Sommaren är här igen och vi svär över att skarvsladden till gräsklipparen är jobbig. Det är en 3x1,5 mm2 gummikabel som är lite för tjock för att kunna fästas i gräsklipparens dragavlastare.
När jag tittar runt efter andra skarvsladdar verkar det bara finnas 1,5 mm2 - behövs det verkligen? Uttaget är säkrat 10A och gräsklipparen är stämplad med 1600W. När man kör ligger dock effekten (enligt en portabel elmätare) konstant under 1000W. Kylningen borde dessutom vara hyfsad eftersom den ligger på marken.
Finns det något krav på att skarvsladdar ska vara 1,5 mm2 eller varför hittar jag inte tunnare kablar på Clas Ohlson, Jula, byggvaruhusen osv? Nån som har tips på smidiga kablar?
När jag tittar runt efter andra skarvsladdar verkar det bara finnas 1,5 mm2 - behövs det verkligen? Uttaget är säkrat 10A och gräsklipparen är stämplad med 1600W. När man kör ligger dock effekten (enligt en portabel elmätare) konstant under 1000W. Kylningen borde dessutom vara hyfsad eftersom den ligger på marken.
Finns det något krav på att skarvsladdar ska vara 1,5 mm2 eller varför hittar jag inte tunnare kablar på Clas Ohlson, Jula, byggvaruhusen osv? Nån som har tips på smidiga kablar?
Skulle tippa att det handlar om den mekaniska hållfastheten. Du klämmer den lite vid dörren och sliter i den och vips har jordtråden tappat förbindelse, några månader senare är den varm och mjuk och du klämmer den lite närmre maskinen så att fas och jord får kontakt, detta gör utsatta delar spänningsförande.
Så gissar jag att man ökat kraven, men även utlösningsvillkoret vid mycket långa kablar finns ju också. JFB hjälper med detta.
Så gissar jag att man ökat kraven, men även utlösningsvillkoret vid mycket långa kablar finns ju också. JFB hjälper med detta.
Konstig gräsklippare som inte har nog stor dragavlastning för att rymma rätt typ av sladd. Du ska givetvis inte ha något mindre än 1,5mm²
Kan däremot finnas olika grova 3g1,5 gummikablar beroende på fabrikat.
Lämna igen gräsklipparen om den inte har rätt dimensionerad dragavlastning. Min elgräsklippare funkar utmärkt med 3g1,5
Kan däremot finnas olika grova 3g1,5 gummikablar beroende på fabrikat.
Lämna igen gräsklipparen om den inte har rätt dimensionerad dragavlastning. Min elgräsklippare funkar utmärkt med 3g1,5
Va, har era elgräsklippare dragavlastare (för skarvsladd) över huvud taget?
Är inte poängen just att man ska INTE ha dravaglastare på skarvsladden, så att kontakten åker ur vid klipparen ifall man försöker dra iväg längre än sladden når?
Jag har ingen instruktionsbok till min, kör med två befintliga skarvsladdar som är på max 1mm2, kanske till och med 0,75mm2. Skarvsladden närmast klipparen har rak envägshona varpå kraften om man drar i kabeln minimeras, likaså går kontakten rätt lätt att dra ur. (Kabeln längst från klipparen är en utrullningsbar kabelvinda). (Troligtvis håller kablarna dessutom inte rätt IP-klass för generellt utomhusbruk, men å andra sidan så är det en så usel idé att klippa gräs när det inte är snustorrt att det kan kanske kvitta).
Min Flymo är dubbelisolerad, så exemplet med skyddsjorden som blir strömförande gäller inte just den maskinen, men däremot gäller det givetvis om jag senare använder samma kabel till något annat än klipparen! Men nog ska väl hållfastheten hos kabeln vara "tillräckligt bra" oavsett vilken generellt godkänd kabeltyp man använder?
Det viktigaste torde nog ändå vara att ha kabel i en kontrastfärg mot gräset, typ röd eller orange, så att risken att man klipper av den minimeras?
(Jag har en Flymo "svävarklippare", 200 pix på myrorna förra sommaren )
Är inte poängen just att man ska INTE ha dravaglastare på skarvsladden, så att kontakten åker ur vid klipparen ifall man försöker dra iväg längre än sladden når?
Jag har ingen instruktionsbok till min, kör med två befintliga skarvsladdar som är på max 1mm2, kanske till och med 0,75mm2. Skarvsladden närmast klipparen har rak envägshona varpå kraften om man drar i kabeln minimeras, likaså går kontakten rätt lätt att dra ur. (Kabeln längst från klipparen är en utrullningsbar kabelvinda). (Troligtvis håller kablarna dessutom inte rätt IP-klass för generellt utomhusbruk, men å andra sidan så är det en så usel idé att klippa gräs när det inte är snustorrt att det kan kanske kvitta).
Min Flymo är dubbelisolerad, så exemplet med skyddsjorden som blir strömförande gäller inte just den maskinen, men däremot gäller det givetvis om jag senare använder samma kabel till något annat än klipparen! Men nog ska väl hållfastheten hos kabeln vara "tillräckligt bra" oavsett vilken generellt godkänd kabeltyp man använder?
Det viktigaste torde nog ändå vara att ha kabel i en kontrastfärg mot gräset, typ röd eller orange, så att risken att man klipper av den minimeras?
(Jag har en Flymo "svävarklippare", 200 pix på myrorna förra sommaren )
Produkter som diskuteras: "kabelvinda"
Kabelvindor
Kabelvindor är utmärkta för att organisera, skydda och förlänga livslängden på dina kablar. De hjälper till att förhindra trassel och minskar risken för skada genom att hålla kablar snyggt upprullade när de inte används.
Läs mer
Jag har en Stiga. Dragavlastningen ska ju hålla i kabeln så pass att den inte åker ur intaget på gräsklipparen men ändå inte för hårt så att den kan lossna om man sliter i kabeln.
Så här ser min dragavlastning ut:
Så här ser min dragavlastning ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha. Jag brukar hålla sladden ihop med handtaget när jag klipper, för att ha lite marginal ifall jag når gränsen och för att få sladden högre upp (=längre från knivarna).
Det kanske fanns nåt såntdär när min var ny och nån annan ägde den
Det kanske fanns nåt såntdär när min var ny och nån annan ägde den
Nu plötsligt fattar jag varför dragavlastningen är för liten. Gräsklipparen är ju dubbelisolerad och klarar sig rent teoretiskt med en ojordad sladd. En 2x1,5mm² hade säkert fått plats.andersmc skrev:
Men inte är det vettigt att använda en ojordad kabel till sin el-klippare, även om klipparen i sig saknar jordning?
Moderator
· Stockholm
· 52 265 inlägg
Fast du kan inte använda en ojordad kabel efterssom kontakten ut från klipparen måste ju vara av jordad typ, även om jorden inte används internt. Den enda ojordade kontakt man kan sätta både i en ojordad skarvkabel och en jordad dito, är den platta Europluggen, men den får inte användas för så höga strömmar som gräsklipparen vill ha.
Observera att en skarvkabel med jordat uttag i den änden också måste vara jordad, dvs ha 3 ledare och jordad kontakt i kontaktänden.
Edit, inser att jag tänkte fel, problemet uppstår bara i matande ände, glöm det jag skrev här ovan.
Observera att en skarvkabel med jordat uttag i den änden också måste vara jordad, dvs ha 3 ledare och jordad kontakt i kontaktänden.
Edit, inser att jag tänkte fel, problemet uppstår bara i matande ände, glöm det jag skrev här ovan.
Redigerat:
Det finns ju inte 1,5mm2 ojordade skarvsladdar som passar jordade uttag. Då skulle man få bygga en egen fullösning, vilket dels kunde leda till att folk fick för sig att använda jordade apparater på sladden utomhus, och dels använda ojordade klass-0-apparater inomhus i jordad miljö.
Njae, en gjuten rund klass 2-kontakt ("dammsugarkontakt") passar i jordade uttag eftersom den har urfräsningar för jordblecken. Det är väl sådana kontakter som brukar sitta på utomhusredskap.hempularen skrev:
Dessutom finns "klass II"-kontakter av typer som är specade för mer ström än europluggens 2,5A. Jag vet dock inte hur det är med utomhuståligheten.
Exempel: IEC C17/C18:
http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60320#C17.2FC18_coupler
Exempel: IEC C17/C18:
http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60320#C17.2FC18_coupler
Produkter som diskuteras i tråden