Status
Inte öppen för fler kommentarer.
hk1971j skrev:
Till er Landroid ägare.

Känner ni att ni kan.

A: Ja, vi kan lita på att Landroiden gör sitt jobb efter visa justeringar på tomten?
B: Nej, jag får allt hålla extra koll och kan inte riktigt koppla av...

Funderar en del på detta med HQ220 och villka patent som man nu "lånat".

Någonstans måste man gett lite avkall på för att pressa ner priset eller?

Läser som sagt lite om Landroids som åker utanför begränsningskabel, som missar sin laddstation m.m

Trots allt, 8100:- är lite pengar för en robotklippare, men 8100;- kan man få en del annat gött för :)
Ja man kan lita på landroiden efter jag fixat till min slinga har den aldrig stannat. Det med priset är det nog mer att det är HQ som har ett rejält överpris på sina robotar. Deras robot kostar inte många öre mer att tillverka än landroiden.
 
hk1971j skrev:
Till er Landroid ägare.

Känner ni att ni kan.

A: Ja, vi kan lita på att Landroiden gör sitt jobb efter visa justeringar på tomten?
B: Nej, jag får allt hålla extra koll och kan inte riktigt koppla av...

Funderar en del på detta med HQ220 och villka patent som man nu "lånat".

Någonstans måste man gett lite avkall på för att pressa ner priset eller?

Läser som sagt lite om Landroids som åker utanför begränsningskabel, som missar sin laddstation m.m

Trots allt, 8100:- är lite pengar för en robotklippare, men 8100;- kan man få en del annat gött för :)
A, jag känner att jag kan lita på Landroiden, de gånger den har gått utanför begränsningskabeln har det berott på att jag snålat med utrymmet när jag lagt kabeln, samma fel som HQ:s ägare kan få
 
hk1971j skrev:
Till er Landroid ägare.

Känner ni att ni kan.

A: Ja, vi kan lita på att Landroiden gör sitt jobb efter visa justeringar på tomten?
B: Nej, jag får allt hålla extra koll och kan inte riktigt koppla av...

Funderar en del på detta med HQ220 och villka patent som man nu "lånat".

Någonstans måste man gett lite avkall på för att pressa ner priset eller?

Läser som sagt lite om Landroids som åker utanför begränsningskabel, som missar sin laddstation m.m

Trots allt, 8100:- är lite pengar för en robotklippare, men 8100;- kan man få en del annat gött för :)
Upp till var och en vad man vill lägga 8-9000 eller 18-19000 kronor på, är man inte övertygad om att det är rätt med robot bör man avstå och fortsätta klippa sin matta traditionellt. För egen del har jag planerat för robot länge men först nu gjort slag i saken mycket beroende på det låga priset förstås. Att LR skulle vara ensam med problem är ente sant, läs igenom några HQ trådar så märker man att även de dyra robotarna ger sina ägare problem, men i de flesta fall liksom i denna tråden beror det på handhavandefel, dvs. att man inte installerar roboten enligt anvisningen utan gör egna experiment mm. som oftast straffar sig genom att roboten beter sig underligt. Att roboten t.ex. rider på laddstationen kan ha att göra med att den inte står på en plan ytam med 2 m fritt utrymme framför och bakom. Min kommer aldrig upp på den utan krovkar och vänder. Det som hänt mig en gång var att den körde in i laddstationen när den inte skulle det och då blev den minsann förvirrad. Berodde på att den flyttat sig något så slingan inte gick mitt i laddaren och då fick den inte svängsignal i tid, dvs. handhavandefel (inte ordentligt fastsatt) som fick korrigeras.
 
Tack för svaren kring Landroid och hur ni ser på dess tillförlitlighet :)
 
hk1971j skrev:
Tack för svaren kring Landroid och hur ni ser på dess tillförlitlighet :)
Har du inte fått köpt någon maskin ännu föresten, redan den 15/5 skrev du att du bestämt dig men det verkar ju inte riktigt så trots allt. Släpp greppet och våga ta språnget är rådet, du blir med all säkerhet lika nöjd som oss andra när du väl fått installerat den korrekt och ser din gräsmatta bli finare för var dag.
 
Har kör Landroiden en vecka nu och den funkar egentligen väldigt bra, har en lite knepig tomt med en stor damm en del träd som står lite knepigt till nära åkerkanten, själva tomten är U-formad sen har jag 4 brunnslock som ställer till problem. Har märkt att den helst klipper bara ena sidan av tomten verkar som om den har svårt att hitta emellan brunnslocken och en stor buske som finns vid passagen när den ska bakom och runt huset. Funderar på att försöka göra ett par öar så den får lite större utrymme så den inte hela tiden kör på locken och ändrar riktning. Man bör väl kunna lägga kabeln ganska nära brunnslocken och även runt busken. Har idag en hög träram runt brunslocken som gör att det blir rätt stort ska ta bort och använda tråd istället. Borde väl funka...hoppas jag
 
Mattias.A skrev:
Förlåt att jag går ot nu men holy crap prototypen. Räknade grovt och 3,7 inlägg a' dag är riktigt bra jobbat!! :)
Ojdå, har det blivit så många!
Forum är ett beroendeframkallande gift i klass med rökning skulle jag tro (jag röker ju inte så det är bara en gissning).
Efter några timmar utan forum så blir man skakig och grinig.

Jadu Mattias A, du ligger ca 8200 inlägg efter men du får väl sätta fart.

Protte
 
  • Gilla
thewolf
  • Laddar…
marcurious skrev:
Finns en möjlig felkälla - jag har nämligen också fuskat i slutet av slingan och lagt en hög med tråd utan för min slinga strax innan laddningsstationen. Man tycker det vore märkligt om det skulle störa maskinen över hela gräsmattan och skapa piruettfenomenet!? Falmark, du hade ju också problem - sker det också slumpmässigt över gräsmattan eller vid vissa ställen?
Piruetten var en engångsföreteelse (hoppas jag). Den stod och snurrade och jag tänkte vänta ut den. Men efter några minuter startade jag om den och sen funkade allt som vanligt.

Mitt största problem har varit klipparens wobblande längs överkanten på slänter. Ibland klarar den att följa slingan hem, och ibland inte. Då wobblar den ner en bit i slänten, slirar, roterar, provar köra och sen blir det stopp med åtföljande felmeddelande.

Igår kväll justerade jag läget på alla dela av slingan som ligger längs överkant av de 3 slänter som varit problematiska. Och i natt och på morgonen har den klarat 2 st klipp/laddningscykler utan att jäklas. Peppar, peppar.

Jag har inte klippt överflödig kabel än...
 
MBygga skrev:
Har du inte fått köpt någon maskin ännu föresten, redan den 15/5 skrev du att du bestämt dig men det verkar ju inte riktigt så trots allt. Släpp greppet och våga ta språnget är rådet, du blir med all säkerhet lika nöjd som oss andra när du väl fått installerat den korrekt och ser din gräsmatta bli finare för var dag.
Hej.. Du har rätt, jag skall köpa en i veckan.

Sist när jag hade bestämt mig var dom slut på Jula i Partille, och sedan har jag inte haft tid (bortrest i tjänst) att köpa en.

Tack!
 
hk1971j skrev:
Någonstans måste man gett lite avkall på för att pressa ner priset eller?
Mja, HQ tar nog ut så mycket pengar det bara går, gissningsvis är det en rätt stor marginal på dom.Men de är också tekniskt mer avancerade, som skiljer på begränsningskabel och guidekabel, samt grannens kablar. När de ska hem behöver de inte köra grensle rakt över tråden och därmed köra hjulspår på exakt samma ställe varje gång. De kan om jag förstått saken rätt följa tråden på ett varierande avstånd som man själv specar. Så viss teknisk skillnad finns...
 
Hej,
Har en längre tid tittat på en robot till min tomt, och har fastnat lite för Landroiden. Framförallt priset gör den ju väldigt intressant.

Men en fråga till er som investerat i en:
* Någon som har en installation med en avgränsad yta där ni lyfter in roboten? Hur upplever ni detta fungera?

Min gräsmatta har huvuddelen på baksidan av mitt hus och har ett par hundra kvadrat på framsidan. Tyvärr kan jag inte låta roboten gå fram själv då baksidan har staket för att hålla våra hundar inne. Så den enda lösningen som jag ser det är att lyfta fram roboten för att klippa framsidan då och då.

Tacksam för synpunkter från er som redan är insatta!

MVH

Fredrik
 
Jag gjorde några sista (förhoppningsvis) justeringar på slingan i onsdags förra veckan och sedan dess har den klippt, laddat, vilat, klippt, laddat, vilat, klippt......
Kontentan: Anvisningarna i bruxen är inte för skojs skull, följer man dem fungerar det mycket bra!
Läste tidigare om en medlem på forumet som fått/köpt en gammal "handjagare" som han klippte de "något" breda resterna över slingan med, det låter som en smart idé. Jag tror jag ska snoka upp en sån jag med.
Så gött att inte behöva stressa med gräsklippningen beroende på när det regnar eller inte! :p
 
Gimbal skrev:
Mja, HQ tar nog ut så mycket pengar det bara går, gissningsvis är det en rätt stor marginal på dom.Men de är också tekniskt mer avancerade, som skiljer på begränsningskabel och guidekabel, samt grannens kablar. När de ska hem behöver de inte köra grensle rakt över tråden och därmed köra hjulspår på exakt samma ställe varje gång. De kan om jag förstått saken rätt följa tråden på ett varierande avstånd som man själv specar. Så viss teknisk skillnad finns...
HQ har avståndsbedömning till slingan. Man kan ställa in noggrannhet för denna så att den håller sig mellan slingan och det inställda avståndet. Detta eliminerad körspår. Dessutom klipper HQ på inställt avstånd över slingan för att inte behöva köra i oklippt gräs. Begränsningsslingan läggs default 27cm innanför gräsmattans kant (ställbart i klipparen hur långt över slingan den skall klippa).

Man får en betydligt bättre klippare med HQ, men klarar man sig med de begränsningar som Landroid har så är den nog ett bra och prisvärt alternativ.

Jag har HQ men följer denna tråden med intresse eftersom jag har bekanta som funderar på en robot och ber mig om råd. Jag hänger ju ändå på forumet...


Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
MBygga skrev:
Att roboten t.ex. rider på laddstationen kan ha att göra med att den inte står på en plan ytam med 2 m fritt utrymme framför och bakom. Min kommer aldrig upp på den utan krovkar och vänder. Det som hänt mig en gång var att den körde in i laddstationen när den inte skulle det och då blev den minsann förvirrad. Berodde på att den flyttat sig något så slingan inte gick mitt i laddaren och då fick den inte svängsignal i tid, dvs. handhavandefel (inte ordentligt fastsatt) som fick korrigeras.
Hej!

Tror jag måste förtydliga lite. Jag tror nämligen inte det hänt när den skall in i laddaren för att just ladda utan mer att den klättrat upp på den under klippning.

Har två meter bakom samt framför samt att slingan ligger rakt under laddaren. Tror inte roboten förstår att det är laddaren förrns den skall in i den. Tråden ligger ju under och den kan ju roboten köra över med ca 20cm. Händer det igen så blir det nog att fixa till nån kraftigare avgränsning på laddaren?!

Andra tips?

MVH
Kalle
 
Redigerat:
Stickan56
Gimbal skrev:
Mja, HQ tar nog ut så mycket pengar det bara går, gissningsvis är det en rätt stor marginal på dom.Men de är också tekniskt mer avancerade, som skiljer på begränsningskabel och guidekabel, samt grannens kablar. När de ska hem behöver de inte köra grensle rakt över tråden och därmed köra hjulspår på exakt samma ställe varje gång. De kan om jag förstått saken rätt följa tråden på ett varierande avstånd som man själv specar. Så viss teknisk skillnad finns...
Det kostar ju också att utveckla en produkt från början istället för att kopiera någon annan.

MVH Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.