Mikael_L skrev:
Jag har för mig att vi redde ut det där i en tråd för något år sedan, och att det fortfarande är tillåtet, om rätt villkor är uppfyllda.
Men däremot är det nog sällan lönt att välja mindre area på PE så länge vi snackar om såhär små areor.
Kan tänka mig att det händer på ställen där röret är lite för trångt för tex 3 st 4mm2, speciellt då om det en gång blivit omdraget.
 
Mikael_L
Men visst är det tillåtet med lite mindre area på PE fortfarande? Om omständigheterna i övrigt medger det?
Det ska väl räknas på värmeutveckling vid kortslutning samt att tillräckligt låg spänning blir resultat vid full jordslutning? eller nåt sånt ...?
 
Jodå, det är som du säger. Minsta area är 1.5 mm². Sedan ska den antingen vara lika grov som fasledarna eller beräknas enligt formeln i 543.1.2: S = I√t/k

Mats Jonsson förklarar detta bättre än jag: http://temp.syntaxis.se/Area_for_skyddsledare.pdf
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L
Sedär.
Och här är det 2,5mm2 PE både till spis och värmepump. Inte undra på att huset blev så dyrt. :)
 
Bo.Siltberg skrev:
Jodå, det är som du säger. Minsta area är 1.5 mm². Sedan ska den antingen vara lika grov som fasledarna eller beräknas enligt formeln i 543.1.2: S = I√t/k

Mats Jonsson förklarar detta bättre än jag: [länk]
Det där förutsätter att alla jordfel leder till överström.

På en spis där man reglerar effekten antlingen med termostat eller manuellt för att få önskad temperatur så är det inte precis osannolikt att man vid storkok belastar faserna strax under vad som krävs för att lösa ut säkringarna. Om det då är en spis med 230V elementspänning och det finns ett jordfel i element från en av faserna så torde strömmen i jordledningen kunna kontinuerligt ligga på högre än vad ledaren tål.

Spisfallet klarar sig kanske på att sannolikheten att ha jordfel i två plattor på samma fas eller både över+undervärmen + grillen i ugnen är kanske så låg att det i princip aldrig inträffar att man har det felet samtidigt och kör full effekt och dessutom samtidigt inte kör effekt genom plattor med "utjämnande" jordfel från annan fas, men sådär jättesäkert känns det inte.

Däremot om man har jordfelsbrytare och anser den tillräckligt driftsäker så torde det räcka att skyddsledaren tål eventuella vagabonderande strömmar och också tål högsta värmeutveckling som kan uppstå innan jordfelsbrytaren löser ut, vilket torde vara försumbar värme. Med jordfelsbrytare - om den är lika pålitlig som säkringar (vilket de väl inte är än?) - så skulle man kunna ha "telefonkabeltjocklek" på jordledaren.
 
Mikael_L skrev:
Sedär.
Och här är det 2,5mm2 PE både till spis och värmepump. Inte undra på att huset blev så dyrt. :)
Se det som en pensionsförsäkring, du kan riva ut FKn och sälja den på din ålders höst. :D

Själv har jag 6 mm2 till VPn. :cool: Fast det är N1XV, så det blir svårt att byta jordledaren..
 
Jag brukar planera i förväg.. så redan nu tänkte jag länka till något som kanske kommer dyka upp senare i tråden.

http://www.byggahus.se/el/192642-byta-elcentral

Någon som känner sig sugen på att arbeta i den centralen/huset efter detta central-byte? :)

Det blir i alla fall "stilrent" ifall man endast använder svart kabel..

Är det bara jag som tycker Bengt i detta fall borde gått åt rätt mycket hårdare i sitt svar?, jag hade svarat att frågeställaren uppenbarligen inte har några utbildningar eller ens nödig kännedom för enklare el-arbeten, och att han både för sin, sin familj, och grannarnas skull ska hålla sig borta från allt el-arbete.
 
Daniel78 skrev:
Jag brukar planera i förväg.. så redan nu tänkte jag länka till något som kanske kommer dyka upp senare i tråden.

[länk]

Någon som känner sig sugen på att arbeta i den centralen/huset efter detta central-byte? :)

Det blir i alla fall "stilrent" ifall man endast använder svart kabel..
.
Nästan så jag misstänker att det är du Daniel som har trollat in det inlägget ;)
 
Nimajneb skrev:
Nästan så jag misstänker att det är du Daniel som har trollat in det inlägget ;)
Tyvärr inte.. det hade dock "känts bättre" ifall det vore så, dvs att frågan inte var seriös utan bara ploj..
 
Daniel78 skrev:
Tyvärr inte.. det hade dock "känts bättre" ifall det vore så, dvs att frågan inte var seriös utan bara ploj..
Jag tror nog fortfarande vi kan utgå från att frågan inte är seriös, även om det inte är du som står bakom. Bengt ser liksom ut som en självmarkerande trollmåltavla...
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Tänk att ha en stilren central där alla ledare är röda å fina ;)
 
yxis skrev:
Tänk att ha en stilren central där alla ledare är röda å fina ;)
Bara om man kör med locket av!

Tänk gammaldags hotrod utan motorhuv... :)
 
Plexilock :)
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
O
eller alla ledare gul/gröna det hade varit snyggt! plexillock ska jag börja med!:p
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Odjuret skrev:
eller alla ledare gul/gröna det hade varit snyggt! plexillock ska jag börja med!:p
Jag hade nog hellre velat ha en hel central med transparent SKX isåfall, alternativt högtalarkabel :)

Och självklart så hade jag krävt att Hager fixar fram lite dvärgbrytare med transparenta höljen också såklart.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.