Har använt mig av Byggarens råd och byggt fyra slagportar.
Spårad plywood på utsidan och masonit på insidan. Cellplastisolering.
Genom att använda plywooden som vinkel underlättades så att portarna blev rak och har inte vidat någon tendens att slå sig.
 
Om jag ska bygga en innerdörr och ha som skjutdörr hur bygger jag något massivt och ljuddämpat?
Dörren ska bara vara 40mm tjock.

Låt säga att jag tar regelvirket 28x70 för själva ramen och sedan 6mm plywood på varje sida så det blir en helt slät dörr.
Vanlig isolering i tomma utrymmet. Blir det en stadig och bra skjutdörr att ha inne?

DSC00226.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hum.... masonit är ju inte så väldigt stabilt så det blir inte så väldigt bra ljuddämpning.
Nu vet jag inte hur mycket dämpning det måste vara, men annars så är det ju ett vanligt sätt på hur innerdörrar brukar vara uppbyggda... Höga frekvenser dämpar det ju...
 
Martin_B
Byggaren är helt fantastisk med sina utförliga beskrivningar! Stort tack Byggaren!

Jag undrar över en sak.

Kan man applicera exakt samma tillvägagångsätt och samma material om man skall bygga höga dörrblad med fönster samt spegel nertill? Just med tanke på att "hålet" där fönstret skall sitta försvagar hela konstruktionen.
Med höga dörrblad menar jag ca. 244-245 cm högt, och ca. 72 cm brett. Och det är meningen att de skall vara innerdörrar så de får inte bli för tjocka. Högst 5 cm tjockt får det vara.
Här är en skiss:

dorrbladexempel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Martin_B
Verkligen ingen som har känner till om man kan applicera ovan, av Byggaren, nämnda teknik på stora dörrblad med glas enl. ritning i föregående inlägg?
Tänkte att jag skulle höra mig för innan jag ger mig på projektet så jag slipper misslykas med icke tillämplig teknik :)
 
Woho! Vilken go tråd tack vare byggaren!
Jag ska bygga om, och vill ha nya portar. Dock ska det vara två slagportar i ett hål som är 250 brett och 270 högt.
Så stora skivor finns väl inte? (2700mm x 1250mm)
 
Martin_B skrev:
Verkligen ingen som har känner till om man kan applicera ovan, av Byggaren, nämnda teknik på stora dörrblad med glas enl. ritning i föregående inlägg?
Tänkte att jag skulle höra mig för innan jag ger mig på projektet så jag slipper misslykas med icke tillämplig teknik :)
Hej,

Hur gick det med innerdörren? Intresserad av resultatet och om du fick till det med överdelen i glas...
 
Martin_B
Har faktiskt inte börjat på dörrarna än. Men jag skall ge mig på det någon gång framöver.

Är dock nyfiken på om någon kan svara på mina ursprungliga frågor.
 
Jag tänker göra fönster till ett hus vi ska bygga. Är det lämpligt att använda samma teknik (klyvning och vändlimning) när man gör fönsterkarmar eller är det överkurs? Vilken fuktkvot är lämplig vid fönstertillverkning?
 
vagabondo skrev:
Lyfter upp tråden med en fundering:
Skulle det funka med att skära ut remsor (t ex 70mm breda) ur 15mm K-plyfaskiva och limma ihop t ex 3st för att få vridstyva reglar för en dörr. Nån som provat?
Intressant fråga. Jag har byggt enligt byggarens beskrivning och är väldigt nöjd. Ska nu bygga ytterdörrar och det hade varit trevligt att kunna använda remsor av plyfa istället så jag är också intresserad av att höra om någon provat det.
 
Ytterligare en fråga. Fick en del limträ-reglar kvar efter ett lite projekt.

Känns ju omedelbart som en bra lösning att använda för det lär ju inte slå sig kan man tänka.

Nån som har några synpunkter på det?
 
Saxpy skrev:
Ytterligare en fråga. Fick en del limträ-reglar kvar efter ett lite projekt.

Känns ju omedelbart som en bra lösning att använda för det lär ju inte slå sig kan man tänka.

Nån som har några synpunkter på det?
Limträ kan defit vit slå sig, speciellt om du sågar/hyvlar upp det. Dessutom brukar det vara tillverkat av mindre bra virke, kanske inte så kul för dörrtillverkning, lite beroende på vad det är för dörr såklart.
 
Solvskaftet skrev:
Varför vändlimmar man inte bara utan vänder även runt virket tvärs träets växtriktning dvs störtningen? Blir inte klok på varför det skulle vara bra? Någon erfaren möbelsnickare som har svaret?

Svaren i tråden [länk] konstaterar att desto fler limningar är bättre men jag är mest nyfiken på när störtning kan vara lämpligt.
Det minska eventuellt spänning även i längsled, i tanken en god sak. Med det sagt råkar man då ofta ut för att halva biten ger utslag vid hyvling och andra halvan (som ligger åt rätt håll) blir bra.
 
Martin_B
Det är nog definitivt bättre att använda stavlimmade hyllplan i så fall, då det ju är såpass smala bitar som används, att även om man klyver ner det i smalare bitar så blir det ju oftast minst en limfog kvar.

Klyver man upp en limträbalk som är 90mm bred exempelvis, i 40mm smala bitar ja, då får man ju hela 90x40 reglar av det :) ...så vida man inte klyver så man får limfogen mitt i. Men oavsett så låter det bökigt. Som Daniel_N skriver så är det nog ingen bra idé, då det är för stora bitar som används till limträbalkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.