Aldrig tagit mer än 30 s innan sd ringt oss när larmet gått.

Vi har lyckats lösa ut det ett par gånger, bland annat när jag slipade betong, brandlarmet gick och operatören får upp en bild på ett rökfyllt rum, falskt alarm just den gången men det känns bra att de kan larma brandkåren
 
Nyfniken skrev:
Jag har haft inbrott. 30.000 kr för att slippa det igen de kommande 10 åren är för mig en helt ok prislapp.
Larm är ju iofs ingen garant mot inbrott...
 
  • Gilla
Felde
  • Laddar…
cust3000 skrev:
Larm är ju iofs ingen garant mot inbrott...
Om man använder det och bor som vi så tror jag faktiskt att det är det.
 
Nyfniken skrev:
Om man använder det och bor som vi så tror jag faktiskt att det är det.
Nej, det hjälper till att få tjuvar att välja andra hus utan larm, helt klart. Men att tro att det är en garanti mot att få inbrott så tror jag man lurar sig själv.
Vi kan ta vilken random pundare som helst som vill plocka med sig nått hem efter en svängom i parken. Den personen kommer troligtvis inte ens märka att du har ett larm.

Skaffa larm, det ger ett ökat skydd mot inbrott, men att tro att det tar bort risken...icke.
 
Nyfniken skrev:
Om man använder det och bor som vi så tror jag faktiskt att det är det.
Isåfall hade man ju inte behövt läsa folks klagomål där man haft inbrott och väktarna har struntat i att komma ut.... ;)
 
zenobia skrev:
Ett lokalt larm med ett par sådana här kanske är lösningen? ;)

[länk]

Komplettera med lite ljus och dimma så blir det riktigt trevligt...
[länk]
Grannarna blir nog nöjda när det falsklarmar!!
 
Någon här med kameralarm (med klisterlappar som talar om att de finns) som haft inbrott?
 
Skalskyddet hos S D är väl till för att man ska bli upplyst (väckt) om att någon har gått in om larmet är hemmatillslaget? För inbrottslarm his S D så är det vad jag förstår rörelsedetektron med kamera som används? (Som en parantes var skalskydden på företaget där jag jobbade rejält mycket dyrare / heltäckande just för att de skulle göra någon nytta som försäkringsbolaget accepterade. Glaskrossdetektorer, magnetkontakter, låskistor med signal för förregling av låset, vibrationssensorer på väggarna osv. )

Vad gäller brandlarm hos S D (och andra) så tar inte brandkåren emot automatlarm om inte någon har sett att det brinner. Inga kamerabilder, ingn utryckning. Undantaget är de larm som brandkåren driver (dyra).

Däremot låter det illa om någon larmoperatör inte skickar ut väktare om de får ett larm samtidigt som ett tekniskt fel (ingen bild från kameran / centralen utslagen).
 
snickarboden skrev:
De flesta drar sig för att krypa in genom en sönderslagen ruta, däremot så slår man sönder glaset för att sen kunna öppna fönstret.
Sen är hela ideen med skalskydd och volymskydd att det går ett A-larm, dvs två oberoende tekniker avger larm plus det med skalskydd precis som Krister skrev.

/Kent
Eller så plockar man ur glaskassetten och kliver in. Utan att skära sig eller öppna fönstret:cool:
 
Jag har larm från SD och skaffade det framförallt då min BRF hade ett jäkla otyg med att springa i folks lägenheter i tid och otid, hur kul är det att vakna klockan 7 av att det är folk och springer i hallen, med larmet gick de aldrig in även om vi var hemma.
Har även funkat bra de gånger det falsklarmat osv.
Kan det vara så att det är olika med detta beroende på vart i landet man bor?

Att förlita sig på grannar tycker jag inte är rätt, mina föräldrars grannar ska jämt och ständigt ha hjälp när de är på thailandssemester osv, ska kolla posten, vattna blommor flytta bilar och klippa gräs så det ska se ut som någon är hemma.
Personligen hade jag nog sett det som ett hot mot en bra grannsämja, framför allt när mina föräldrar aldrig får nått tillbaka.
 
Pumba: grannsamverkar kräver ju att man är någorlunda jämnspelta, vi tar ju in post och matar katten åt grannarna och de gör det åt oss, och så lånar vi varandras garageuppfarter, vattnar och klipper gräset på framsidan.
 
Jag är förvånad över att inte städfirmorna erbjuder sådana tjänster, som att se till att värmen fungerar, alla fönster/dörrar är stängda och hela, mata katterna, vattna blommor etc,

Det är ändå rätt vanligt att folk är iväg i ett par veckor på semester/sjukhusvistelse/jobbresor, och inte har någon som dom kan be om hjälp.
 
M
Daniel78 skrev:
Jag är förvånad över att inte städfirmorna erbjuder sådana tjänster, som att se till att värmen fungerar, alla fönster/dörrar är stängda och hela, mata katterna, vattna blommor etc,

Det är ändå rätt vanligt att folk är iväg i ett par veckor på semester/sjukhusvistelse/jobbresor, och inte har någon som dom kan be om hjälp.
När jag jobbade på posten för 15 år sen eller nåt, så fanns det iaf en tjänst där brevbäraren såg till att brevlådan var tom (dvs slängde ev reklam) ställde fram soptunna etc och gick ett varv runt huset varje dag och kollade att allt såg ok ut.
 
Pumba: Varför får dina föräldrar inget tillbaks? Har de frågat om hjälp när de är borta och fått nej?

Precis som Anna_H säger så ber vi våra grannar om hjälp när vi är borta. Att de ber oss om hjälp när de åker iväg ser jag som en självklarthet.

Om jag lägger totalt 1 timme på att hämta post, vattna blommor, ev klippa gräs under 1 års tid....ser inte det som särsillt betungande. Och att säga nej lär vara sämre för grannsämjan än att säga ja. Trotts allt så uppskattar majoriteten av alla villaägare att hjälpa varandra till en bättre vardag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.