Mikael_L skrev:
Det kan ha att göra med modulbygget att göra, men betyder ju samtidigt att takstolarna är "förstärkta" från början i vilket fall.

Är det dubbla stolar utav 45mm tjock regel alltså? Eller har dom kört med en klenare dimension?
Kolla på denna bilden så syns det hur jag menar. Det kommer 8 sektioner tak och då blir det tre hela takstolar som hamnar som dubbla takstolar eftersom takstolarna redan sitter på taksektionen vid leverans. Stolarna är av samma dimension både de enkla och de som sitter dubbelt.

http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=29221&stc=1&thumb=1&d=1299205325
 
Mikael_L
Ja jag insåg nu plötsligt att det inte går att generellt uttala sig som så att två takstolar mot varandra innbär en förstärkning - att taket lokalt har dubbla lastförmågan.
Man måste givetvis se över hela konstruktionen, det kan ju vara beräknat motsvarande för klent överallt annars och sen något lastfördelande element i konstruktionen.

Men hursomhelst så brukar erfarna snickare ha rätt bra koll pga sin långa erfarenhet. Det är ju ingen direkt ovanlig byggnadsåtgärd vi snackar om här.
 
Tack för ditt svar. Det är alltid intressant att få mer info hur det fungerar.

Ang. badrummet så blev det en liten ändring efter tips av snickarna. Vi tänkte först ha endast en blandare och då ha duschmöjlighet i badkaret. De tyckte att det är trist att inte ha möjlighet till en riktig dusch samt att vi då kunde utnyttja badrummets yta bättre. Det vi gör istället är att placera badkaret under snedtaket som annars blir en död yta. Och placerar duschhörnet på motsatt sida i hörnet. Toaletten som fö blir en vägghängd duravit. Den kommer att placeras så att tanke och kopplingar placeras i vägg in mot förråd. För att kunna stå och kissa blir det ett velux takfönster över. 94x140 tror jag att det blir. Vid badkaret kommer det att bli en avställningsyta i väggen och i duschhörnet blir det en nisch. Sedan också ett inbyggt skåp i väggen vid kattvinden. Eventuellt döljer vi en lucka med vattenkopplingar inne i det skåpet. Det återstår att se.

I övrigt blir det FM Mattsson Garda-blandare både till dusch och badkar. 90x90 Duschhörna i klarglas från HAFA, spegelskåp från Scanbad och kommod från IKEA i svart högblank som ska matcha det högblanka i badkaret. En salig blandning av tillverkare alltså.

På min provisoriska ritning där måtten inte stämmer och kanske heller inte proportionerna. De gråa fältet är där det är snedtak. De blå fälten är fönster.
 
  • badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Själv vet jag inte och har inte kunskapen. Firman som gör hela övervåningen ska vad jag förstår ha räknat på detta. Snickarna verkar ha koll hursomhelst. Utan att gå in på detaljer så tror jag att det kommer limträ över fönstren på kupan och sedan i nocken på takstolarna som är i kupan. Sedan ligger det en regel över hanbjälkarna på de takstolkar som tagits bort och som går ut på takstolarna som är vid sidan. Jag vet inte hur det blir i slutändan dock.
n-[/QUOTE]

Jag tycker det ser klent ut med bara en 45x220 regel som bär av 2st takstolar samt hela kupan. Takstolarna till kupan står bara på en liggande 45 regel man måste ha en avväxling under om man inte har en stående regel under takstolen. Dom 2 takstolararna på var sida om kupan får bära hela kupan samt dom 2 kapade takstolarnas laster, har dom verkligen räknat på det?
 
Kanske har jag missat att beskriva någon del, jag har som sagt inte kunskap om detta så ta inte beskrivningen jag gjort som någon sanning. Takkupan står ju på ytterväggen så att säga som väl är en bärande vägg i sig, det borde väl tas med i beräkningen?
 
Jag har sett detta på dina bilder. Javisst ytterväggen bär en del, men snöfickorna som kan bildas bärs av en regel.
 
OK, jag har som sagt ingen kunskap i detta så kan inte säga varken bu eller bä. Jag hoppas att de som arbetar med det har den kunskapen som krävs. Mikael_L du kollade på bilderna men kom inte med någon anmärkning. Är du av en annan åsikt?
 
Redigerat:
Snailman
Danne12345 skrev:
I övrigt blir det FM Mattsson Garda-blandare både till dusch och badkar. 90x90 Duschhörna i klarglas från HAFA, .
Ta inte klarglas, ta rökfärgat istället. Alla kalkfläckar/vattendroppar som torkat syns så bra på klarglas.
 
Jag har tagit upp de synpunkter som lämnats här ang. takkupan och snickarna håller inte med om att det är någon risk eller att det är underdimensionerat. De kommer för säkerhetsskull att ta ut en kille som ska räkna på det.
Har någon annan input så är jag tacksam för det.

Ang. klarglas i duschhörnet fick jag tipset att vaxa insidan av glaset med bilvax. Detta skulle göra så att vattnet rinner lättare av och att kalkfläckar inte syns lika lätt. Eftersom det ska vara en nisch i väggen vid duschhörnet så ville vi inte dölja den med tonat eller frostat glas. Det återstår att se hur det blir :)
 
Idag har varit en händelserik dag....
Till en början får jag säga att det verkar tyvärr som att Matti75 hade rätt. Jag är tacksam för att jag fick det påpekat även om det är riktigt trist att få sådan info. Hursomhelst kontaktade jag min gamla KA från husbygget och fick lite råd. Jag kontaktade även Smålandsvillans Tekniska avdelningar. Från min KA fick jag en kontakt på en välrenomerad arkitekt- och byggkonsultfirma. Smålandsvillan skickade ett svar för hur de anser att man bör bygga en kupa i generella ordalag. Byggkonsulten sa som Matti75 att det såg klent ut och att det borde vara limträ i nocken mm. Det som kom från Smålandsvillan stämde överens med det som kom från byggkonsulten.

Jag pratade med en representant från entreprenören och kortfattat så kommer de att komma ut med en arkitekt/byggkonsult imorgon och kontrollera. Då när det är gjort kanske man äntligen kan släppa detta.

Dock hände en annan mindre rolig sak idag. Det har regnat kraftigt här och det visade sig när det droppade vatten från taket i dotterns sovrum :surprised: Det visade sig att plasten på ett ställe vid öppningen i taket läckt in så vattnet runnit längst en balk och in i mellanbjälklaget. Så nu har de sågat upp masoniten på övervåningen, tagit bort all isolering och kontrollerat omfattningen. Det är nog inga mängder som kommit in, men det måste iaf stå med fläkt på och torka ur och sen göras en fuktmätning innan det läggs igen.

Rolig måndag har det varit..
 
Inget vidare du, skönt att du redde ut avväxlingen nu direkt, jävligt surt med vattnet dock:(
 
Jäkligt trist med vattnet! Hoppas det löser sig för er!
 
Beklagar vattenläckan, roligt att jag kunde hjälpa till.
 
  • Gilla
Suhagg och 2 till
  • Laddar…
Nu har en byggingenjör varit här och kontrollerat. Det blev några punkter som behövde förstärkas och ändras gällande takkupan. Så nu känns det riktigt skönt igen att det är undersökt och kommer att åtgärdas! Arbetet i övrigt fortskrider. Takkupan har fått tak och det har börjats dra avloppsrör i badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.