Självklart inte, min tråd är bara ett av de tusen fel man förmodligen kan göra. Jag tänkte helt enkelt fel när jag la dem på samma nolla, thats it, inget omkopplande av faser eller annat, inga svåra val över vilken jfb man ska ta eller liknande, bara en simpel fråga som ni kunniga kunde reda ut åt mig.

Jag skulle aldrig drömma om att koppla in en helt ny elcentral eller liknande så ni behöver inte vara oroliga. Räkna och mäta på effekter och flytta runt mellan de tre faserna däremot gör jag mer än gärna i mitt elskåp.

Ha det!
 
Ursäkta att jag väcker en gammal tråd, men... Googlade lite och hittade denna tråd och denna från Kjell&co, http://www.kjell.com/filarkiv/SUPPORTPDF/Teknik/Jordfelsbrytare.pdf.

Se Kjells alternativ 4 i figuren på sidan 25 i dokumentet. Blir lite nyfiken över att det står "Frånskiljes ej"på noll och jordskenan vid jordfelsbrytarna till höger. Hur kan dessa jordfelsbrytare fungera?
 
JFB bryter bara den grupp/apparat som ligger efter JFB, dom påverkar inte ström/spänning i centralen
 
perkele skrev:
Ursäkta att jag väcker en gammal tråd, men... Googlade lite och hittade denna tråd och denna från Kjell&co, [länk].

Se Kjells alternativ 4 i figuren på sidan 25 i dokumentet. Blir lite nyfiken över att det står "Frånskiljes ej"på noll och jordskenan vid jordfelsbrytarna till höger. Hur kan dessa jordfelsbrytare fungera?
kjell.com har bara kopierat info´n från elsäkerhetsverket. (bara för info)
 
perkele skrev:
Ursäkta att jag väcker en gammal tråd, men... Googlade lite och hittade denna tråd och denna från Kjell&co, [länk].

Se Kjells alternativ 4 i figuren på sidan 25 i dokumentet. Blir lite nyfiken över att det står "Frånskiljes ej"på noll och jordskenan vid jordfelsbrytarna till höger. Hur kan dessa jordfelsbrytare fungera?
Texten syftar på att byglingen mellan jord och noll-skenan inte får kopplas bort eftersom det är TN-C matning och vid avbrott på byglingen blir nollan flytande vilket inte får förekomma. Se tidigare förklaringar i tråden.
 
davidnordin skrev:
Vad gäller att funktionskontrollera installationen (OCH jordfelsbrytaren) så är min/vår praxis iallafall att använda ett dyrt besiktningsinstrument som kontrollerar jordfelsbrytaren i steg upp till brytpunkt i olika fasvinklar för att se så att dels installationen är korrekt, och dels att jordfelsbrytaren faktiskt fungerar (det händer att så inte är fallet).
Jag gör som du, eftersom jag har besikningsinstrument.
Fick hem den nya kompendiet Elinstallationsregler 104 frågor och svar

Där står följande:
"Fråga 84"
Den Svenska nationalkomittén har för svenska marknaden begärt att få inskrivet undantag för kravet på att prova jordfesbrytare med särskilt instrument. Den svenska uppfattningen har varit att JFB ska provas enligt tillverkarens anvisningar vilket normalt innebär att den ska provas med den inbyggda testknappen. Därav är anvisningarna om provning av JFB endast införda som en anmärkning i elinstallationsreglerna.
 
spinout skrev:
Jag gör som du, eftersom jag har besikningsinstrument.
Fick hem den nya kompendiet Elinstallationsregler 104 frågor och svar

Där står följande:
"Fråga 84"
Den Svenska nationalkomittén har för svenska marknaden begärt att få inskrivet undantag för kravet på att prova jordfesbrytare med särskilt instrument. Den svenska uppfattningen har varit att JFB ska provas enligt tillverkarens anvisningar vilket normalt innebär att den ska provas med den inbyggda testknappen. Därav är anvisningarna om provning av JFB endast införda som en anmärkning i elinstallationsreglerna.
Tack! Bra att du hittade detta! d^_^b
 
Det är ingen skillnad. På bilden så har dom två JFBerna varsin "nollplint" på undersidan (utsidan) JFBn, även om det inte är utritat på bilden. Centralen (den högra) matar JFBerna, men centralen används också i sig och är då en TN-C med sammankopplad nolla o jord.

Centralen till vänster matas dock i sin helhet från en JFB, och där är noll o jordskenorna separerade.
 
Aha! Nu ser jag, tack.
 
  • Gilla
FHP
  • Laddar…
Alanl skrev:
[länk]

Har kopplat enligt följande dock så får jag ingen ströming mellan fas och nolla i jfb nr 2.
"Ströming"?
 
Ngt verkar ju isf vara fel.. Får du 400v mellan fas-fas utgående på jfb 2?
För du har 230 mellan fas-nolla på inkommande matning på jfb 2 eller?
 
Alanl skrev:
[länk]
Synd att de inte ritat ut PEN som gul-grön-blå som det ska vara!
 
Hittade felet, eller felen beroende på hur man ser det. Min multimeter från biltema är lite seg så ibland såter det OL någon seckund innan det står 230 v så troligen så har det vart rätt hela tiden. vad gäller badkaret så kom det inte fram någon ströming pågrund av att det är krav ( vad jag tror) på att ha en brytare i badrummet till badkaret och den brytaren hade jag glömt bort och den var avslagen så nu fungerar badkaret som det ska. Så nästa gång jag skall fiska med min biltema multimeter så får jag ta det lite lugnt.

Tack för all hjälp.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.