sveaman skrev:
Ett användningsområde som jag haft stor nytt av lackfräsen är i timmer. Att enkelt avverka dåligt trä för att foga in nytt friskt trä i en stolpkonstruktion.
tre tiondelar åt gången?

Annars brukar ju en vanlig överhandsfräsa funka bra till dylika manövrar.
 
Låter som en awesome pryl att slipa ner Gabon-dörrarna i min lägenhet med...
Känns dock som att det är ett lite onödigt inköp (förlåt :confused:)
Ingen som har en att sälja/hyra/låna ut? =)
 
13th Marine skrev:
Låter som en awesome pryl att slipa ner Gabon-dörrarna i min lägenhet med...
Känns dock som att det är ett lite onödigt inköp (förlåt :confused:)
Ingen som har en att sälja/hyra/låna ut? =)
Köp en my och sälj den vidare sen... ;)
 
13th Marine skrev:
Låter som en awesome pryl att slipa ner Gabon-dörrarna i min lägenhet med...
Känns dock som att det är ett lite onödigt inköp (förlåt :confused:)
Ingen som har en att sälja/hyra/låna ut? =)
Jag har en om några dagar ;) Du kan få hyra den efter sommaren!
Hittade den för 2900:- på ett ställa, alla andra jag hittat säljer för 3800:- så det känns som ett bra pris!
 
Köp från tyskland eller england!
 
thomasx skrev:
tre tiondelar åt gången?

Annars brukar ju en vanlig överhandsfräsa funka bra till dylika manövrar.
Att den tar max 0,3 mm åt gången låter som det skulle ta lång tid att få bort material, men jag lovar dig att den avverkar så mycket att det går fort när man bara sveper den fram och tillbaka utan särskilt mycket tryck. Den kommer också åt väldigt bra i trånga utrymmen.

Jag har aldrig använt en handöverfräs på det sättet. Att jobba i huvudhöjd på fri hand skulle jag dra mig för.

Innan jag gick loss med lackfräsen i sparrar i takstolar och hammarband som var rötskadade p.g.a. läckage i en takgenomföring testade med sticksåg med långt blad, tigersåg och stämjärn och det tog för lång tid och var för tungt jämfört med lackfräsen.

Så för mig är inte lackfräsen ett finlirsverktyg utan en super-rasp.
 
sveaman skrev:
Så för mig är inte lackfräsen ett finlirsverktyg utan en super-rasp.
Det är den för mig med, jag skrapar färg på huset med den. Dock funkar det inget vidare i normalläget, utan jag har satt en förhöjning längst bak på sulan så det blir lite vinkel och skären tar mer. Annars funkar det inget vidare pga alla grova ojämnheter på min fasad.
 
Låter lite som om vissa borde testa en elhyvel i stället.
 
Nu har jag kört första riktiga passet med lackfräsen, ca 1,5h blev det nog. Några frågor dyker upp. När jag ska ställa fräsdjupet så finns det två pilar som pekar på djupet mellan 0-0,3mm. Är det så på era också? Vilken gäller och varför är det två?! Efter att ha testa lite olika djup så funkade det bäst för mig att ställa den ena pilen på 0mm och den andra en bra bit FÖRE noll, alltså utgår jag ifrån att det inte är den pilen jag ska gå efter. Jag kan tillägga att jag bara kört på panel som redan är skrapad med Speedheater och panel där färgen är så dålig så ca 50% försvunnit när jag bara lätt drog skrapan över för att få bort det lösa. På norrsidan där färgen sitter ihop måste jag troligen gå ner på ett djupare skär.

Hittills är jag imponerad av maskinen, det känns helt klart som rätt metod! Ytan blir finhyvlad - perfekt för målning med linoljefärg! Enda nackdelen som jag ser hittills är att det är TUNGT! Helt slut i armarna idag... Viktigt att inte jobba i dålig arbetsställning...
 
Ivenblixt skrev:
Nu har jag kört första riktiga passet med lackfräsen, ca 1,5h blev det nog. Några frågor dyker upp. När jag ska ställa fräsdjupet så finns det två pilar som pekar på djupet mellan 0-0,3mm. Är det så på era också? Vilken gäller och varför är det två?! Efter att ha testa lite olika djup så funkade det bäst för mig att ställa den ena pilen på 0mm och den andra en bra bit FÖRE noll, alltså utgår jag ifrån att det inte är den pilen jag ska gå efter. Jag kan tillägga att jag bara kört på panel som redan är skrapad med Speedheater och panel där färgen är så dålig så ca 50% försvunnit när jag bara lätt drog skrapan över för att få bort det lösa. På norrsidan där färgen sitter ihop måste jag troligen gå ner på ett djupare skär.

Hittills är jag imponerad av maskinen, det känns helt klart som rätt metod! Ytan blir finhyvlad - perfekt för målning med linoljefärg! Enda nackdelen som jag ser hittills är att det är TUNGT! Helt slut i armarna idag... Viktigt att inte jobba i dålig arbetsställning...
Det var lustigt, jag har kört betydligt längre pass än så utan att känna något alls i armarna, och med dammsugarslang ansluten också, men det har kanske du med. Hmm, jag kanske inte har så dålig kondis som jag tror, trots allt ;)
 
Jag kan förstå att det känns tungt, men det gör ju allt arbete som man gör i den arbetsställningen, Mao även skrapa och måla.

Vore kul om du kunde lägga upp lite bilder, bla där man kan jämföra speedheatern och lackfräsen. Samt även dina intryck av tidsåtgång och ansträngning.
 
thomasx skrev:
Det var lustigt, jag har kört betydligt längre pass än så utan att känna något alls i armarna, och med dammsugarslang ansluten också, men det har kanske du med. Hmm, jag kanske inte har så dålig kondis som jag tror, trots allt ;)
Kanske ditt riktiga namn är Magnus Samuelsson? ;)

Nä men det är säkert inga större problem om man är lite mer noga med att inte stå och sträcka sig utan fixar bra arbetsplattformar. Jag jobbade bara från axelhöjd till tåstående helt utsträckt igår. och SÅ klen är jag inte ;)
 
Nimajneb skrev:
Jag kan förstå att det känns tungt, men det gör ju allt arbete som man gör i den arbetsställningen, Mao även skrapa och måla.

Vore kul om du kunde lägga upp lite bilder, bla där man kan jämföra speedheatern och lackfräsen. Samt även dina intryck av tidsåtgång och ansträngning.
Jag ska absolut fixa bilder! Blir SÅ mycket bättre! :D
 
Martin_B
Ivenblixt,

Det finns bara en pil på min maskin, så jag skulle tippa på att de råkade markera din bricka två gånger av misstag. Men det är ju bara till att gå efter den pilen som stämmer vid 0-markeringen som du själv skrev, så blir det ju bra. Du kan ju fylla i den korrekta pilen med spritpenna så syns den väl :)

Ja det hade ju varit intressant med lite bilder, ser fram emot det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.