Dåligt med uppdateringar :)
 
Chrissofsweden skrev:
Hehe jag visste att den skulle komma. Men fördelen var att jag kunde ladda upp den till ett högt tryck, använda strömsladden till annat och först dra i dom krävande spikarna. När trycket sjunkit så passade jag på att dra dom "obekväma" spikarna.
/Christian
Trycket i kompressorn stannar på fullt ändå, det är bara trycket på utgående slang som sänks..
 
Raptor50 skrev:
Trycket i kompressorn stannar på fullt ändå, det är bara trycket på utgående slang som sänks..
Tack. Jag har dock inte kollat upp det än. Stämmer säkert.

Jo, det har gått lite segt nere vid stugan :confused: Vi har varit i sthlm och blivit fotograferade..

Men min sambo lovade mig att få åka och göra klart vid stugan i veckan som som kommer :)

Då lovar jag att det blir bilder!!
 
Nu håller jag på att avslutar en del.. målet för veckan är att göra följande:

1. Göra klart skänken *Klart*
2. Måla klart undertaket *Klart*
3. Måla alla fönster
4. Bygga förvaring i förrådet och rensa upp det
5. Tömma stugan på verktyg
6. Städa inomhus
7. Sätta foder runt ytterdörr och fönster
8. Isolera gavlarna och måla listerna
9. Lista runt åsarna
10. Klippa gräset
11. Ta förbannat massa bilder och lägg upp med beskrivning av allt nytt som gjorts.
12. Grilla grilla grilla (y)


Det tog några dagar att måla taket men det beror lite på att det var så förbenat tråkigt och att vi fick besök lite då och då. För att inte tala om att jag var tvungen att måla varje skarv från två hål... dvs. 300m extrajobb. Träet som har en rå yta sög ju åt sig tonvis med lasyr vilket gjorde det till ett evighetsprojekt att måla. Men nu är det klart och resultatet är klart godkänt! Bilderna ger inte färgen någon som helst rättvisa då varje misstag syns plus att det inte har hunnit torka riktigt.

Skänken är också klar! Just nu har vi bara öst in lite saker... men när vi har tömt stugan på verktyg så ska vi börja pilla med detaljerna. Vi har ju bland annat en helt ny servis som är jättefin!

Så nu är det äntligen klart i stora drag. Det är lite småpill här och där. Kaminen och runt om den skall fixas, en spänningsregulator till vattenpumpen är beställd, duschhörna ska byggas, en redskapsbod m.m. Men sånt är ju bara roligt och kräver ingen tidspress :)

Så hädan efter skall jag bistå med bättre uppdateringar med mer info, bättre bilder och bättre förklaringar! :rolleyes:
 
  • 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 6.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 7.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 8.1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 8.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 9.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 10.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
erik_n och 1 till
  • Laddar…
Ser fint ut! Du tar grillning till höga nivåer :)
Själv har jag har inte hunnit använda min vattenkran så mkt ännu men verkar ha blivit tätt nu med smalare slang och silikon och det verkar funka bra med kulventilen, tack för alla tips!
 
Det här har varit den bästa dagen hittills i stugan. Jag riktigt känner hur det närmar sig finliret! Idag gjorde jag ett ryck och tömde förrådet, snickrade till nya hyllor och rensade bland allt skräp som fanns där inne. Även om det ser trångt ut nu så är det inte så farligt som det först verkar. Lyfter man ut kap&ger-sågen, sågbordet och hinken så är det nästan tomt på golvet, sånär som på några små verktygsväskor och ett fönster.

Hyllorna
Var: 15cm djupa
Blev: 40cm djupa

Jag hade ingen tidspress, solen sken och energin låg på topp! Jag känner verkligen hur roligt det ska bli att fixa alla dom roliga detaljerna som är kvar. Det ska gjutas och snickras lite, mest för att det är kul :)

Imorn blir det städning, fönstermålning, isolering och listning längs gavlarna. Självklart blir det lite grilla också..!


/Christian


EDIT: Bilderna hamnade i oordning.....
 
  • 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 6.1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 7.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 8.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Göra klart skänken *Klart*
2. Måla klart undertaket *Klart*
3. Måla alla fönster
4. Bygga förvaring i förrådet och rensa upp det *Klart*
5. Tömma stugan på verktyg *Klart*
6. Städa inomhus
7. Sätta foder runt ytterdörr och fönster
8. Isolera gavlarna och måla listerna
9. Lista runt åsarna
10. Klippa gräset
11. Ta förbannat massa bilder och lägg upp med beskrivning av allt nytt som gjorts.
12. Grilla grilla grilla thumbup.gif
 
1. Göra klart skänken *Klart*
2. Måla klart undertaket *Klart*
3. Måla alla fönster *Klart*
4. Bygga förvaring i förrådet och rensa upp det *Klart*
5. Tömma stugan på verktyg *Klart*
6. Städa inomhus *Klart*
7. Sätta foder runt ytterdörr och fönster *Klart*
8. Isolera gavlarna och måla listerna *Halvklart* (listerna är målade)
9. Lista runt åsarna
10. Klippa gräset *Klart*
11. Ta förbannat massa bilder och lägg upp med beskrivning av allt nytt som gjorts.
12. Grilla grilla grilla thumbup.gif


Blåhimmel och strålande sol är summan av kardemumman idag!

Idag blev det en riktig städdag. Vi rensade bort all möjlig skit inne och ute. Annars så blev det gräsklippning, grillning, fönstermålning och lite fodermontage samt målning av trekantslisterna i taket.

Imorgon påbörjar jag nog min redskapsbod. Fan vad skönt att bara kunna åka dit och njuta :) Själva snickrandet blir så mycket roligare när det bara handlar om en förbättring och inte ett måste.

Jag har lite småprojekt kvar här och där.. men faktum är att det ska bli riktigt kul att ta tag i dem. Jag har noll brådska och massor av idéer.

Målet med den här veckan var att göra klart alla tunga bita och lämna det roliga åt semestern. Nu är jag redo att ta emot min lilla flicka som är beräknad den 6:e juni (y)

Så från och med imorgon, när trekantslisterna är monterade och långsidorna isolerade, så är stugan klar i den mån att verktyg inuti stugan är "förbjudet" och att den är i drift! :wow:


/Christian
 
  • 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 6.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 7.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 8.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Postal och 1 till
  • Laddar…
Går ju framåt här, har du semester? Ser fint ut :)
 
patriklarsson skrev:
Går ju framåt här, har du semester? Ser fint ut :)
Frivecka :)
 
Chrissofsweden skrev:
Frivecka :)
...vad är det? ;) blir nog inte ens nån semester iår för min del :(
 
  • Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
patriklarsson skrev:
...vad är det? ;) blir nog inte ens nån semester iår för min del :(
+1 på den! :|
 
Jag jobbar skift. Dvs jag jobbar tio dagar, sen är jag ledig i sju dagar. 10 - 7 - 10 - 7 - 10 - 7 året runt :) men i sommar är jag ledig hela juni samt att jag kommer jobba 7 dagar och ledig 10 dagar istället hela juli och augusti...


....med bibehållen lön :beer:
 
  • Gilla
matsa79
  • Laddar…
Idag har vi satt lite lister inne i stugan vilket var det sista stora momentet. Jag har lite fix kvar med kaminen bara... men det tänkte jag vänta med tills i sommar när det är lite varmare om nätterna.

Desirée har målat och skrapat lite fönster också. Vilken skillnad det blir när hon skrapar och målar. Hon är, hur kan man säga, väldigt noggrann. Resultatet blir ju därefter också! Hon skulle ha blivit hantverkare.. :surprised:

Idag grillade vi fläskfilé med både bra och dåligt resultat. Tanken var att den skulle få ligga på indirekt värme (ca 120 grader) under 4-5h. Men så blev det inte. Efter knappa två timmar så var det klart. Så där stod vi med en färdig fläskfilé och inget annat att äta. Jag hade ju bara glazat den två gånger :rolleyes: Men men.. vi la den i aluminiumfolie och gjorde i ordning resten. Sedan värmde vi bara på den.

Vad gäller smaken och mörheten så var den klart godkänd! Den bara föll sönder i munnen och var så saftig att varje tugga var en njutning. Däremot hade den inte hunnit tagit lika mycket smak av rökspånet jag hade i och av glazen... :confused: Men det var ju fortfarande sanslöst gott!

/Christian
 
  • 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lorens
  • Laddar…
Gjorde i ordning en gräsbild åt en annan tråd, men jag blev så nöjd med resultatet att den åker upp här också :p

Gamla bilder, ja, men nog så roliga tycker jag. Vad gjorde vi då för att få det att växa så fint?

1. Vi skaffade fram billigaste "matjorden" på blocket. Ca 26kbm kostade mig 3000:- inkl frakt. Jorden var tagen från sidan av en landsväg och innehöll allt som folk kastat från bilrutan och mer därtill. Ex. plastmuggar, yxskaft, armeringsjärn, betongbitar, sten, sten, sten m.m. (sa jag sten?)

2. Skotta ut det grövsta med traktorn och sedan handskotta det till sina ställen med spade.

3. Kratta kratta kratta

4. Köpte gräsfrön på Rusta och kastade ut för hand.

5. ..... sen gjorde vi faktiskt inget mer. Vi varken vattnade eller gödslade något den sommaren.


Året därpå lärde jag mig en hård läxa: gödsla aldrig. Var det grönt året innan så blir det grönt i år med. Att jag behövde klippa minst två gånger i veckan är ingen underdrift :rolleyes:

/Christian
 
  • DSC02005.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.