Jag menade den du visade på bild och tänkte om det är lättare att sätta två stycken under skivan ganska nära hörnen om sedan trampa på varsin om man är två som hjälps åt, men kanske är lite svårt ändå att trampa och skruva samtidigt :)
Blir perfekt att få upp skivan mot taket några mm som jag nog kommer behöva lite här och var.
 
Mikael_L
Här i huset tänker vi köra taklistlöst, så jag trycker upp alla gipsskivor ordentligt mot innertaket som jag alltså satt innan.
Och blir det sen en minimal mm-springa så försvinner den med lite akrylfog med minimal radie i tak/vägg-vinkeln.
 
Låter bra! Ganska lätt att få upp skivan genom att trampa på den där mojängen alltså?
Jag tänker också sätta takgips först sedan vägg-gipset och upp emot, täcka skarvar återkommer jag med senare :)
 
Tack för tips om verktyg Mikael_L! Fick tag i gipslyft (trampbar) på Jula och rasp på byggmax sedan.

Det gick mycket bra att gipsa iaf, fått upp 5 takskivor o 2 väggskivor:

gips.jpg
gips2.jpg

Bara 11 väggskivor kvar i maskinrummet nu tror jag..
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Mikael_L
Hur fick du upp skivorna i taket? Gipshiss?

Hur du ska spackla skivorna i taket kommer du inte få något råd om - av mig!
Jäkla skitjobb, och fult blev det efteråt och alla skarvar har spruckit.

Så jag ska inte ge dig några värdelösa tips ...

Eller iofs, jag körde med glasfiberremsa i alla de där skarvarna som har spruckit, så det kan kanske vara ett råd, att inte använda glasfiberremsa.
Jag undrar om jag inte borde ha limmat pappremsa med tapetklister först, och sen spacklat över ...
 
Jo just det, jag skrev inget om det sist men skivhiss köpte jag en till bra pris för ett tag sedan, den fungerade fint så ingen brådska med sättandet pga dygnshyra, men hade absolut inte gått utan hissen!
Använde även min bandskuvmaskin jag hittade för typ 300kr på Rusta i Västervik om jag minns rätt, tror den går att köpa på fler ställen men med tanke på priset (och efter en massa trixande/inställningar) så funkade den nu skitbra!
Kör med bandad skruv Fisher från K-rauta som har Phillips stjärna istället för Biltemas skruv som har Pozidriv vilket verkar funka betydligt sämre!
Själva bitdelen går byta ut om man köper långa bit 110mm från Biltema finns båda stjärnsorterna.
En annan fördel med Phillips är att de flesta lösa gipsskruv har den stjärnan samt att Biltema har sådana här specialbits: http://biltema.se/sv/Verktyg/Handve...-Bits/Bitssats/Bits-for-gipsskruv-2-st-12524/
..som jag kan rekommendera, jag satte alla lösa skruv o efterdrog vissa skruver som inte gick in helt med dessa, och det blir perfekt djup då på skruven.
Jag vet inte hur långt ner i gipset man ska dra skruvarna eg? Några skruv sticker kanske upp något, men jag satte de flesta ungefär så skallen är ca 0-1mm in i gipsskivan o hoppas det är rätt? :)

Jag kommer nog inte spackla så noga i taket, antagligen inte över skruvarna ens utan bara i skarvarna, det är ett garage, och jag känner mer nytta av att se skruvarna än att dölja dom ifall man ska fästa upp saker senare. (Så jag vet var reglarna är).

Men du föreslår pappremsa istället för glasfiberremsa alltså? Glasfiber är väll självhäftande medans pappersremsan normalt sett ska fästas i ett första lager gips? Men din ide om att klistra fast den kanske inte är så dum, eller? :)

Hur gör man med skarven mellan vägg o tak, där ska väll inte sättas någon remsa? Finns det något medel på tub som går spruta i skarven, motsvarande spackel? (Istället för att slippa dra med spackelspade i hörnet).

Förutom remsa kommer jag väll använda en bredspackel(spade) o försöka få hyffsat rakt bara, sen ska jag på med vit vägg/takfärg dubbla lager så man kan börja sätta upp lite lysarmaturer sen o sådant, känns som det bör gå hyffsat snabbt sen.
 
Jag menar naturligtvis att pappremsan ska fästas i första lagret spackel, men det förstog ni nog.. Vet inte om tapetklister är lättare att fästa upp det med i förväg, eller kan man typ rolla på spackel på remsan o trycka dit den :S
 
Mikael_L
patriklarsson skrev:
1.
Kör med bandad skruv Fisher från K-rauta som har Phillips stjärna istället för Biltemas skruv som har Pozidriv vilket verkar funka betydligt sämre!


2.
Jag vet inte hur långt ner i gipset man ska dra skruvarna eg? Några skruv sticker kanske upp något, men jag satte de flesta ungefär så skallen är ca 0-1mm in i gipsskivan o hoppas det är rätt? :)


3.
Jag kommer nog inte spackla så noga i taket, antagligen inte över skruvarna ens utan bara i skarvarna, det är ett garage, och jag känner mer nytta av att se skruvarna än att dölja dom ifall man ska fästa upp saker senare. (Så jag vet var reglarna är).


4.
Men du föreslår pappremsa istället för glasfiberremsa alltså? Glasfiber är väll självhäftande medans pappersremsan normalt sett ska fästas i ett första lager gips? Men din ide om att klistra fast den kanske inte är så dum, eller? :)


5.
Hur gör man med skarven mellan vägg o tak, där ska väll inte sättas någon remsa? Finns det något medel på tub som går spruta i skarven, motsvarande spackel? (Istället för att slippa dra med spackelspade i hörnet).

6.
Förutom remsa kommer jag väll använda en bredspackel(spade) o försöka få hyffsat rakt bara, sen ska jag på med vit vägg/takfärg dubbla lager så man kan börja sätta upp lite lysarmaturer sen o sådant, känns som det bör gå hyffsat snabbt sen.
Ursäkta att jag ändrar i citeringen, men bara för att kunna svara enkelt utan att behöva slå på de tunga BH-scripten ...

1. Ja jag fattar inte varför Biltema bestämmer sig för att köra sin egen standard...??
Tror dom att dom kan bli marknadsledande och bestämma villkoren?

2. Gipsskruven får inte bryta pappskiktet, pappskiktet ska vara helt runt om hela skruven, annars håller det inte alls lika bra. Ca 0,5 - 1mm djupt brukar gå bra. Pappen är hel och det går vettigt att spackla över. I de försänkta kanterna av skivorna är det ju inte så kritiskt, där gör det ju inget om skruven t.o.m sticker upp något lite.

3.Nä det är ju en variant. Nu när jag har mina spruckna skarvar så kan jag tänka att jag kunde lika gärna bara målat gipsen precis som den är, utan att spackla det minsta. Det är ju bara ett garage.
Fast å andra sidan är det väl (eller kan bli) vår "mancave".

4. Jag är så jäkla okunnig i området måla/spackla/tapetsera så jag ska öht inte uttala mig.
Men gjorde jag om mitt garagetak nu skulle jag provat att limma pappersremsor mot gipsens papp, sen spacklat när det torkat. Eller skitit helt i kortändärna (det är ju de som är krångliga!) och antingen bara låtit dom vara eller kanske täckt över med en tunn bit läkt istället.
Fast allra smartast och bäst hade nog varit att lyfta luren och ringa en målare. :)

5. Sätt väggskivorna tätt mot taket, så är det bara att dra dit en akrylfog i hörnet och stryka av till en liten och fin radie. Ingen remsa.
Sen måla över.

6. Utanpåliggande eldragning?
Så körde jag också i vårt garage, så behövde jag inte vänta in min kompiselektriker, utan kunde färdigställa garaget efter min egen tidsplan.
Överväg en halvblank takfärg. Typ glans 20-30.
Då går taket att torka rent vid behov.
Fast själv öste jag på med en glans 3 takfärg. Av rent ekonomiska skäl.
Jag kallar det grundfärg, och ska färdigstryka taket vilket årtionde som helst. :)
 
Byggmax säljer detta vävlim:
http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/farg-malning/vav-fog/glasfibervav-vavlim/18032/vavlim

Ang pappremsa står det såhär:
" Vid skarvspackling ska pappersremsan tryckas fast med stålspackel i vått spackel (0,5 till 1mm tjockt lager spackel). Låt spacklet torka i 8-10 timmar, beroende på temperatur, luftfuktighet och skikttjocklek. Slipa skarven lätt och spackla sedan det andra lagret."

Har svårt att tro man kan få till 0,5-1mm spackel bara hur som hellst som amatör, därför tänkte jag om man kan lägga ut remsan i rätt längd sedan rolla spackel på den och trycka upp den i taket, någon mer som tror på den idén?

Att spackla lite slarvigt så det duger för att måla på det klarar jag nog däremot bara remsan är på plats, och jag tänkte köra med Byggmax "Lätt handspackel", bra eller ej?

Vad tror ni sedan om färg?
Denna från Biltema verkar täcka efter endast en rollning o kostar ca 6,45kr/kvm (1 rollning):
http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-inomhus/Tak--och-vaggfarg-36723/
Den färgen är helmatt.

Denna från Byggmax annars verkar ganska billig, 8,83kr/kvm (2 rollningar):
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...ne/vaggfarg-inomhus-vit/18704/vit-vaggfarg-07
Den har glans 07 och är en latexfärg, finns även med glans 20 verkar det som, lite dyrare.

Biltema har även en glans 7 (07?) färg, 5 liters burk, kostar ca 13,27kr/kvm (2 rollningar):
http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-inomhus/Vaggfarg-36010/
Vet ej om det är latexfärg men betydligt dyrare än Byggmax iaf (mindre burk).

Någon som har något tips ang färg? Ska måla nästan 250kvm tror jag det blir, så bör gå åt typ 8st 10L burkar, kanske lite mindre om man har tur, blir 2200kr :x
 
Ja utanpåliggande el blir jättebra, tänkte göra det i friggan oxå men elektrikern tyckte tvärtom så jag drog det i väggen, ser inte fram emot ifall man nångång skulle få för sig dra i ett helt hus..

Jag kommer ha ganska starka armaturer, 2 lysrör i varje, 150 långa T5 (tror jag, de smala mer effektiva), och det blir 2 i varje rum längst in, dvs 2 i maskinrummet, sedan ev nån mer av annat märke i det lite bredare till vänster om, där blir en bilplats.
I främre hallen blir det då 6st, har 10 totalt.

Takfärg ska vara glans 20 alltså, kan man köra den på vägg oxå? Det skulle runt en tusenlapp extra att måla allt med sådan, men sen har jag ev. haft planer på att sätta en liggande takplåt längst ner runt om garaget, då är frågan om man ska måla där bakom överhuvudtaget, alternativt måla allt en gång sedan sätta plåten nertill o måla från plåten (ca 100-120cm upp på väggen) och upp till taket igen, samt taket en andra gång.
Kan vara bra ha plåt nertill ifall man vill sparka lite där eller luta saker emot?
 
Mikael_L
Ja alltså helmatt takfärg (ca glans 3) är ju det vanligaste i de allra flesta rum.

Men i kök, badrum, tvättstugor osv så brukar man ganska ofta måla med halvblank (glans 20-30 ca) för att taket ska gå att torka rent någorlunda bra. Och det kan ju vara en ide även i garage.
Men det där bestämmer du själv.
Hade jag bara hittat färg i glans 20 till samma pris som den jag valde i glans 3 skulle jag lätt valt den halvblanka. Men nu snålade jag och tänkte att jag får väl helt enkelt måla om ifall jag tycker taket har blivit sunkigt.

Så det är ditt egna val helt enkelt. Men en matt färg avslöjar inte dåligt underarbete lika hårt, vilket också kan vägas in.


edit:
Ja på samma sätt brukar man även välja minst glans 20 på väggarna i kök, tvättstuga m.m. För även väggarna vill man ju kunna torka rena.
Jag har biltemas bad och köksfärg i tvättstugan i glans ca 25, av just denna anledning.
Och just denna färg tyckte jag var riktigt bra, den täckte fint. Har man inte jättehöga krav så blir den rätt bra med bara en enda strykning.
 
Redigerat:
Hmm den här färgen då?
http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-inomhus/Takfarg-helmatt-360037/
helmatt glans 3 står det men det står även tvättbar?
med en strykning blir priset då ca 6,75kr/kvm
bad&köksfärgen kostar ju typ 11kr/kvm om man kör ett lager.
alternativt måla med den länkade färgen först o se om man blir nöjd sen ev måla med bad&köksfärg på, vet inte hur noga det är, känns som jag blir nöjd med vilken färg som hellst..
 
Mikael_L
Ja alltså, prioriterar du priset så ska du givetvis måla med en billig färg, Det är ju dessutom relativt enkelt att åtgärda om du ångrar dig.

Jag kan inte säga vare sig bu eller bä, det är helt ditt egna beslut. Själv valde jag helmatt färg i garagets tak och glans 7 på väggarna, allt för prisets skull. Men jag skulle gärna valt halvblank färg. Men mitt garage-projekt heter ju snik-garaget, så då får man stå för det. :)

I huset har jag lite mer krav, så där blir det halvblank färg i tvättstuga och kök, takplattor (tak-ess, typ huntonit) i alla rum för att både slippa spruckna skarvar och all jobbig ytbehandling.
Blir vi less ett "rutigt" tak får vi ta ta den smällen sen.
 
Får fundera vidare lite..
Varför heter det tak o vägg färg o inte bara färg, vad är skillnaden? :)
Blir nog fint med färdiga takskivor i ett hus.
Farsan har målat taket i sommarstugan som var obehandlat innan med vit lackfärg och det är typ 120mm bred råspont, det blev riktigt fint oxå, ser gammaldags ut.

Om man ska sätta plåt nertill på väggarna, så täcker ju den ca 40kvm, känns ganska onödigt att måla bakom plåten isf eller? Finns det någon nackdel med att ha bara obehandlade gipsskivor?
 
Om ingen har något att invända kör jag nog med denna färgen:
http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-inomhus/Tak--och-vaggfarg-36723/
Den verkar smidig att hålla på med, o hoppas att det räcker med ett lager om man rollar.
Blir visserligen inte avtorkningsbar då den säkert blir väldigt matt men tror mer på att måla om isåfall i framtiden ifall väggarna blir för fula.

Ang. akrylfog i hörn mellan tak/vägg, funkar det likabra med Byggmax latexfog?
Dom har en egen sort som kostar 7,50 tuben samt en av märket (antar jag) Tremco som kostar 28,95.
Finns det någon anledning att inte köpa den billiga?

Tror jag försöker spackla dit papp i skarvarna trots allt, det bör gå..

Mkt frågor nu och alldeles för lite svar/kommentarer! :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.