Status
Tråden går ej att kommentera.
Bankeryd skrev:
Ni som har haft era Landroids ett tag, hur mycket slits era knivar/blad? Jag har kört ungefär 4 veckor nu och har vänt på mina blad 2ggr, dvs är inne på den 3:e eggen på bladet. Ett annat "problem" är att gräs fastnar i det andra inte använda skruvhålet. Hur är det för er?
Jag har kört nästan varje dag i 3-4 veckor nu och inte vänt bladen än. Brukar rensa bladen från gräs någon gång i veckan så att de löper fint. Den har stött på en del kottar men aldrig sten eller andra hårda saker vad jag vet och bladen ser hyfsat fina ut fortfarande.
 
MBygga skrev:
Jag är inte säker på vad du vill åstadkomma med att lägga ut hinder i vägen. När den går på slingan har den ju redan slagit av klippningen och vill ladda upp sig. Därmed är det ju bäst att den når laddstationen så snabbt som möjligt så att den kan ladda fullt och sedan komma ut igen. Att hindra den kommer ju bara att förlänga tiden vilket ju inte är önskvärt. För övrigt försöker den hitta en väg runt ett hinder ett antal försök men till slut brukar den ge upp och meddelar oftast då "hjulmotor blockerad".
Kan du förklara vad är du menar med "kunna utnyttja det".
Tänk dig att du har en komplicerad gräsmatta och att det tar lång tid för LR att ta sig runt för att komma till laddstationen. Om då LR bestämmer sig för att ladda och hittar slingan strax efter laddstationen så vore det bra om den inte behövde gå hela vägen runt. Jag tänkte att man kunde lägga lite störande hinder längs slingan där den fortfarande är relativt nära men ändå "efter" laddstationen. Med lite tur så avbryter den då sin långa vandring och hittar istället slingan igen någonstans strax "innan" laddstationen.
 
Bebbe56 skrev:
Trevligt forum.. Har du frågor kan du skicka pm till mig så ska jag försöka svara.
Jag tycker nog många här har försökt svara på Hanquists frågor efter bästa förmåga många gånger om dessutom men det finns också ett visst ägaransvar också vilket innefattar, som flera skriver, att man läster manualer och instruktioner som medföljer maskinen i fråga. I Landroid fallet är de dessutom mycket lättfattliga om man väl öppnar och läser dem. Förstår att irritation uppstår om det är uppenbart att man tar en genväg genom att fråga på forumet i stället för att läsa på själv.
 
lubbe75 skrev:
Tänk dig att du har en komplicerad gräsmatta och att det tar lång tid för LR att ta sig runt för att komma till laddstationen. Om då LR bestämmer sig för att ladda och hittar slingan strax efter laddstationen så vore det bra om den inte behövde gå hela vägen runt. Jag tänkte att man kunde lägga lite störande hinder längs slingan där den fortfarande är relativt nära men ändå "efter" laddstationen. Med lite tur så avbryter den då sin långa vandring och hittar istället slingan igen någonstans strax "innan" laddstationen.
Då förstår jag vad du menar och det är ju en god tanke du har där. Min erfarenhet är dock att den ogärna lämnar slingan helt då den stöter på hinder utan den backar, vinklar lite grann och försöker köra fram igen, backar vinklar lite till eller åt andra hållet och försöker igen osv. Ända tills den antingen åker utanför arbetsområdet eller lyckas blockera en hjulmotor, vilket den gör om den stannas utan att krocksensorn aktiveras, t.ex. om hjulhuset hakar i något och därmed stannar LR.
 
peternicklas
Råkade ut för att några bultar på en trapp var i vägen då den skulle följa slinga hem. Den stångade sig blodig innan den lyckades, tror den försökte 7-8 gånger men till sist så kom den förbi. Om man sätter ett hinder ivägen så kommer don nog att försöka ett antal gånger och sedan blir det stopp. Det är ju lätt att testa. Slå ner en påle intill slingan och se vad den gör.
 
peternicklas skrev:
Råkade ut för att några bultar på en trapp var i vägen då den skulle följa slinga hem. Den stångade sig blodig innan den lyckades, tror den försökte 7-8 gånger men till sist så kom den förbi. Om man sätter ett hinder ivägen så kommer don nog att försöka ett antal gånger och sedan blir det stopp. Det är ju lätt att testa. Slå ner en påle intill slingan och se vad den gör.
Javisst. Måste bara få tag på en Landroid först. De verkar omåttligt populära de där små rackarna.
 
MBygga skrev:
Detta forumet är öppnat av Trollman för att vi som har eller tänker skaffa Landroid klippare skall kunna utbyta erfarenheter och hjälpa varandra med råd och tips. Det är alltså inte till för att klanka ner på Worx eller deras Landroid maskiner då vi som har eller kanske tänker skaffa dessa förmodligen tycker om dessa maskiner och vad de kan hjälpa oss med. Dina HQ åsikter känner vi nu till och därmed kan du återgå till de forum som behandlar HQ frågor med dina åsikter som vi egentligen inte alls är intresserade av så länge de inte hjälper oss att installera, köra och sköta våra maskiner.
Spekulationer är ju det du själv håller på med medan både Trollman och jag försöker förstå vad det är som HQ retat upp sig på. Att Trollman skriver "verkar" beror självfallet på att HQ just nu undanhåller oss väsentliga fakta och därmed får man försöka slutleda själv. Du som känner till så mycket om HQ är välkommen att upplysa oss om vilka patent de egentligen åberopar, om det nu inte är de patent vi tittat på, men förmodligen kan du inte mer om det än vi.
Jag har aldrig sagt att jag vet mer än dig men kan nog utgå ifrån att så är fallet eftersom du blir så arg..
Jag menar bara att man inte ska göra en höna av en fjäder, att det uppenbart inte är dessa patent som det rör, då worxen inte har några av dessa funktioner.

Jag har heller ej något emot att det kommer bra och billiga maskiner från andra tillverkare men att påstå att til lexempel worx är jämförbar med Husqvarnas 220 är bara att lura andra att tro att man gör ett kap. sen är det säkerligen inget fel på worxen. verkar vara en riktigt bra robot i förhållande till pris.. har själv funderat på just den. men jag saknade guiden och en del inställningar.
Men vill man ha en tråd som bara lovsjunger utan möjlighet till ifrågasättande eller kritik så ok.

tycker vidare inte om folk som lobbar för stöld vare sig av saker eller patent. Tror att det är så Husqvarana också har resonerat.

lycka till med maskinerna och hoppas att ni alla blir nöjda med dem, för som sagt verkar vara mycket maskin för liten peng.
 
Mabcus skrev:
Jag har heller ej något emot att det kommer bra och billiga maskiner från andra tillverkare men att påstå att til lexempel worx är jämförbar med Husqvarnas 220 är bara att lura andra att tro att man gör ett kap

...

Men vill man ha en tråd som bara lovsjunger utan möjlighet till ifrågasättande eller kritik så ok.

...

lycka till med maskinerna och hoppas att ni alla blir nöjda med dem, för som sagt verkar vara mycket maskin för liten peng.

Håller med om detta till 100%

Sedan verkar det som de som har Landroid har lite mindervärdeskomplex då de vet att Automower är en bättre maskin men även dubbelt så dyr.

Precis som när det gäller min bil. Har en V70 men önskar att jag fått en ny Merca för samma peng.
 
Mabcus skrev:
Jag har aldrig sagt att jag vet mer än dig men kan nog utgå ifrån att så är fallet eftersom du blir så arg..
Jag menar bara att man inte ska göra en höna av en fjäder, att det uppenbart inte är dessa patent som det rör, då worxen inte har några av dessa funktioner.

Jag har heller ej något emot att det kommer bra och billiga maskiner från andra tillverkare men att påstå att til lexempel worx är jämförbar med Husqvarnas 220 är bara att lura andra att tro att man gör ett kap. sen är det säkerligen inget fel på worxen. verkar vara en riktigt bra robot i förhållande till pris.. har själv funderat på just den. men jag saknade guiden och en del inställningar.
Men vill man ha en tråd som bara lovsjunger utan möjlighet till ifrågasättande eller kritik så ok.

tycker vidare inte om folk som lobbar för stöld vare sig av saker eller patent. Tror att det är så Husqvarana också har resonerat.

lycka till med maskinerna och hoppas att ni alla blir nöjda med dem, för som sagt verkar vara mycket maskin för liten peng.
Förstår inte vad du menar med att jag är arg, men däremot kan man kan ju bli det om du fortsätter med påhopp typ "tycker vidare inte om folk som lobbar för stöld vare sig av saker eller patent". Jag har absolut inte gjort det utan har däremot försökt förstå vad som gjort HQ så arga på Worx genom att studera deras kända patent kring sina klippare. Jag vill dock inte använda detta forumet blir till en personlig vendetta för som jag skrev senast är tanken med det att "vi som har eller tänker skaffa Landroid klippare skall kunna utbyta erfarenheter och hjälpa varandra med råd och tips." och det står jag fast vid.
 
MrSmith skrev:
Håller med om detta till 100%

Sedan verkar det som de som har Landroid har lite mindervärdeskomplex då de vet att Automower är en bättre maskin men även dubbelt så dyr.

Precis som när det gäller min bil. Har en V70 men önskar att jag fått en ny Merca för samma peng.
Tror inte vi som har LR har mindervärdeskomplex utan man köper det man själv tycker är mest värde för pengarna. Behöver jag t.ex. en avancerad diskmaskin med många funktioner så köper jag kanske det och betalar därefter men behöver jag inte detta köper jag troligen ett billigare alternativ som gör det jobb man förväntar sig. En del köper sig förstås status genom att snäppa upp sig i sitt val vare sig man behöver det eller ej. Samma med klippare, man behöver ju inte köpa överfunktioner om man klarar sig med enklare. För att HQ har mycket fler och mer avancerade möjligheter är ju helt klart och tydligt men att alla behöver det är ju inte säkert. Fritt val för var och en alltså.
 
peternicklas
Så just nu att Macbus har köpt en HQ. Han är väl klart irreterad att betala så mycket mer för en klippare jämfört med Landroid. De finesser som HQ har, är inget jag och säkert många andra saknar. Tycker vi återgår till att prata om alla de fördelar som Landroiden har, erfarenheter och hjälper varandra att lösa problem istället för att munhuggas med HQ användare som bara vill vara negativa.
 
peternicklas skrev:
Så just nu att Macbus har köpt en HQ. Han är väl klart irreterad att betala så mycket mer för en klippare jämfört med Landroid. De finesser som HQ har, är inget jag och säkert många andra saknar. Tycker vi återgår till att prata om alla de fördelar som Landroiden har, erfarenheter och hjälper varandra att lösa problem istället för att munhuggas med HQ användare som bara vill vara negativa.
Nej jag är glad at jag la så mycket pengar.. jag funderade på worx innan jag bestämde mig. insåg då att jag behöver en del av de saker som worx saknar, det jag ville ha fram är att det finns mycket folk som läser här och inte ser alla för/nackdelar och tycker då inte det är rättvist att säga att worx kan jämföras rakt av med Husqvarna 220 efter som den tex saknar guidekabel. har du en tomt som är komplex kanske den inte är rätt maskin men här läser jag mest den fixar allt som du slänger åt den för den är bäst. jag menar att det då kan bli så att man står där med en maskin som inte klarar uppgiften.. med missnöje som följd och att det då totalt blir färre robotar.. något jag inte vill, utan jag vill se fler och billigare robotar men tråden verkar tyvärr vara lite för mycket ryggdunkande, istället för konstuktiv kritik. jag kommer dock att följa tråden med spänning framöver om de löser dessa små bekymmer. kanske får bli en robot till i familjen då..

Som jag sagt innan verkar worx vara mycket robot för liten peng.. hade jag inga grannar och en öppen tomt som medger enkelhet för den att hitta tillbaka för laddning skulle jag slagit till direkt, men då detta inte är fallet föll mitt val på annan maskin..
 
Mabcus skrev:
Som jag sagt innan verkar worx vara mycket robot för liten peng.. hade jag inga grannar och en öppen tomt som medger enkelhet för den att hitta tillbaka för laddning skulle jag slagit till direkt, men då detta inte är fallet föll mitt val på annan maskin..
Som sagt , det är fritt för var och en att välja den maskin som passar sina förhållanden bäst. Ingen har påstått att LR är rakt av jämförbar med HQ220 på denna tråd, tvärtom har vi under lång tid i början på tråden tagit upp de problem man kan få med sin LR och hur man möjligen kan lösa dem. Att påstå att tråden mest handlar om ryggdunkande är att erkänna att man inte tagit del av hela trådens information. När det sen kom in personer i tråden som enbart går in för att snacka ner LR blev dock stämningen en helt annan, tyvärr.
Så låt oss nu återgå till den goa stämning vi hade en gång med tips och råd som gör att vi blir hjälpta med våra installationer.
 
  • Gilla
S_lund
  • Laddar…
Har någon haft åska nära sig än, eftersom slingan bör vara extremt bra på att plocka upp elektromagnetiska fältet skulle det vara intressant at höra ifall laddplattan klarar åska i närheten.
 
lubbe75 skrev:
Tänk dig att du har en komplicerad gräsmatta och att det tar lång tid för LR att ta sig runt för att komma till laddstationen. Om då LR bestämmer sig för att ladda och hittar slingan strax efter laddstationen så vore det bra om den inte behövde gå hela vägen runt. Jag tänkte att man kunde lägga lite störande hinder längs slingan där den fortfarande är relativt nära men ändå "efter" laddstationen. Med lite tur så avbryter den då sin långa vandring och hittar istället slingan igen någonstans strax "innan" laddstationen.
Den ideen finns det (åtminstone) en annan klippare som har, man lägger då slingan i ett litet V om man vill skapa en "genväg" och när roboten träffar på V'et (och är på väg hem för laddning) så svänger den 90 grader och lämnar tråden. Inte så dumt, det borde väl gå att göra andra "markörer" som klipparna skulle kunna uppfatta, tex någon liten stark magnet på slingan eller något sådant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.