smurfen72 skrev:
Om du ska värma en pool med klor i ska du ha en rostfri slinga koppar tål inte klor.
Det har du ju rätt i.
Hoppas det går att få en slinga i rostfritt då.
 
Se till att slingan tål att kopplas till en pool det gör dom normalt inte. Och kolla på priset på en TVA kanske inte skiljer så mycket.
 
Känns ju som att tva är mer till om man redan har en tank utan slingor eller beredare.
Men nu när man ska köpa en ny tank kan man ju ändå beställa en med slingor så slipper man ha en massa mera pumpar och skit som kan krångla.
 
Jo visst är det mera grejer som kan krångla på en TVA men dom lär skikta tanken grymt bra men det finns ju nackdelar också som strömlöst tex.
 
Japp så det får bli 2 slingor till varmvattnet.
Resten har jag inte bestämt hur det blir än.
 
Resten av slingorna kan du skippa ska du ha solpaneler till en så stor tank bör man toppladda och annan värme källa måste vara vp det vill man också toppladda se till att dom klämmer dit muffar på lite olika höjder så det går att dra rör till tanken så klarar du dig länge.
 
Kan ju annars ta en extra slinga i mitten av tanken ,
Kan man använda den till ladda eller ladda ur tanken.
Nackdelen blir att man får se till att tanken är nästan fullt laddad då men ska värma nått med den slingan
Fördelen är att den aldrig kan kyla tanken helt så då har alltid varmvatten.
 
Det är dumt att ta ur värme ur acktanken med hjälp av slinga det blir alltid förluster med slinga så för att få ur 40 grader måste acken ligga på ca 45 grader samma fast tvärtom blir det om man laddar med slinga.
 
smurfen72 skrev:
Det är dumt att ta ur värme ur acktanken med hjälp av slinga det blir alltid förluster med slinga så för att få ur 40 grader måste acken ligga på ca 45 grader samma fast tvärtom blir det om man laddar med slinga.
Kommer förmodligen bara använda slingan några gånger varje år så då gör det inte så mycket.
 
Men har fortfarande inte bestämt om jag ska ta den runda tanken eller den lådformade :S
 
Fick ju ett rätt bra pris på pannan om jag köpte tanken där med.
Sen så verkar den runda va rejälare då den klarar 1,5 bar medans huskvarnas va 0,5 bar
Och så va den 10k billigare med så det lutar lite mot det runda hållet.
Måste bara ta reda på måtten på den då jag bara fått reda på att den är 2.25m hög.
Men den borde va 1.8 i diameter ska ringa och prata med dom imorn.
 
min rektangulära tank från husqvarna är godkänd för 1 bar. en rund tank är väl alltid bättre vad jag har förstått. hade jag haft plats hade jag köpt en rund tank istället, så har du plats så ställ in en rund tank..
 
Ja det verkar bli den runda tanken ska bara få redan på exakta måtten först innan jag bestämmer mig helt.
Vad är det som gör en rund tank bättre ?
Håller värmen längre ?
 
vedmannen skrev:
Ja det verkar bli den runda tanken ska bara få redan på exakta måtten först innan jag bestämmer mig helt.
Vad är det som gör en rund tank bättre ?
Håller värmen längre ?
den har inga kalla hörn :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.