Lekoaf skrev:
Något mer info om du läser Sydsvenskans orginalartikel.
[länk]

Och några korta tankar från mig som förmodligen kommer vidareutvecklas under dagen.
[länk]

Klart en rolig nyhet för de som jobbar där.
Men för oss som sitter med detta elände nu så kommer det ju inte göra någon skillnad alls.
Efter som det LB-Hus som byggde åt oss inte finns längre.
Ny ägare = nytt bolag med gammla namnet som inte har en uns av skyldighet till oss gammla kunder.

MEN ! Man ska aldrig säga aldrig, KANSKE finns det goodwill i de nya (blivande) ägarna/bolaget...
Dock tvivlar jag själv mycket starkt på det.

/momin
 
momin skrev:
Klart en rolig nyhet för de som jobbar där.
Men för oss som sitter med detta elände nu så kommer det ju inte göra någon skillnad alls.
Efter som det LB-Hus som byggde åt oss inte finns längre.
Ny ägare = nytt bolag med gammla namnet som inte har en uns av skyldighet till oss gammla kunder.

MEN ! Man ska aldrig säga aldrig, KANSKE finns det goodwill i de nya (blivande) ägarna/bolaget...
Dock tvivlar jag själv mycket starkt på det.

/momin
Ja, för er som sitter mitt i bygget är denna nyheten kanske inte så intressant. För oss som inte hann börja är det desto bättre. (y)
 
Snailman skrev:
Kolla gärna först vad den kan kosta oinstallerad...

[länk]

så ni vet läget... verkar ju kunna bli en del pengar över till installationen (jämfört med riktpris)
Glöm inte att man måste göra en ventilationsinställning när man flyttat in också. Detta görs av Nibes service verkstäder som finns att hitta på deras hemsida, om man nu inte låter en av dessa installera för då ingår säkert denna kostnad.
 
Nej ni som varit mitt uppe i ett bygge har ju haft ett elände.
Dock är det väl bra för alla oss LB-husägare, i vilken fas vi än befinner oss, om företaget får leva vidare. Att vara ägare till ett LB-hus när företag med sådant namn ej längre existerar, är sämre än att företaget finns kvar, om än med nya ägare. Måste erkänna att jag mer trodde på att det skulle styckas upp, men desto bättre då. Hoppas att man med nya ägare får in ett bättre tänk/chefer så att man inte hamnar i liknande situation igen.
 
Lekoaf skrev:
Ja, för er som sitter mitt i bygget är denna nyheten kanske inte så intressant. För oss som inte hann börja är det desto bättre. (y)
Jo helt klart ! :)


/momin
 
Efter att jag hittat en artikel innan idag i Sydsvenskan angående att LB-hus konkursförvaltare hade ett antal potentiella köpare på gång, började jag fundera. Varför har inte kunderna fått någon som helst information från konkursförvaltaren de senaste fyra veckorna? Och särskilt när det är något sånt här viktigt på gång.
Jag bestämde mig för att ta reda på varför och skickade ett mejl till Hans Ödén på Ackordscentralen.
http://troback.wordpress.com/2012/03/19/mejlvaxling-med-lb-hus-konkursforvaltare/

Jag hoppas ni ursäktar att jag "gör reklam" för bloggen här, men det jag skriver om berör ju oss alla. :)
 
Aha, det är bristen på mailadresser som är orsaken till den obefintliga informationen!!
Längesedan jag hörde nåt så dumt och det skall komma från AC!
 
Jag hörde att någon som var hyfsat långt gången i sin byggnation med LB fick ett erbjudande från konkursförvaltaren om att KK-förvaltaren skulle göra klart allt under vissa förutsättningar.

Denna familj tackade nej till erbjudandet och gjorde klart det sista själva.
Dvs handlade upp offerter och tog allt via garBo som de flesta i denna tråden gör.
Alla utgifter fick de förstås betala själva.

Nu när huset snart är klart så har konkursförvaltaren hört av sig och kräver in alla återstående pengar.
De ska alltså betala flera hundra tusen dels till alla byggare, vvsare, plattsättare osv och lika mycket till till KK-förvaltaren, detta trots att KK-förvaltaren hade garanterat att de inte skulle kräva dom på några pengar innan de fortsatte med garBo.

Familjen förlorar flera hundra tusen och sätts kanske på ruinens brant.
Jag kan inte förstå hur dom kan agera såhär. Ryktet säger också att denna firma håller på att bygga upp ett skandalomsusat rykte inom jurist-kåren i samband med detta.
Ni som bygger ska nog inte lita på någon i detta skede, det gäller nog att hela tiden se till att ha ryggen fri.
 
Om de nu har fått garantier från KK-förvaltaren så utgår jag från att de har dessa skriftligt, då är det väl bara att hänvisa till dessa och vägra betala KK-förvaltaren, hur svårt kan det vara?
 
jhenrikj skrev:
Om de nu har fått garantier från KK-förvaltaren så utgår jag från att de har dessa skriftligt, då är det väl bara att hänvisa till dessa och vägra betala KK-förvaltaren, hur svårt kan det vara?
Det är väl ett ganska sunt tips i dessa tider. Gör ingenting utan att ha papper på att det är okej. Försök undvika telefonsamtal och försök istället få allt dokumenterat via mejl. Eller om du tvunget måste prata i telefon, be motparten skriva ett par rader om ert samtal i ett mejl. Om något skulle gå snett är det mycket lättare att ta sig ur det om man har allt svart på vitt på ett papper.
 
Kanske en dum fråga men måste man färdigställa genom Gar-bo ?

Är enda nackdelen att man inte kan ta del av färdigställande & byggfelsförsäkringen eller är det juridiskt bindande med tanke på konkursen mm ?
 
jhenrikj skrev:
Om de nu har fått garantier från KK-förvaltaren så utgår jag från att de har dessa skriftligt, då är det väl bara att hänvisa till dessa och vägra betala KK-förvaltaren, hur svårt kan det vara?
Ja Du jhenrikj, nu ser du hur illa det kan gå för vanligt folk, som litade på ett företag som LB-HUS. Du höll på med dina radenger, i flera trådar, om hur fint och bra företaget var...jo pyttsan. Hur går det då med ditt eget bygge, blir det någon 2-års besiktning på bekostnad av LB-HUS?
 
e-hufs skrev:
Kanske en dum fråga men måste man färdigställa genom Gar-bo ?

Är enda nackdelen att man inte kan ta del av färdigställande & byggfelsförsäkringen eller är det juridiskt bindande med tanke på konkursen mm ?
Nej, Du måste inte anlita GAR-BO, men du måste ha väldigt klart för dig, att KK-förvaltaren sitter på spärrförbindelsen. Du kan nog inte räkna med att förvaltaren kommer att svara på frågor från dig, inom rimlig tid, om du vill bryta avtalet. Men när man läser inläggen här, verkar det funka med GAR-BO nu, förmodar att det massmediala trycket varit för stort, för att hålla inne ersättningen till sina kunder. Men jag gjorde själv så 1994, när de kursade då, att jag höll inne pengarna och stuntade i GAR-BO. KK-förvaltaren gav upp efter något år, och jag fick behålla pengarna............denna gång tog jag hem vinsten(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.