Någon som vill skruva på sig humorkepsen och bjuda på sina bästa raggarlösningar, där det gick att göra oväntade saker med fel utrustning och material? Eller där det tvärtom såg ut som en bra idé i teorin att joxa ihop något, men i praktiken gick åt skogen?

(Exemplen kan gärna komma från alla tänkbara områden som forumet täcker, inte bara "byggnadsdelar och arbetsmoment" men NÅGONSTANS måste man ju lägga in en ny tråd...)

Själv ska jag vid tillfälle tejpa fast en laserpekare på mitt vattenpass för att göra enkla avvägningar så får vi se om det funkar. Försöket att laga ett avgasrör med gaffatejp när jag var i 20-årsåldern är däremot ett bra exempel på en mindre lyckad raggarlösning :D:D
 
Hehe, eftersom du var inne på avgaslösning så använde jag konsums "blå mocca" halvkilosburk med ett par slangklämmor en gång i tiden - det höll så länge jag hade bilen. :D
 
Hmm...gör en hel del sådant, men kommer inte på så mycket just nu...men "from the top of my head"
"Elfogsvans" som är komplett värdelös som såg...blev en väldigt billig och oerhört effektiv betongvibrator för mindre gjutprojekt:)
Biltemas 5kg trästickor för 50 kr är alldeles perfekta att använda för shimsning/distanser när man reglar väggar och annat..

Finns nog en hel del såna lösningar
 
  • Gilla
gockemannen
  • Laddar…
Trästickorna har jag inte tänkt på. Jag brukar använda masonitbitar. Måste testa trästickorna.

Appropå elsågen så vet jag att en del som styckar kött hemma använder den.
 
Konsum måste ju bara återinföra Blå Mocca! Den burken utgjorde ju hörnstenen i svensk privatmekanisk innovationskonst i flera decennier. Jag har t o m sett den originalmonterad som motorkåpa på en (iofs platsbyggd) maskin inom tillverkningsindustrin.
Sätt Sverige i rörelse igen - mer kaffe på burk!
 
Rullar ner kaffeburken till övriga diskussioner
 
Najtråd och eltejp/silvertejp. Finns inte mycket som man inte kan fixa provisoriskt med dem. Först ett lager tejp för att hålla saker på plats, sedan ett lager najtråd för styrkan, sedan ett lager tejp till för att stabilisera det hela. När jag var liten så gjorde vi slangbellor av två 8-tums spik som vi krökte och sedan satte ihop på detta sätt. Höll utmärkt, och var totalt livsfarliga leksaker som kunde skicka iväg en sten stor som en valnöt över 100 meter.

Själv ska jag vid tillfälle tejpa fast en laserpekare på mitt vattenpass för att göra enkla avvägningar så får vi se om det funkar.
Testat, funkar skapligt.

Hehe, eftersom du var inne på avgaslösning så använde jag konsums "blå mocca" halvkilosburk med ett par slangklämmor en gång i tiden - det höll så länge jag hade bilen.
Testat, fast med en Tuborg-burk (klassisk, inte grön) och lite värmebeständig tätmassa. Funkade, men Bilprovningen gillade inte det. De prickade inte på det, men de gillade inte det.

Hvergang!
 
En halv pyjamas under reflexrampen på en v40 för att kompensera den skeva bakuckan efter en lite-för-nära-ett-träd-tillfälle.Såg jättebra ut, köparen märkte inget heller...

En kökslampa från ikea korsat med ett dammsugarrör, några avgasklämmor, ett fäste för elpatronen från den gamla varmvattenberedaren samt en bit 40 mm avloppsrör kan bli en alldeles utmärkt WIFI riktantenn.
 
Jag "lagade" ett servorör eller vad man nu ska kalla det med grön vattenslang och ståltråd på en kompis bil efter deras försöka att bogsera bilen i detsamma. Det gjorde bilen lite mer lättstyrd iallafall ett par timmar.
 
cjnilsson skrev:
Jag "lagade" ett servorör eller vad man nu ska kalla det med grön vattenslang och ståltråd på en kompis bil efter deras försöka att bogsera bilen i detsamma. Det gjorde bilen lite mer lättstyrd iallafall ett par timmar.
Hade din kompisar slangen eller ståltråden som bogserlina? Det är väl lika dålig ide vilket som i och för sig :D
 
De hade fäst bogserlinan i servoröret, det var en u-sväng på röret som stack fram i lufthålen under kofångaren och i mörkret misstog de det för en bogserögla.
 
Balaband runt motorn och över tändstiftet på moppen ett par varv för att hålla kvar tändstiftet då gängorna i toppen hade gått sönder. Kom hem iaf !
 
Raggarlösning får mig att tänka på bilar....
När jag var 19 och ärvde min första bil från farfar, (äkta fårrd btw) satte jag solskyddsfilm på bakrutan.... på utsidan av rutan :-D
Visade sig rätt snabbt att det inte var rätt monterat.....

=====================
Med mobil via byggahus-appen
 
Jag skulle installera en ny hårddisk och en CD i en polares dator på 90-talet. Det visade sig att datorn krävde speciella ramar för att få grejerna på plats så vi kilade istället fast dem med två snusdosor och två strumpor. Fungerade utmärkt hela datorns livslängd. Minns ej vilket märke det var på snuset, men datorn var en HP.
 
Laga avgasrör med kaffe- och ölburkar har man gjort många gånger. Fyllt motorcykelns tomma ljuddämpare med Svinto stålull med tvål när det var dags för besiktning: Det blev en karakteristisk doft av det när motorn gick varm. 20 mil senare hade all stålull blåst bort och dämparen var lika tom som innan.

Batteriet till bilen var löst för fästena hade rostat bort: Rota fram campinggrejorna och hitta en packrem och slå runt batteri och batterihylla. En packrem fick också hjälpa ovan nämnda motorcykelljuddämpare att sitta fast lite lagom flexibelt när det rigida metallfästet gick sönder av vibrationerna.

Det senaste raggarknepet är av en annan sort: Min billigt inköpta gamla trådlösa router gick varm, kokhet nästan, och behövde omstart och avkylning ett par gånger om dagen och alltid när man behövde den som bäst.

Istället för att handla in en ny plockade jag bort processorn från en gammal P-II dator som låg och skräpade: Skruvade och sågade loss processorfläkten och grenanslöt den till routerns12V-sladd på utsidan före anslutningskontakten då jag inte hade mätinstrument och tillräckligt bra lödgrejer för att våga koppla på kretskortet inuti routern. Tur att det var likströmsmatning till just den: Vissa andra matas med 12V växelström med likriktare internt.
Sen karvade jag upp ett lagom stort hål med morakniv och rundfil i routerns sega ABS-plasthöje och klabbade fast fläkten utanpå med smältlim.
Alltsedan dess har den routern fungerat klockrent 24/7!

Nästa projekt är att hitta en billig/gratis router som låter sig omprogrammeras med DD-WRT så att den kan fungera som repeater så att det blir full signalstyrka till mobilen när man sitter på muggen och läser byggahus.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.