Har fått en offert från effecta.
Problemet är att dom verkar bara ha runda tankar.
5kubik tanken på offerten är 160cm i diameter och 270 hög.
Är det bättre med en rund tank eller ska man mått beställa en fyrkantig istället och spara plats ?
 
obba skrev:
har en 5kubikare o kommer köra med 200mm isolering o enligt beräkningarna så kommer de sjunka 4c i veckan. o de kan jag leva me..
Temperaturfallet kan man inte ange som grader/vecka eftersom det är proportionellt mot tempskillnaden mellan in och utsida. När tanken håller 90 grader kommer det att sjunka betydligt mer än 4 grader på en vecka och när tanken är nere i rumstempen sjunker det inte mer
 
vedmannen skrev:
Har fått en offert från effecta.
Problemet är att dom verkar bara ha runda tankar.
5kubik tanken på offerten är 160cm i diameter och 270 hög.
Är det bättre med en rund tank eller ska man mått beställa en fyrkantig istället och spara plats ?
Större är bättre. Sen så sätter Effecta muffarna fel om jag minns rätt.
 
  • Gilla
vedmannen
  • Laddar…
Matss skrev:
Temperaturfallet kan man inte ange som grader/vecka eftersom det är proportionellt mot tempskillnaden mellan in och utsida. När tanken håller 90 grader kommer det att sjunka betydligt mer än 4 grader på en vecka och när tanken är nere i rumstempen sjunker det inte mer
har jag 80grader i tanken o 20grader i rummet så kommer de sjunka 4grader på en vecka utan uttag enligt dom jag har ringt o pratat me o även enligt parocs beräkningstabell. men den/dom kanske ljuger, va vet jag. snart får vi se.. har dom sagt de så måste de ju finnas nån typ av garanti att de blir så me eller? annars måste de ju vara falsk marknadsföring o de är väl straffbart om jag inte minns fel.. men som sagt de här med isolering är jag inte så insatt i så jag får försöka lita på dom som påstår sig vara experter o hoppas på de bästa..
 
Matss skrev:
Större är bättre. Sen så sätter Effecta muffarna fel om jag minns rätt.
Ja dom vill ladda tanken från toppen.jag vill ladda den från sida och dra en ledning till expansion från toppen.
Tror det blir en mått anpassad från huskvarna istället så blir det som jag har ritat
 
@obba:
Låter optimistiskt men du får hålla tummarna ;)

Var hittar du den tabellen?
 
Så isoleringen verkar räcka iallafall som jag tänk.
Vill ju inte att det ska bli varmt i sovrummet bredvid tanken på sommaren.
 
Redigerat:
Nu har jag fått bygglovet:)
Så nu är det bara göra iordning allt för gjutning av hus och garage platta.
 
Lägger upp en bild på hur det ser ut just nu.
DSC_1490.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 1 till
  • Laddar…
Effecta ska ha 28k för en rund 5kubikstank som är 2,25.
Huskvarna ska ha 41k för en lådformad 5kubikstank.
Båda tankarna har solslinga, förvämningsslinga och en beredare.
priserna är ex moms

Har lite beslutsångest vad jag ska välja.
 
vedmannen skrev:
Effecta ska ha 28k för en rund 5kubikstank som är 2,25.
Huskvarna ska ha 41k för en lådformad 5kubikstank.
Båda tankarna har solslinga, förvämningsslinga och en beredare.
priserna är ex moms

Har lite beslutsångest vad jag ska välja.
du ska väl absolut inte ha förådsberedare i? jag har nyligen köpt en 5kubiks rektangulär tank av tanksvets med förvärmnings sling o tv slinga dock utan solslinga fick betala 37tusen ink moms för den hemkörd. kolla även med extuna, dom brukar va dyrare än tanksvets men hos extuna betalar du bara för tanken o får peta i va faan du vill i tanken utan extra kostnad, tror dom tog 9kr litern, men minns inte riktigt..
 
Redigerat:
vedmannen skrev:
Effecta ska ha 28k för en rund 5kubikstank som är 2,25.
Huskvarna ska ha 41k för en lådformad 5kubikstank.
Båda tankarna har solslinga, förvämningsslinga och en beredare.
priserna är ex moms

Har lite beslutsångest vad jag ska välja.
Får du plats med en 5 kubiks rund tank, takhöjd? Tänk på att du skall ha 30-40 cm isolering också på toppen.
 
Solslinga i en 5m3 tank är helt onödigt om du inte har 50m2 med solpaneler(antar att den är monterad i botten på tanken). DU kommer aldrig att kunna ha någon nytta av den, för så stora tankar krävs lite andra metoder för att få solvärme att fungera. Byt ut den mot en vv slinga i övre delen av tanken och släng bort vattenberedaren, inget som fungerar i ett vedsystem..
 
Redigerat:
Vad är det för fel på min varmvattenberedare nu då ? :p
Har det nu med och det har funkat jättebra.
Solslingan har jag inte direkt tänkt att använda till solpaneler utan mer om man vill ladda tanken med nått annat i framtiden.
förvärmingsslingan har jag tänkt att använda ifall jag får för mig att skaffa en pool.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.