska utförligt.
[länk]
Jo den tråden har jag läst men jag tyckte inte att 125-150 AVE jämfördes så mycket med 150 Turbo
 
Hoj!

Köpte själv en GEX 150 turbo i höstas som jag i kombination med den magiska lackfräsen använt till samma saker som du beskriver att tänker använda den till. Har ingen Festool att jämföra med utan bara äldre B&D maskiner.

Jag personligen tycker verkligen att du ska lägga en slant på att få möjligheten till driven rotation då det är fantastiskt användbart, även 150 mm platta är grymt. speciellt när det är mycket som ska slipas. När mer finlir ska göras kopplar man bort drivningen och får en fantastisk slutfinish.

Men GEX:en får det såklart svårt i hörn så ja ag kompletterade även det hela med att köpa Blå Boschs multiverktyg med slipplattan till för att kunna komma åt i hörn.

Använder GEX:en tillsammans med en lite större dammsugare (Dustcontrol 2500) och det är nästan så att jag hade kunnat slipa med kostymen på då. Mycket nöjd med utsugsförmågan.

Den största sammantagna fördelen jag ser med att lägga en extra slant på att få riktigt bra verktyg är att jobbet går fortare och därmed "orkar" man lägga mer tid på att få resultatet riktigt bra.

Köpte min maskin från Toolstop elle om det var Axminster och passade då även på att köpa storpack av Boschs egna slippapper var en betydande prisskillnad vill jag minnas...

/M
 
Köp med turboläge eller vad nu tillverkaren kallar det för. Det är verkligen suveränt att kunna avverka snabbt. Nu har jag iofs inte en bosch utan en rotex från festool. och den är sjukt bra. Och boschen är precis lika bra.

Pär
 
Levereras GEX 150 Turbo också i L-BOXX? Om inte finns det så att man kan fixa en inredning till en tom L-BOXX?
 
iSnobben skrev:
Levereras GEX 150 Turbo också i L-BOXX? Om inte finns det så att man kan fixa en inredning till en tom L-BOXX?
Oftast kommer den i L-boxx, i några budgetkampanjer med insats för L-Boxx. Tror jag knappt sett den i vanlig låda. Så det är inga problem, kolla bara vad som följer med i erbjudandena
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.