Jag ska kanske utveckla mitt förra svar lite. Jag kommer inte gå in i detalj eftersom jag inte riktigt har koll på alla termer, men kortfattat upplevde jag ingenjören som mycket seriös och jag litar på hans bedömning. Det var totalt 4-5 punkter och något som jag upplevde som positivt var att han påpekade lite andra saker som inte hade avväxlingen att göra. Inga stora saker men ändå saker som var till min fördel. Men man kan väl sammanfatta det med att både balken som ligger på takstolarna, de takstolarna som är vid sidan om ska förstärkas sedan var det lite andra saker som ska fixas.

I övrigt är råsponten uppe på takkupan och snart kommer nog fönstrena att sättas in. Badrummet har de börjat dra slang och avlopp osv i.
 
  • IMAG0211.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0213.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0215.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skönt att det löser sig, och att bygget går framåt.
 
Mikael_L
Ja visst är det surt när det håller på och krånglar.
Men samtidigt skönt att det blir utrett och ordnat till nu med en gång, istället för att du ska upptäcka ett ihopsäckat tak efter en snörik vinter någon gång framöver.

Jaja, jag fortsätter att hålla tummarna och i övrigt bevakar och följer jag tråden med nöje.
 
  • Gilla
MaWa71 och 2 till
  • Laddar…
Tack för all hjälp och kul att ni vill följa detta!
 
Det finns inte så mycket att visa tyvärr, men det har jobbats en del på kupan idag och den har fått takpapp på. Tyvärr har jag inga bilder uppifrån. Avloppen i bjälklaget har fixats klart och nu är golvskivorna tillbaka. Den högra brunnen ska gå till badkaret och den vänstra till duschhörnet. Snart är det nog dags för att lägga på golvspackel eller vad det kallas.

Sedan ska det beställas stolpar till räcket vid trappan. Vi vill ju inte att ungarna eller nån annan för den delen ramlar ner och slår sig. Det blir 3 stycken 70x70-stolpar i massiv ek. I dessa ska det fräsas spår där glasskivor ska sänkas ner. Sedan kommer några uplights lysa upp stolparna underifrån är det tänkt. Med tanke på takvinkeln på 38 grader kommer en glasskiva få en 38 gradig lutning på ena hörnet för att följa taklinjen. Kanske svårt att se det framför sig, men jag lägger upp bilder när det är klart.
 
  • IMAG0218_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0220.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0221.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul att det rullar på!!

Vart köper du stolparna?

Jag köpte en vitmålad 95x95 tror jag det var på cheapy, halv bra kvalite med lite fraktskador på.. Men vad får man för 219:-

Johan
 
Stolparna köps in genom firman som gör jobbet, så jag vet inte var de tar dem ifrån. Glaset beställs från någon glasmästare.
Var det vitmålad furu eller nåt du köpte?
 
Furu eller gran ej säker.
 
Badrummet börjar ta form. Gips har börjats att skruvas upp. Väggen under snedtak har dragits ut en aning. På hörnbilden ser ni var det kommer att bli en hylla. Tanken är att man kan ställa tvål, schampo eller någonting annat där brevid badkaret. Brevid hyllan kommer badkarsblandaren att hamna. Toalettenfixtruen kommer att hamna i förrådet. Fönstret blir lite svårt att passa in. Det skulle kanske sitta bättre närmare mot mitten, men då hamnar den i duschen och det är inte bra ur fuktsynpunkt har jag förstått och dessutom kommer gångjärnet för duschväggen hamna rakt över då. En till nackdel med att ha 38 graders takvinkel är att det inte blir helt rakt mot fönstret som hamnar med 45 graders lutning. Jag tror dock inte att det är något man tänker så mycket på när det är klart.

Gällande vattenläckan som inträffade tidigare är det kontrollerat och klart. Det var nog inte speciellt mycket vatten som kom in och nu är allt torrt och golvet pålagt igen.
 
  • IMAG0237.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0238.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0239.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0240.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0241.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
en kommentar om toalettfixturen (har inte läst tidigare inlägg så jag kan ha missat något). Jag har satt in 2 såna i huset och jag har först gjort badrummet klart med tätskikt etc sedan har jag satt dit fixturen innanför tätskiktet - så att om fixturen läcker så blir det ingen vattenskada.

vet inte hur du tänkte göra men jag skulle inte sätta fixturen utan tätskikt under/bakom
 
Hej, Tack för påpekandet. Jag gör inget arbete själv här, mer än att vara besvärlig för hantverkarna ;) Jag tror utan att vara säker att det kommer att vara någon slags sarg/balja under som rinner tillbaka in i badrummet. Typ som i inspektionsluckor för slangkopplingar där en läckvatten rinner ut.

Skickar med en bild på den öppningen som blir där fönstren ska in. Det blir nästan som en tavla med ramen runt. Skulle varit riktigt najs att bara ha ett stort fönster :) Men det blir nog riktigt bra med tre stora också.
 
  • IMAG0242.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ChristinaH och 2 till
  • Laddar…
Nu är fönstren uppsatta i takkupan. I början av processen ville vi ha glas hela vägen ner, men nu när det är klart är jag faktiskt nöjd att vi inte gjorde det. Tycker det blev riktigt bra med dessa fönster.
Golvslingor inlagda och spackel är på golvet. Nu när vi ska ha två golvbrunnar blir det tydligen lite svårare med fallet. Eftersom att det ska luta åt två håll liksom. Det ska bli kul att se vad som händer med badrummet när det kommer in lite ljus från de båda fönstren.
 
  • IMAG0247.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0248.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0249.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Danne12345 skrev:
Nu är fönstren uppsatta i takkupan. I början av processen ville vi ha glas hela vägen ner, men nu när det är klart är jag faktiskt nöjd att vi inte gjorde det. Tycker det blev riktigt bra med dessa fönster.
Dessutom ställs det en del krav på glaset, typ okrossbart, i BBR om glaset går ner till golvet eller nära. Det slipper man på det här viset.
 
Mikael_L skrev:
Dessutom ställs det en del krav på glaset, typ okrossbart, i BBR om glaset går ner till golvet eller nära. Det slipper man på det här viset.
Jo, jag kommer ihåg att det var lite besvärligt när jag ringde runt och kollade vad som krävdes. Det ställer dessutom till det vad gäller fönstertvätt :)

Här är lite bilder utifrån. Och en jämförelsebild med en standardkupa.
 
  • IMAG0251.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0252.jpg
Danne12345 skrev:
Nu är fönstren uppsatta i takkupan. I början av processen ville vi ha glas hela vägen ner, men nu när det är klart är jag faktiskt nöjd att vi inte gjorde det. Tycker det blev riktigt bra med dessa fönster.
Golvslingor inlagda och spackel är på golvet. Nu när vi ska ha två golvbrunnar blir det tydligen lite svårare med fallet. Eftersom att det ska luta åt två håll liksom. Det ska bli kul att se vad som händer med badrummet när det kommer in lite ljus från de båda fönstren.

Är det kvadratiska urtaget i bilden med snedtak ett fönster? Varför följer det inte taklutningen?

Sent from my GT-P7500 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.