Elpriserna har redan vänt nedåt och kommer att vara låga under flera år framöver pga starkt ökad vindproduktion.
Den gångna vintern har priserna legat på ungefär samma nivåer som för 5-10 år sedan.

Rent generellt tror jag det ligger en stor fara i att extrapolera det vi upplever idag in i framtiden. Det mest vi föreställde oss för 30-50 år sedan har visat sig vara ordentligt fel. En sådan prognos var den exponentiella ökningen av energipriserna som förutspåddes redan på 1970-talet.

Jag vill minnas att 1 kWh kostade runt 25 öre 1980, idag ca 100. Med tanke på att inflationen (KPI) har varit ca 350% under samma tid så är det inte speciellt dramatiskt.

Oljepriserna kommer knappast att stiga till det dubbla, annat än möjligen på kort sikt. Redan idag är det lönsamt att utvinna olja ur skiffer vilket är en närmast outtömlig resurs. Vad som saknas är produktionskapacitet, men det kommer efterhand.

Det kan bli turbulent på vägen, men jag är knappast orolig för framtiden.
 
mycke_nu skrev:
Rent generellt tror jag det ligger en stor fara i att extrapolera det vi upplever idag in i framtiden.
Jag skulle säga att problemet är att med extrapolering så fångar man trenderna väl. Men man missar eventuella *trendbrott*, vilka har nog så stor påverkan i det långa loppet.

Intressant om man skall titta på just 30-40 års sikt är ju en av trenderna som *inte* fått något avbrott, jag tänker då på Moores lag. Denna (i någon variant, detaljerna är inte så solklara som man kan tro) har vi framgångsrikt följt i en herrans massa decennier. Det enda som kommit på skam hittills är de många förutsägningarna om trendbrott som kommit på skam. :) Samtidigt vet vi att det inte kan fungera så värst många gånger till, fysiken sätter rimligtvis stopp "snart". Men hur snart? "Ja, det är svårt att sia, och särskilt om samtiden" som sagt.
 
mycke_nu skrev:
Elpriserna har redan vänt nedåt och kommer att vara låga under flera år framöver pga starkt ökad vindproduktion.
Den gångna vintern har priserna legat på ungefär samma nivåer som för 5-10 år sedan.
Det gångna året har varit mycket speciellt. Först var sommar och höst en lång regnperiod som gav maximal vattenkraftproduktion. Så kom en varm vinter som medförde mindre förbrukning än normalt.

Får vi ett torrt år och en kall vinter är det åter igen energipriserna som dominerar löpsedlarna.
 
Sedan är det en aspekt till på priset. Som eg inte har något som helst med om det har varit en kall vinter, torr sommar mm. Det är de faktum att energibolagen är vinstdrivande företag som kommer se till att de fortsätter tjäna fett med pengar.

För några tiotal år sedan så uppmanades folk att byta till snålspolande kranar, toaletter mm för att "spara" vatten och pengar. Men då tjänade vattenbolagen mycket mindre pengar så de var tvugna att höja priserna. Det hela slutade med att vattenfakturan var lika hög eller högre. Samma sak, tror jag, kommer att ske(eller händer redan nu) med elpriset. Allt eftersom vi får allt energisnålare hus, lågenergilampor mm så kommer priserna öka minst lika mycket som vi "sparar".
 
Nja energi priset ligger ganska lågt och har gjort en längre tid, ibland rör sig priset pga olika fenomen. Det som har hänt de senaste åren är att elbolagen konstaterat att el är något som kommer att produceras mer hos gemene man, vindkraft, solel, etc. Det betyder att man tar mer och mer betalt för nätet och tjänster kring det. jag har betalat i år ca 60öre kw men det totala priset är ca 1,52kr kw. elpriset är då endast en mindre del av summan.....
 
Snailman
De har väl byggt nya kablar till kontinenten (som vi har betalat), så de kommer nog att sälja vår el dit istället... (cyniker)
 
mycke_nu skrev:
Elpriserna har redan vänt nedåt och kommer att vara låga under flera år framöver pga starkt ökad vindproduktion.
Den gångna vintern har priserna legat på ungefär samma nivåer som för 5-10 år sedan.
Enligt Lars Leijonborg kommer Sverige trappa 50% av elproduktionen inom 10-15 år pga nedstängda kärnkraftverk om ingenting görs..
 
Det kommer inte att stängas några kärnkraftverk. Inte ens Centern vill det.

Det är ett faktum att produktionskapaciteten byggs ut för närvarande, främst genom vindkraft.

Vad som händer i närtiden är emellertid inte så intressant, vi skall bara akta oss för att förutsätta att det blir likadant i framtiden.

Framtidens elnät och produktion kommer att se mycket annorlunda ut jämfört med dagens. Beakta tex att det mer eller mindre ständigt kommer att finnas någon miljon elbilar att kopplade till nätet för laddning.

Detta betyder inte enbart att man med smart styrning kan ta hand om det effektöverskott som finns på natten, utan även att det landet helt plötsligt blir försett med ett gigantiskt UPS-aggregat som kan hjälpa till att kapa effekttoppar.

För vind och solproduktion är lösningen idealisk, helt plötsligt har man löst det svåra och dyra lagringsproblemet och därmed blir investeringar i lokal mikroproduktion mer attraktivt. Vatten kan sparas i magasinen att användas när det knäpper till på vintern och varför inte bygga några oljeldade toppkraftverk till när fordonsflottan slutat använda fossila bränslen.


Beträffande Moores lag så handlar den inte så mycket om tillgång och efterfrågan som hur snabbt den tekniska utvecklingen kan drivas framåt i ett normalt ekonomiskt klimat.

Företag vill se en viss inkomst av varje produktgeneration innan man fortsätter med nästa. Tar man bort de ekonomiska restriktionerna kan man ta längre steg än vad man väljer att göra idag. Apollo- och Manhattan-projekten i USA är bra exempel på hur snabbt man kan gå fram när man i princip har obegränsad tillgång till pengar utan krav på ekonomisk avkastning.


Energimarknaden däremot drivs i stor utsträckning av tillgång och efterfrågan (och en del politiskt pillande). Höga priser betyder att alternativa energikällor blir intressanta och förr eller senare kommer det ett genombrott i form av lägre priser på existerande teknik (troligast eftersom bla Moore hjälper till) eller helt nya energikällor (betydligt mindre troligt).
 
mycke_nu skrev:
Det kommer inte att stängas några kärnkraftverk. Inte ens Centern vill det.
Jag hoppas du har rätt men underskatta inte politikernas förmåga att stoppa huvudet i sanden. Vad tror du tyskarna trodde innan katastrofen i Japan?

En av anledningarna till höga priser de andra åren har varit att vi haft service på reaktorerna vid olämpliga tillfällen. Men man kan inte enbart skylla på elbolagen då de självklart inte vill investera när de inte vet hur länge de får fortsätta.
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Elpriserna har redan vänt nedåt och kommer att vara låga under flera år framöver pga starkt ökad vindproduktion.
Den gångna vintern har priserna legat på ungefär samma nivåer som för 5-10 år sedan.
Elpriserna kommer stiga markant de närmaste åren pga av elbristen i europa som blir en följd av att tyskland stänger ner sin kärnkraftsproduktion.
Elpriserna i europa kommer sen inte gå ner förrän Indien och Kina har övertagit rollen som tillverkare av alla världens konsumtionsprodukter med följd av att alla europeiska fabriker står tomma och tysta och vi här verkligen har lärt oss vad ordet massarbetslöshet innebär. :)
 
Jag skrattar så jag gråter när jag läser vissa av inläggen i denna fantastiska tråd! Heja! Var är gilla-knapparna?!

Ja, jag tror vi kommer skratta åt våra värmesystem i framtiden. Om vår oro för el som energikälla. Att såga upp välskruvade altaner eller bryta upp "inplastade" badrum och allt det där, tror jag ändå inte kommer vara nåt större problem. Jag tror som flera andra i tråden att det snarare kommer vara de klent byggda partierna som blir problemet. Gipsskivorna, suck...! Att min husgrund visserligen är gjuten i betong, men sedan omgiven av klen frigolit, tror jag inte jag behöver vänta så många år innan jag kommer svära åt... Att vi har bredbandsuttag i varenda rum inkl tvättstuga och garage, men sedan tyckte det blev för dyrt att dra in fibern i huset och nu kör trådlöst, känns ju redan nu som ett skämt.
Nåväl, får väl hoppas att inflationen betalar av huslånen så att jag om 30-40 år har råd att byta ut allt som gett upp!
 
Korvgubbe
Själv kan jag knappt vänta till den dagen jag får stå och svära över att mitt garage har alldeles för låg takhöjd för att kunna användas till min nya svävarbil! (y)
"Roads? Where we're going we don't need roads!"
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Elpriserna kommer stiga markant de närmaste åren pga av elbristen i europa som blir en följd av att tyskland stänger ner sin kärnkraftsproduktion.
Elpriserna i europa kommer sen inte gå ner förrän Indien och Kina har övertagit rollen som tillverkare av alla världens konsumtionsprodukter med följd av att alla europeiska fabriker står tomma och tysta och vi här verkligen har lärt oss vad ordet massarbetslöshet innebär. :)
Njaaa.. :)

Om du tittar på vilken transmissionskapacietet (bocka i rutan Capacites) som finns tillänglig så ser du att möjligheterna att föra över energi till Tyskland är ytterst begränsade. Jag skulle inte tro att vi svenskar kommer att springa benen av oss att bygga nya kablar dit om det betyder skyhöga priser. Detta oavsett vad EU tycker och tänker.
 
mycke_nu skrev:
Njaaa.. :)

Om du tittar på vilken transmissionskapacietet (bocka i rutan Capacites) som finns tillänglig så ser du att möjligheterna att föra över energi till Tyskland är ytterst begränsade. Jag skulle inte tro att vi svenskar kommer att springa benen av oss att bygga nya kablar dit om det betyder skyhöga priser. Detta oavsett vad EU tycker och tänker.
Öhh... Det är elbolagen som bestämmer här, (förrutom de tillstånd som krävs från myndigheterna). Om utbyggd transmissionskapacitet ger högre elpriser och därmed högre vinst för elbolagen så kommer transmissionskapaciteten att byggas ut. Sedan kan svenska konsumenter skrika hur högt de vill. De kommer skrika för döva öron.

Redan de befintliga sjökablarna till Danmark och Tyskland motiverades officiellt med att vi skulle kunna köpa el när det var brist i Sverige... Det verkliga skälet var givetvis att sälja billig svensk el dyrt i Danmark och Tyskland. Med höjda elpriser i Sverige som följd...
 
  • Gilla
iridium
  • Laddar…
Baltic Cable på 600 MW mellan Sverige och Tyskland byggdes medan Barsebäck fortfarande var i drift och det fanns gott om kapacitet i södra Sverige.

Idag är det brist på kapacitet att leverera mer el till södra Sverige så även om det byggs nya sjökablar måste Svenska Kraftnät (Staten) bli inblandade genom en utbyggnad av transmissionsnätet.

För närvarande bygger man ut kapaciteten söderut med matningar från Norge och mellansverige och den totala kapaciteten blir 1200 MW, dvs motsvarande en ordinär kärnreaktor. Detta projekt har mötts av ett rejält motstånd sedan det startade 2008 och är långt ifrån färdigt.

Det är lika svårt att tänka sig att man skulle bygga nya ledningar genom Sverige och till Tyskland inom de närmsta tio åren som att tyskarna verkligen kommer att avveckla kärnkraften på bred front. Det är helt enkelt inte tekniskt och politiskt möjligt när väl den värsta paniken lagt sig.

Den mera troliga effekten av den nya förbindelsen på medellång sikt är istället att priserna sjunker ytterligare då vi får bättre tillgång till billig el från Norge.

Vad som händer sedan är lite svårt att sia om. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.