Var på IKEA igår från 17 till 20.30, åt middag och köpte garderober på extrapris. De stänger kl 20 (y)
Idag ska det monteras PAX. Det var viss förvirring vid utlastningen, med olika höjder och bredder på stommarna, tre olika vikdörrar, plus skjutdörrar. De kunde ju inte veta att det var till tre olika rum. Fick över 2000 i rbatt, det visar sig vara utförsäljning på hörnstommar, så hörndelen kostade 95 isället för ca 400, och hyllorna 45 istället för nästan 300. Plus då aktuellt erbjudande om var tredje stomme gratis.Tackar!
 
Jag har monterat en vagn från Jula till min gräsklippare. Med 10% rabatt så kostade den 900:-, helt okej enligt mig. Finns tipp på vagnen och monteringen tog cirkus 5h med långsamt tempo och lite strul.

Sedan har jag även monterat en slangupprullare från Jula, eller egentligen 2 för jag har satt en på varje hörn av huset. Stenläggningen har jag också gjort och då var ovan nämnda vagn helt perfekt till att köra sten och markplattor i.
WP_000211.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_000205.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Satt fast laminerat glas för altanräcket. Fick jag med bilden på detta?

Edit: Hur får jag med en bild när jag använder mig av Byggahus-appen?
 
Redigerat:
Målat klart lilla hallen, samt monterat två av PAX-stommarna som ska stå där, 150 cm bred och 201 cm hög. Tack för snabbtorkande färg! Garderobsmonteringen måste nämligen göras på plats, stående montering, då det är för trångt att bära in och resa upp garderoberna monterade.

Bra träning inför nästa garderob: 236 cm hög hörngarderob i litet, övermöblerat sovrum med 240 cm takhöjd.
 
Anna_H skrev:
Bra träning inför nästa garderob: 236 cm hög hörngarderob i litet, övermöblerat sovrum med 240 cm takhöjd.
Jag gjorde en liknande sak för några år sedan, 235cm hög badrumsmöbel i ett 240cm högt rum, möbeln var 2,2m lång.

Jag höll på att bli galen när jag upptäckte att det var omöjligt att resa den upp efter jag hade lagt 2 timmar på att montera hela bygget liggandes på golvet... (med fast monterade hyllplan, speglar etc)
 
IKEA är bra på det viset, det är lätt att hitta info om det på deras hemsida under frågor och svar, och det finns instruktion både för liggande och stående montering. Man måste vara två för stående, men liggande kan man klara ensam.
 
Började dagen med att konstatera kortis i släpvagnskontakten på Hustruns MB. Skruvarna som satt som berget så det blir en ny kontakt. Isolerade och skruvade ihop. Kortisen fick tydligen en SAM att lägga av i bilen så nu är bakblinkerserna helt galna. Kul med moderna bilar och en bra början på dagen.. För att inte säga DYR.

IMG_1611.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



mycke_nu skrev:
Borrat ut en avbruten bult (igen) till en förlorad kniv ur Ridern. Förbannade stenar.. Slipat kniven, återmonterat utan medbringare. Klippt 5000 m2. Kört röjsåg, slitit ut en gammal klinga. Mer sten..
Ridern på domkraften igen, av med dom andra två knivarna för slipning. Omklippning av halva gräsmattan.

IMG_1619.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avslutade med lite renovering av gamla ruttna fönster. :)
IMG_1618.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har röjt av övervåningen och röjt ur tvättstugan + tvättat en massa lortkläder som legat på golvet där.
Det har varit en halvmeter med kläder på golvet i ett år typ så det var en fin upplevelse att se golvet där igen.
Har även moddat om en tröskel lite så att dammsugarroboten inte ska köra fast.
Skruvade även upp en hylla för tvättmedel och liknande.

Blev tvungen att pyssla med huset idag då jag fick slut på lite prylar till chevan som jag håller på med. :(
 
Slipat vagnstycken o bakstycken på trappen till ovanvåningen. Dessa ska målas vita.

Gubben skulle måla taket i köket, men håller nu på med att riva tapeten därinne...
(som om vi inte har nog med renoveringen uppe..... )
 
Har skrapat färg, slipat och grundmålat bland annat vindskivor och takfot ovanför balkongen. Obekväm arbetsställning så nu är man mör :)
 
Gått igenom den uråldriga jordlösa elen i huset med elektrikern om att fixa jordat plus brytare istället för proppar

Sent from my Garmin-Asus A10
 
Daniel78 skrev:
Idag har jag inte gjort någonting på huset, mer än fyllt upp med en massa material som jag tänkte börja montera på söndag, planen är att allt ska vara monterat till nästa helg.
[bild]

Det jobbiga är att gips/osb/reglar/isolering ligger i den framtida tvättstugan, och det är just tvättstugan och badrummet som ska byggas.. så det är hyffsat trångt...
Annars gillar jag att du tänkte till och staplade materialet i omvänd ordning som det ska användas! Många hade nog kanske lagt reglarna längst ner och sedan svurit över att behöva flytta undan alla skivor för att komma åt dem.
 
b8q skrev:
Annars gillar jag att du tänkte till och staplade materialet i omvänd ordning som det ska användas! Många hade nog kanske lagt reglarna längst ner och sedan svurit över att behöva flytta undan alla skivor för att komma åt dem.
Nja, helt perfekt är det väl inte... Daniel skulle väl balanserat reglarna ovanpå isoleringen;)
 
Nimajneb skrev:
Nja, helt perfekt är det väl inte... Daniel skulle väl balanserat reglarna ovanpå isoleringen;)
Jag kom på det när det var för sent :(
Men jag har lärt mig till nästa gång :)
 
Igår täckmålade jag mina brädor till panelen på huset som ska bytas i sommar. Det blev 12 st kvar att måla då jag tätat kvisthål på dem. Dessa 12 ska jag måla idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.