Mikael_L
Vi bygger med öppen planlösning mellan kök och v-rum. Men det är så finurligt att det är den enklaste sak i världen att slå upp en vägg där mellan, om vi ångrar oss.
Det är bara att halvöns bänkskiva som blir 80cm troligen måste tas ned till 60 cm.
 
Detta är en riktigt bra tråd. Kontentan blir trots allt att ingen kan veta bara spå. Jag själv är livrädd för att ändra för mycket i vår gamla kåk från 40-talet. Nu är det dränerat, har ju aldrig varit gjort förut, undrar vad det bär med sig? Kutterspånet på vinden får nog ligga kvar och inga läskiga plastkonstruktioner heller.

Undrar om det blir byggnadsvård och nyproduktion av halgen-spots och gips-skivor i framtiden... Att man kommer att svära lika mycket över stjärnskruv som man gör över spårskruv idag när torx tar över helt, eller när nästa smarta grej kommer...
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Svära, kan man göra åt spikplugg redan nu.
 
raveper skrev:
Svära, kan man göra åt spikplugg redan nu.
Jag stötte på lite spikplugg för några år sedan som inte gick att skruva upp, efter lite tänkande så använde jag en hålsåg som var några mm större än spikskallen, (med borttagen centrumborr) och borrade runt skallarna på spikpluggarna, sedan var det bara att lyfta loss bärlinan och kapa spikarna med vinkelslip.
 
Mikael_L skrev:
Vi bygger med öppen planlösning mellan kök och v-rum. Men det är så finurligt att det är den enklaste sak i världen att slå upp en vägg där mellan, om vi ångrar oss.
Det är inte bara finurligt, det är tvunget enligt BBR.
Hur bra det följs upp vet jag inte, men BBR säger att det ska gå att bygga om så att det blir separata rum.
 
Usch, det här är en sån där tråd man knappt vill läsa. :D

Jag bor i en kåk från sent 30-tal, tilläggsisolerad och tät, med mekanisk ventilation med värmeåtervinning och lösull på vinden, öppen planlösning har vi också samt golvvärme. Ingen direktverkande el, utan luftvärmepump.

Inga takspottar dock, alltid något. :p

Skämt åsido kan man ju undra om det var en miss av föregående ägare att täta så bra att det behövs mekanisk ventilation för att få runt luften istället för att förlita sig på husets ursprungliga självdrag. Men det är ingen idé att oroa sig i onödan.
 
Jättebra tråd! Spotlights har vi inga, halvöppen planlösning har vi., cellplast under plattan har vi,,..Om man vänder på det, hur bygger man bäst för framtiden? I stället för cellplast i grund (som alltid känts konstigt) och platta på mark..krypgrund igen? Platta + sten/glaskross?
 
Källare! Nästan alla jag känner till verkar livrädda för källare, men det är ju det bästa som finns ju. Alltid bra förvaringsutrymmen, bra temperatur under golvet och det är smidigt att dra om VVS till våningen ovanför.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Framtidens skräck för det vi gör idag? jag skulle säga den förvanskning av 30-70 tals hus som pågått och pågår fortfarande. Inom snar framtid kommer de vara byggnadsminnen liksom sekelskifteshus är idag. Då kommer vi förbanna oss att vi förstörde dem så som vi gjorde! Det blir svårt att återställa! var hittar man tex orange plasttapet idag eller blått toaporslin? jag såg i höstas en familj som satte in fuskspröjsfönster och stora golv-takfönster i sin vackra 50 tals villa. Det passar ju inte alls! Dessutom låg det i ett kvarter där byggnadsmäster tänkt till för en helhetsbild då de byggdes.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
cederbusch skrev:
Källare! Nästan alla jag känner till verkar livrädda för källare, men det är ju det bästa som finns ju. Alltid bra förvaringsutrymmen, bra temperatur under golvet och det är smidigt att dra om VVS till våningen ovanför.
Kan inte annat än hålla med!
Sedan är den ju perfekt sedan när ungarna har blivit tonåringar, bara ner med dem i källaren, stäng dörren och kasta sedan bort nyckeln ;)
 
manner skrev:
Framtidens skräck för det vi gör idag? jag skulle säga den förvanskning av 30-70 tals hus som pågått och pågår fortfarande. Inom snar framtid kommer de vara byggnadsminnen liksom sekelskifteshus är idag. Då kommer vi förbanna oss att vi förstörde dem så som vi gjorde! Det blir svårt att återställa! var hittar man tex orange plasttapet idag eller blått toaporslin? jag såg i höstas en familj som satte in fuskspröjsfönster och stora golv-takfönster i sin vackra 50 tals villa. Det passar ju inte alls! Dessutom låg det i ett kvarter där byggnadsmäster tänkt till för en helhetsbild då de byggdes.
Jag vet inte jag, husen är ju ändå till för dem som bor i dem nu och det är de som ska trivas. Om det uppkommer ett intresse för att återskapa 70-talets inredningsideal så lär det komma nyproduktion av den typen av inredningsdetaljer.
 
Mikael_L
Om vi sparar för många -70-tals hus i originalskick så blir det aldrig eftertraktat. :)
 
Underhållsfria matrial!

Exempelvis allt som görs i plast. Rör, fönsterbågar, isolering, tätskikt m.m.
Det betyder att när de går sönder går de ej att att underhålla. De går dessutom sönder mycket snabbare än äldre tiders matrial.

Eller är det ett problem? Är inte nya hus av typ köp å släng? ;) Billigare att bygga nytt än att renovera? Som resten av samhället...
 
Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Ugglan skrev:
Eller är det ett problem? Är inte nya hus av typ köp å släng? Billigare att bygga nytt än att renovera? Som resten av samhället...
+1 :)
 
Ugglan skrev:
Underhållsfria matrial!

Exempelvis allt som görs i plast. Rör, fönsterbågar, isolering, tätskikt m.m.
Det betyder att när de går sönder går de ej att att underhålla. De går dessutom sönder mycket snabbare än gamla matrial.

Eller är det ett problem? Är inte nya hus av typ köp å släng? Billigare att bygga nytt än att renovera? Som resten av samhället...
Det är ju inte bara så att ny teknik/material är till det sämre... tex elen dras i slang så det går att byta ut kablarna och det samma med PEX rör i rör, där är det går att byta ut slangen i fall den skulle gå sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.