4 000 läst · 9 svar
4k läst
9 svar
Vart ska vi placera fiberkonvertern? I krypgrunden?
Vi ska precis dra in fiber till villan och nu funderar jag vart vi ska ha fiberkonverten.
Ett alternativ jag har är att sätta upp ett skåp i grunden och där placera konvertern. Till grunden kommer man via en lucka i en garderob så i den garderoben är mitt andra alternativ. Mitt tredje alternativ är i groventrén eftersom där har vi en lucka där de två husdelarna har kopplats ihop (Modulenthus) och därför finns goda förbindelser till andra rum.
Vilket alternativ blir bäst?
Det som lockar med att ha ett skåp i grunden är att då få bort fiberkonvertern, mitt NAS samt min husdator (media dator) från själva huset så de inte tar plats. Plus att de kanske överlever en brand här nere? Luften kommer att värmas på grund av elektroniken, är det bra eller dåligt? Hur fungerar en krypgrundavfuktare? Är detta är sätt att bli av med problematiken med att ha en krypgrund eller förvärras situationen att ha elektronik här nere?
Ett alternativ jag har är att sätta upp ett skåp i grunden och där placera konvertern. Till grunden kommer man via en lucka i en garderob så i den garderoben är mitt andra alternativ. Mitt tredje alternativ är i groventrén eftersom där har vi en lucka där de två husdelarna har kopplats ihop (Modulenthus) och därför finns goda förbindelser till andra rum.
Vilket alternativ blir bäst?
Det som lockar med att ha ett skåp i grunden är att då få bort fiberkonvertern, mitt NAS samt min husdator (media dator) från själva huset så de inte tar plats. Plus att de kanske överlever en brand här nere? Luften kommer att värmas på grund av elektroniken, är det bra eller dåligt? Hur fungerar en krypgrundavfuktare? Är detta är sätt att bli av med problematiken med att ha en krypgrund eller förvärras situationen att ha elektronik här nere?
Jag skulle inte placera elektronik i krypgrunden. Eventuell fukt och elektronik brukar inte vara en bra kombination.
Köp ett ikea väggköksskåp, där du sen har elektriken, och bygg ett litet sidebord av det. Placera det tex i groventrén där du har bra förbindelser till resten av huset. Se till att det är ordentligt ventilerat med en ventil i botten och en så högt upp som möjligt.
Köp ett ikea väggköksskåp, där du sen har elektriken, och bygg ett litet sidebord av det. Placera det tex i groventrén där du har bra förbindelser till resten av huset. Se till att det är ordentligt ventilerat med en ventil i botten och en så högt upp som möjligt.
Ja, i groventrén ska du sätta utrustningen, där du har förbindelser med resten av huset. Utan tvekan!
Har du data du är rädd att förlora skall du säkerhetskopiera denna till annan plats, inte hoppas på att NASen överlever en brand om du ställer den i krypgrunden
Har du data du är rädd att förlora skall du säkerhetskopiera denna till annan plats, inte hoppas på att NASen överlever en brand om du ställer den i krypgrunden
Håller med om att inte placera det i krypgrunden.
Däremot vill jag av egen erfarenhet tipsa dig om att se över att dina kopplingsmöjligheter är så bra som du hoppas på. Jag har ett modulbyggt hus från en annan tillverkare, och trots att det finns tomma kopplingsdosor i väggarna mellan dessa moduler så är de inte anslutna till varandra. Jag har bara rör som går upp från dosorna, och inget som förbinder dem.
Däremot vill jag av egen erfarenhet tipsa dig om att se över att dina kopplingsmöjligheter är så bra som du hoppas på. Jag har ett modulbyggt hus från en annan tillverkare, och trots att det finns tomma kopplingsdosor i väggarna mellan dessa moduler så är de inte anslutna till varandra. Jag har bara rör som går upp från dosorna, och inget som förbinder dem.
Nej krypgrunden känns inget vidare det håller jag med om.noone70 skrev:Jag skulle inte placera elektronik i krypgrunden. Eventuell fukt och elektronik brukar inte vara en bra kombination.
Skall man stoppa in en NAS och en "husdator" samt lite annan elektronik i ett väggskåp är jag tveksam till om det räcker med "mekanisk frånluftsventilation". Jag hade en gång i tiden en dator med en hårddisk i en fullstor garderob. Trots att jag hade en fläkt som hjälpte till med ventilationen var "garderobstempen" runt 30 grader.
Tack för alla svar. Då vet jag att det inte är så bra med en dator i grunden. Jag tänkte mig att all elektronik värmde varandra. Då får fiberkonvertern kanske vara i groventrén och mediadatorn förbli i vardagsrummet...
Jag får klura vidare på vad som blir bäst...
Jag får klura vidare på vad som blir bäst...
Jag jobbar i branschen och vi har mängder med kunder som har sina konvertrar på mer eller mindre udda ställen; garage, tvättstugor och krypgrunder mm, så nog överlever de den miljön är jag helt säker på. Däremot är det ju oerhört opraktiskt att ha den där, det händer ju titt som tätt att man behöver starta om den eller helt enkelt koppla om kablarna från den, att åla ned i grunden för varje gång känns inte som ett alternativ för mig i alla fall.
Måste helt klart gå att lösa både praktiskt och Tekniskt att ställa både NAS och Mediakonverterare i en torpargrund om den inte är överdrivet fuktig och då bör man nog fixa det problemet. En lagom stor låda inte för trång och några lufthål med finmaskigt galler funkar säkert och står den nära ingång till grunden är ju accessen löst.
Liknande trådar
-
Normcentral i en lägenhet: Kan man placera vart man vill? Finns det något krav från Kommunen eller Elsäkerhetsverket. Tacksam för svaret från experte.
Lösvirke & Timmerhus -
På vilken höjd och vart ska jag placera frånluft från forcerad ventilation i garage med kontor
Ventilation -
Vart ska ett fönster placeras? Finns det nån grundregel?
Fönster & Dörrar -
Vart ska avluftningen placeras?
Vatten & Avlopp -
Vart ska isolering placeras runt kattvinden i plankhus
Isolering