Ok, jag vet att det här har diskuterats tidigarepå forumet, men jag har faktiskt inte hittat svar på alla mina dumma frågor.
1. Finns det i huvudtaget några utanpåliggande 230V downlights? Vartdå i så fall?
2. Hur kopplar man in transformatorn till en 12V? Jag menar sitter den mellan lampan och dimmern eller efter dimmern och ut?
3. Vilken typ av transformator är bäst och har jag förstått det rätt att den elektriska gör om strömmen till likström och man därför måste ha "en tåt" till?

Hjälp snälla!!! :-[

Om man är så osäker som du verkar vara, då är det nog bara till att ringa en elektiker, tyvärr... dessutom får man inte gör det själv...

230 downlights är nog svåra att hitta utanpåliggande, tyvärr.. Kanske har Maxel några? www.maxel.se

Om du skall koppla 12 volts med elektronisk trafo kopplar du på följande sätt.

från lampan 12v till 12v sidan på trafon.
från 230 sidan på trafon kopplar du nollan (blå) till nollan i takdosan. tändkabeln (var brun på min) till dimmern. Du skall även ha en 230 fas till dimmen, koppla in den där det är markerat med X. Fasen kan du ofta ta från uttaget ovanför eller liknande.. Har du inget får du dra ner en fas från takdosan med, fasen är ofta svart.

Hoppas du förstår hur jag menar, om ngn annan har bättre förklaring så rätta mig gärna, men så kopplade jag mina, och det funkar.

( maxel har burkar som du kan montera underifrån.. annars kan jag rekommendera www.hide-a-lite.se , deras spottar på 20w kräver ingen burk..)

Tack så jätte-mycket!
Spottarna vi ska ha ska sitta som bänkbelysning i vårt nya kök. Problemet är att elen redan är inbyggd i väggarna och därför har vi inte så mycket att röra oss med vad gäller kablar.
Så om man sätter en 12V puck under ett väggskåp och kopplar en trafo som man sätter där även den, hur kopplar man då till dimmern därifrån? Vilka kablar behövs? Är det här i huvud taget möjligt?
Är det kanske bättre då med en mekanisk trafo?

Elbutik har ett set med utanpåliggande Vinga spottar
inklusive trafo som tydligen är lämplig för hyllor och skåp.
http://www.elbutik.se
Dimmern som ska vara för elektronisk trafo kopplar du helt enkelt på 230 volt sidan på lämpligt ställe

Det är viktigt och kolla så dimmern och trafon är kombatibla med varandra. Tror det är mest vanligt med mekaniska dimmrar å elektroniska trafos, vilket inte fungerar ihop onekligen. Så glöm inte det :)

/Hylsan

Mekaniska dimmrar ;) ?

jaja, mekaniska är dom väl kanske inte...o-elektroniska ;)

/Hylsan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.