Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej!

Jag verkar ha problem med laddningsstationen till min 230:a. Sporadiskt, kanske en gång i dygnet i medeltal, så försvinner strömmen när gräsklipparen dockar - lampan i laddningsstationen lyser inte alls och gräsklipparen backar ur och säger "ingen sladdsignal". Jag har lyckat få liv i den genom att dra ut stöpseln och sätta i den tillbaka, men det verkar vara svårare och svårare att få det att fungera. Alla kablar sitter bra, och resten av tiden fungerar allt som det ska. Löskontakt i transformatorn? Eller nåt fel i laddningsstationen? Jag har drygt en vecka kvar på garantin :) så jag tänkte kontakta min återförsäljare imorgon, men om någon kan hjälpa mig med diagnos är jag säker på att processen underlättas, återförsäljaren har inte världens bästa koll på automoers är jag rädd.
 
Det låter ju som att du har nån dålig kontakt i anslutningen från transformatorns kabel, antingen inne i laddstationen eller i själva kabelns kontakt. testa gärna med en lampa i samma uttag som du har trafon i så att du vet att det inte redan där finns något fel eller avbrott.
Husqvarna är hemlighetsfulla med uppgifter, t.ex heter det att man varken får förlänga eller förkorta kabeln mellan trafo och laddstation. Varför?
Troligen för att man inte vill riskera att icke-proffs skarvar eller försöker öppna och montera om kablaget i de fuktsäkrade kontakterna, men man ger inga förklaringar eller alternativ.
Personligen vill jag inte ha t.ex 15 meter kabel i ett slack om jag råkar ha kort sträcka mellan trafo och laddstation... I Tyskland kan man köpa kontakterna osv i "lösvikt", men här i hemlandet nämner tillverkaren inget om detta... Nämnas skall dock att det krävs speciell presstång för att montera kontakten korrekt och fukttätt.
Man kan även läsa att man har "generation 2" på kablage och kontakter på den tyska hemsidan. Kanske det lönar sig att kolla extra noga på kabel och kontakt i ditt fall.
 
Som totalt "icke-proffs" tycks det mig att problemet inte verkar vara i kontakterna eller kabeln mellan laddningsstationen och trafon, inget händer när jag pluggar ur och i dem. Däremot verkar det funka att bryta strömmen helt och plugga i på nytt vilket ger mig denna amatörmässiga teori: Är det så att spänningen ökar när gräsklippare dockar inte sant? kan detta vara det som orsakar problem snarare än att laddningsstationen skakas om fysiskt? Varför det börjar funka igen är mystiskt, men om problemet är i trafon kanske det hänger ihop med att den lite hinner kallna eller nåt när strömmen bryts? eller om problemet är i laddningsstationen att något "nollställs" (finns det elektronik i laddningsstationen som kunde behöva "bootas"? Det tar ju några sekunder innan lampan lyser när man pluggar i den).
 
Hej,

Jag har ett problem med min automower 230 (tror jag det är).

Imorse när jag skulle se över klipptiderna så kunde jag inte mata in någon PIN-kod. Siffrorna 1-3 och 7 är helt döda. Jag plockade då av kåpan och försökte se om det var något ärgat eller synbart glapp någonstans. Men det kunde jag inte hitta.

Däremot kunde jag tydligt se på den lilla (alltså inte den vanliga flatkabeln) kabeln som går från "tangentbordet" till kretskortet på baksidan att det var fyra "spår" som var påverkade på något sätt, såg ut ungefär som att det bränt lite där.

Jag åkte då till min återförsäljare och köpte ett nytt tangentbord för 500 kr och tänkte att det skulle räcka med att koppla in. MEN, när jag kopplar in det nya tangentbordet så funkar inte alla siffror, de som inte fungerar ger en tydlig felsignal. Som tur var så limmade jag aldrig fast det utan har det fortfarande obrutet men vad kan vara fel?

Detenda jag egentligen behöver komma åt är så att jag kan låsa upp den med PIN koden. Kanske finns det något sätt att nollställa maskinen? Funderade på att ta ut batteriet, borde gå eftersom det ändå är en dator.

Tack på förhand!
 
Vore skamligt om det bara var att ta ur batterierna för tjuvarna så har de en fullt fungerande gräsklippar-robbot.

Efter samtal med ÅF så gav jag upp att köra lånemaskinen 220 med min långa kabel till 230. Fick hjälp med att, med hjälp av att ställa om guidekablarna, att konstatera att det inte var något plötsligt fel på mina signalkablar. Att köra med 230 transformatorn i 220 kan visst också orsaka skada på lånemaskinen.

Ja, ut och köra riktig handjagare (handriven cylinderklippare) men fasiken vad kalorier det gick åt. Mätte med pusbande och inte bra. Men kanske ide för den som vill bli av med kilon, att låta roboten vila och köra lite själv i sommar. 4,2 km och 880kca blev facit:

http://t.co/yFxghhbO
 
Mats80 skrev:
Hej,

Jag har ett problem med min automower 230 (tror jag det är).

Imorse när jag skulle se över klipptiderna så kunde jag inte mata in någon PIN-kod. Siffrorna 1-3 och 7 är helt döda. Jag plockade då av kåpan och försökte se om det var något ärgat eller synbart glapp någonstans. Men det kunde jag inte hitta.

Däremot kunde jag tydligt se på den lilla (alltså inte den vanliga flatkabeln) kabeln som går från "tangentbordet" till kretskortet på baksidan att det var fyra "spår" som var påverkade på något sätt, såg ut ungefär som att det bränt lite där.

Jag åkte då till min återförsäljare och köpte ett nytt tangentbord för 500 kr och tänkte att det skulle räcka med att koppla in. MEN, när jag kopplar in det nya tangentbordet så funkar inte alla siffror, de som inte fungerar ger en tydlig felsignal. Som tur var så limmade jag aldrig fast det utan har det fortfarande obrutet men vad kan vara fel?

Detenda jag egentligen behöver komma åt är så att jag kan låsa upp den med PIN koden. Kanske finns det något sätt att nollställa maskinen? Funderade på att ta ut batteriet, borde gå eftersom det ändå är en dator.

Tack på förhand!
Verkar vara fuktproblem. Årsmodell? Har du servat den med återinfettning/byte av packning enligt schema?

Du kan inte nollställa genom att bryta strömmen.
 
johnjensen skrev:
Men kanske ide för den som vill bli av med kilon, att låta roboten vila och köra lite själv i sommar. 4,2 km och 880kca blev facit:

[länk]
Haha.... 37,4 km/h i toppfart med handjagaren...! Bra jobbat...!
 
.... och ner till skogsbrynet för att lätta på trycket? :)
 
Pepparkaka skrev:
.... och ner till skogsbrynet för att lätta på trycket? :)
JayJay skrev:
Haha.... 37,4 km/h i toppfart med handjagaren...! Bra jobbat...!
Berömda inbyggda GPS på Samsung Galaxy S I900 :)
Ligger och skramlar i fickan när man hand-jagar (dvs klipper gräs manuellt).
Fast på det stora hela stämmer det även om GPS:en tar något enstaka skutt.
 
Tack Nonkan för snabbt svar!

Det är årsmodell 2006 eller 2007, förra ägaren var något osäker.
Han har haft den inne på service minst en gång och de har då bytt mjukvara.

Finns det något jag kan göra eller bör den lämnas in?
 
Hej!
Har en 220 sedan knappt två år och nu börjar den bete sig lite underligt. Så fort den får det lite jobbigare med klippningen så ger den upp riktigt snabbt. Igår hade jag exempelvis bara 16 minuters klipptid. Det lustiga är dock att batteriet visar fortfarande 3/4 kvar. Den klarar desutom av att irra runt i en halvtimme eller mer sökandes efter laddstationen (missade att stoppa i guiden efter ett ingrepp). När den sedan laddar så är den klar på under 30 minuter igen.

Kan vara två olika orsaker som jag ser det.

Den ena är att klipparen i minnet har lärt sig att det tar extremt lång tid att ta sig hem (vilket är sant då den ofta kört fast nu i vår).

Det andra och det jag tror mer på är dock att batteriet vid hård belastning inte klarar av att leverera ström och att den då snabbt ger upp. Men iom att den stänger av kniven, så minskar strömmen och spänningen stiger, vilket gör att det verkar som att det är mycket kräm kvar i batteriet. Denna teori stärks dessutom av att jag idag när den klippte stängde av den när det var ca 3/4 batteri kvar på indikatorn och sedan direkt satte igång den - då gick den raka vägen hem för laddning.

Som ni märker pratat jag om klipparen som "den" och inte vid namn, har upptäckt att jag gör så när jag inte är nöjd med hur "Amanda" beter sig, då blir "hon" snabbt "den" istället... ;-)
 
Redigerat:
Dom senaste åren har lusten för en robot dykt upp under maj. Man kan tydligt se att marknaden breddas och att maskinerna får större kapacitet.
Trots detta så känns produkterna helt färdiga ännu. Många verkar ha tekniska problem med klipparna men även manövreringsproblem när det handlar om krångliga klippytor. Det känns som om jag ska vänta minst er år till och fortsätta med traktor och vanlig motorklippare.:)

Btw, vad händer om man får strömavbrott till laddstationen? rymmer klipparen då?
 
Nimajneb skrev:
...

Btw, vad händer om man får strömavbrott till laddstationen? rymmer klipparen då?
Den stannar i samma ögonblick strömmen bryts. Har själv testat. Man måste slå in PIN-kod för att få igång igen...naturligtvis.
 
Eftersom jag misstänkte batteriet, testade jag lite grann:
- nya knivar (ville att mätningen skulle göras under optimala förhållanden)
- manuellt läge
- relativt tungklippt gräsyta (sänkte gräshöjden från 4 till 3)
=> Batteriet räckte i 16 minuter. Batteriindikatorn visade helt tomt.

Batteriet är nog tyvärr slut.

Men varför? Har knappt 1294h klipptid, vilket bara motsvarar 108 dygns arbetstid (räknar med 50% laddning och 50% körtid då). Jag har kört klipparen runt 12h/dygn, dvs drygt 200dagar. Antalet laddningar är 1299. Skall inte batteriet räcka längre än så?

Och ja, jag har underhållsladdat batteriet en gång per vinter.

Klipparen är köpt Juli 2010, så jag har haft den knappt två år. Känns dock inte som att batteri går som garanti.... :(
 
Jag behöver inte knappa in pinkod efter att jag bryter spänningen!
Har en 230 2011
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.