Här kommer lite färska siffror maj 2011 - april 2012
Enplanshus byggt 2010, 108m2, två personer. Ingen fastighetsavgift
Elnät 2777
Elhandel 5423
Sophämtning 1442
Vatten 847
Sotning 275
Filter till ventilationen 125
Slamtömning 1000 (gissning)
Försäkring hus+hem 4040
Summa 15929 = 1327 kr/mån

Vad som inte syns är lite gratis ved.
Något jag har glömt?

Ska man ha med drift/underhåll? T ex gräsklippare verktyg utemöbler mm mm
Saker som man "måste" ha.

KnockOnWood skrev:
Här kommer lite färska siffror maj 2011 - april 2012
Enplanshus byggt 2010, 108m2, två personer. Ingen fastighetsavgift
Elnät 2777
Elhandel 5423
Sophämtning 1442
Vatten 847
Sotning 275
Filter till ventilationen 125
Slamtömning 1000 (gissning)
Försäkring hus+hem 4040
Summa 15929 = 1327 kr/mån

Vad som inte syns är lite gratis ved.
Något jag har glömt?
Det var billigt, dushar du på jobbet?:)

frean98 skrev:
Ska man ha med drift
Ja.

frean98 skrev:
...underhåll? T ex gräsklippare verktyg utemöbler mm mm
Saker som man "måste" ha.
Nej.

celox skrev:
Det var billigt, dushar du på jobbet?:)
Jobbar hemma. Går ut när det regnar.

KnockOnWood skrev:
Jobbar hemma. Går ut när det regnar.
Jag ville inte provocera eller vara otrevlig. Jag känner många som bor i hus och dushar faktiskt på jobbet efter avslutat arbets tid.

celox skrev:
Jag ville inte provocera eller vara otrevlig. Jag känner många som bor i hus och dushar faktiskt på jobbet efter avslutat arbets tid.
Jag blev bara måttligt provocerad ;)

Under många år, när jag spelade tennis mycket och ofta, skötte jag det mesta av hygienen i omklädningsrummet på tennishallen.

Men det är, som jag skrev i mitt första inlägg i början av tråden, mycket en fråga om livsstil.
Somliga har tre TV-apparater som står på för jämnan, jag har ingen.
Somliga tvättar, torktumlar och diskar varje dag, jag gör det någon gång i veckan och hänger ut tvätten på tork.
Somliga har klinkergolv i badrummen, och måste ha golvvärme på året runt, för att golvet inte skall kännas läskigt kallt, jag har plastmattor och ingen golvvärme.

Och så vidare, livsstilen betyder mycket.
Nu jobbar jag bara lite, och är delvis pensionär, då kan man lära sig att snåla lite på lyxen för att hålla ned kostnaderna.
Vilket man kanske inte hinner när man är "mitt i livet" med barn och jobb.

Det finns tre delar i kostnaden för att bo i hus.

Driftskostnaden är en del, och visst kan den diffa lite grann från uppskattning, men knappast mer än några hundralappar om året. Du kan ju kontrollräkna det mest själv genom att kolla sophämtningstaxan samt de fasta avgifterna för el och vatten så får du lite hum om det ser rimligt ut.

Kapitalkostnaden är egentligen bara räntorna, men för kassaflödets skull får man titta lite på amorteringarna också.

De här två delarna redovisas i allmänhet öppet. Vad som inte redovisas är underhållskostnaderna trots att alla vet att hus måste skötas om och underhållas, samt renoveras ibland. Även om man flyttar in i ett nytt hus så kan du räkna med att efter 10-12 år behöver ett trähus målas om, vilket kostar 30-40.000kr om man låter någon göra det. 40.000kr/12 år = 275kr/månad. Ytskikten invändigt brukar det också vara dags att titta på efter samma tidsperiod, och vitvarorna är inte heller så moderna. Strax därefter kommer värmepumpen. Efter 20-25 år är det dags igen, men nu behöver också badrum och köket renoveras och taket har sett bättre dagar, och hängrännorna är bedrövliga. Till det kommer allt årligt från att klippa gräsmattan och olja in virket på altanen. Det är bra att sätta av 2% av husets pris till en egen "renoveringsfond" så har man pengarna sedan när det är dags att byta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.