Jag och min sambo håller på och planerar inför ett kommande husbygge och funderar lite kring värmesystem. Vi tänker satsa på solceller och under vinterhalvåret stödja med pelletsbrännare mot ackumulatortank. Dessutom vill vi ha en murad öppen spis och det finns ju kassetter som man sätter i murade spisar för att man inte bara ska elda för kråkorna. Men jag undrar om någon vet om det finns vattenmantlade kassetter så att vi kan värma hela huset genom att elda mot ackumulatortanken även med den öppna spisen? Det finns ju vattenmantlade kakelugnar men jag är bara ute efter själva insatsen för att sedan bygga en öppen spis runt den så att säga.
 
Det finns vattenmantlade pelletskaminer på Rinkaby, kanske i största laget att bygga in.
Kan du inte ha en fristående kamin?
 
Visst kan man ha en fristående kamin, men jag har sett en mycket snygg öppen spis murad i rött tegel som jag har för avsikt att bygga. En ordentlig pjäs som bildar rummets centrum, dessutom råkar jag ha ca 2 000 tegel som bara väntar på att användas.
 
Det finns vattenmantlade kassetter....
 
Du får nog som pf22aa skriver sätta in en (vattenmantlad) kassett i så fall. En *öppen* spis har en utomordentlig låg verkningsgrad, kanske 5-10% jämfört med en kamin (eller kassett i öppen spis) som borde ligga på i alla fall 70-75%. Har också för mig att jag sett moderna varianter vattenmantlade rörspisar/fattigmanskakelugnar men det verkar komplicerat att bygga själv utan tidigare erfarenhet av kakelugnsmakeri.
 
Kasch skrev:
Du får nog som pf22aa skriver sätta in en (vattenmantlad) kassett i så fall. En *öppen* spis har en utomordentlig låg verkningsgrad, kanske 5-10% jämfört med en kamin (eller kassett i öppen spis) som borde ligga på i alla fall 70-75%. Har också för mig att jag sett moderna varianter vattenmantlade rörspisar/fattigmanskakelugnar men det verkar komplicerat att bygga själv utan tidigare erfarenhet av kakelugnsmakeri.
Hrm, jag utryckte mig nog lite fel. Jag menar en öppen spis med en kassett, men jag aldrig lyckats hitta någon vattenmantlad kassett. Tips på var man kan få tag på en mottages tacksamt.
 
Det finns vattenmantlade kassetter från Tyskland. Tror jag såg dem på blocket t.o.m. Sök på vattenmant* på blocket och så vad som dyker upp. Aarrowfires har en variant av kaminen jag har som är till för inbyggnad.
 
daniel_168 skrev:
Det finns vattenmantlade kassetter från Tyskland. Tror jag såg dem på blocket t.o.m. Sök på vattenmant* på blocket och så vad som dyker upp. Aarrowfires har en variant av kaminen jag har som är till för inbyggnad.
Vattenmantlad Braskamin, Gjutjärn. ÅTER I LAGER
 
Väcker liv i den här tråden...

Är det någon som kan dela med sig av erfarenheter. Jag funderar på att kompletera min fjärrvärmeanläggning med vedeldat alternativ - jag har gratis ved:)

Funderar på en kassett då mitt pannrum inte har plats för en vedpanna, tyvärr... Har någon några priser, vad kostar en vattenmantlad kassett. Ett rykte är att de är j... dyra!

Tack
J
 
kolla på www.mygin.se
Jag satte in en sådan i höstas, den funkar skitbra. Den står for hela våran värmeforsörjning
incl. vv for 4 pers. 180kvm. Våran är en 19kw prisma.

Henrik
 
Hej Henrik,

Låter intressant. Hur ofta eldar ni och laddar ni upp det varma vattnet mot någon eller några acc tankar?
I mitt fall skulle bara 12kwh passa i min öppna spis, men om man som jag ser det som en extra källa i komplement med fjärrvärme så kanske det räcker?

Som sagt, vore kul att höra hur hela din anläggning ser ut/fungerar.

Tack
J
 
Hej jonN
våren kasett är koplat till en 630L acktank(fik inte plats med mer) via laddomat 21, tanken har 2 slingor for vv.Vi eldar ganska mycket, kanske 6-8 timar i dygnet nu när det är såhär kallt
-4 til -12. vi har även 2 elpatroner i tanken, men har aldrig anvendt dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.