Tittade förresten på ett inslag ut Äntligen Hemma.
Bo Rappne anlägger gräsmatta på två olika sätt, dels färdigt på rulle och dels genom att så från grunden.

Intressant när man ser närbilder på underlaget när han lägger ut rullarna.
Det ser väldigt stenigt ut.

Om det är ok att det ser ut sådär så är jag inte nervös för min matta ;o)

Se länk:
http://www.tv4play.se/hem_och_friti...agger_en_grasmatta_pa_tva_satt&videoid=766971
 
Stenarna kryper upp med tiden och vare sig dina fötter eller din gräsklippare tycker om det.
Bort med stenen, kratta, ut med anläggningsjorden, jämna till med tex en lastpall eller vattenvält innan du sår.
 
savio skrev:
Om jag köper 5cm anläggningsjord.
Ska jag då blanda upp den med min befintliga jord ordentligt eller ska jag försöka hålla ett fint lager med enbart den nya jorden överst?

Om jag ska blanda med befintliga jord, hur stor yta snackar vi isåfall.
15cm ner?
Spelar egentligen ingen större roll, men om du har byggt så misstänker jag att du har haft en del maskiner där som har packat jorden = kompakt och ingen bra grund för gräs.

Det viktigaste är alltså att du kör med jordfräs eller ruskar om jorden med en grep ca 15-20 cm ner. Om du gör det innan eller efter du lägger på nya jorden spelar ingen större roll.
 
thewolf skrev:
Spelar egentligen ingen större roll, men om du har byggt så misstänker jag att du har haft en del maskiner där som har packat jorden = kompakt och ingen bra grund för gräs.

Det viktigaste är alltså att du kör med jordfräs eller ruskar om jorden med en grep ca 15-20 cm ner. Om du gör det innan eller efter du lägger på nya jorden spelar ingen större roll.
Det stämmer som du skriver att jorden har blivit ganska så hårt packad av diverse maskiner, dvs kompakt jord.

Efter att jag har ruskat om jorden med jordfräs eller grep, ska man då försöka att packa den igen så att det blir en ganska så hård yta?
Eller ska den vara rejält luftig när man börjar så eller rulla?
 
Den ska jämnas ut och packas "lagom" mycket :rolleyes:

Om den är luftig så kommer den att sätta sig och man får inte den golfgreenen som man vill ha :D
 
Ditt underlag ser bra ut som det är. Kratta bara bort alla stenar så du inte får köpa nya fönster varje gång du klipper :) förstår inte hysterin med matjorden, är det något underlag man vill ha är det väll ändå en sandblandning?
 
Caesell skrev:
Ditt underlag ser bra ut som det är. Kratta bara bort alla stenar så du inte får köpa nya fönster varje gång du klipper :) förstår inte hysterin med matjorden, är det något underlag man vill ha är det väll ändå en sandblandning?
Intressant.
Du tror rentav att man klarar sig på jorden sålänge stenarna är borta.:p
Någon annan som håller med eller tror motsatsen?
 
thewolf skrev:
Den ska jämnas ut och packas "lagom" mycket :rolleyes:

Om den är luftig så kommer den att sätta sig och man får inte den golfgreenen som man vill ha :D
Jämnas ut och packas lagom mycket är precis sådana konkreta svar jag vill ha ;)
Skämt åsido, men vad menas med det egentligen.

En del verkar gå runt och "padda" så att det verkligen blir hårt, en del vill att jorden ska vara ganska porös.
Jag blir aldrig klok på vad som egentligen gäller.
 
När vi sådde gräs lade vi ut runt 5cm matjord om jag inte minns helt fel. Dock var det ställen där det inte räckte till och där var det bara lera. Vi slängde på gräsfrö där också och idag växer det lika bra där som på övriga ställen. Vi kanske inte har någon golfgreen men ibland tycker jag att det går till överdrift när folk skickar in jord på analys och kollar PH-värden med mera. Jag tycker det känns lite overkill.
 
savio skrev:
Intressant.
Du tror rentav att man klarar sig på jorden sålänge stenarna är borta.:p
Någon annan som håller med eller tror motsatsen?
Jag vet att det inte behövs någon matjord, vet inte vart det kommer ifrån att man måste ha matjord, om man nu inte sår i ett värdelöst underlag. Har varit med och byggt 4 golfbanor och inte ens där köper man in någon matjord. Om du tvunget vill lägga ut något så fixa mulldress. :)
Mvh
 
Med lagom menas att man ska kunna gå på jorden och att fotavtrycken blir Max några mm djupa.
 
Vi fixade vår gräsmatta förra året. Vi köpte in två släp med anläggningsjord vilket var 23 ton, nu i efterhand så önskar jag att vi hade köpt in ett släp till. Vi la på ca 3 cm kanske och där underlaget såg ut som ert gör blev det jättefint och där underlaget hade lera så har vi alldeles för lite jord och det växer jättedåligt. Där jorden varit hårt packad växer det också dåligt men vi orkade inte fräsa hela tomten utan tänkte helt enkelt som så att vi fräser i efterhand på de ställen där det växer dåligt.

Det har varit mycket ogräs där en del kommer från vår gamla jord och en del från den nya anläggningsjorden. Där har jag gått runt med en spruta och sprutat roundup så att hela gräsmattan blivit prickig av dött gräs. Men det växer in nytt friskt gräs där efter ett tag.

Vi hyrde en självlastande minidumper i två dagar och krattade ut från de högar vi körde ut. Tog 3 dagar att få iordning allt och då fick jag hjälp av min sambo och min mamma med ca 5 av de 23 tonen. Resten gjorde jag själv och jag är en rygg- och knäskadad småbarnsmamma och måste säga att jag är lite stolt över mig själv faktiskt :)
 
Nimajneb skrev:
Med lagom menas att man ska kunna gå på jorden och att fotavtrycken blir Max några mm djupa.
Det var en bra definition på lagom :D
 
Nimajneb skrev:
Med lagom menas att man ska kunna gå på jorden och att fotavtrycken blir Max några mm djupa.
Helt rätt. Att trampa jorden "för hand" ett par omgångar med mellankrattning skapar precis rätt packningsgrad. Ett jävla skitjobb som dock bara behöver göras en gång och ger jättebra träning.
 
Jag skulle sått på det som är. Finns ju en anledning till att golfbanor anläggs på sand/jord-blandning. Matjord tillför bara näring till ogräset. Gräs är tåligt och växer i de flesta underlag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.