Mikael_L
Jag älskar morgonsol i sovrummet. Det hjälper mig upp. :cool:
 
Mikael_L skrev:
Jag älskar morgonsol i sovrummet. Det hjälper mig upp. :cool:
Och jag avskyr det. Är så sjukt morgonpigg att jag blir överlycklig om jag vaknar och upptäcker att jag sovit ända till 7. Om det är riktigt mörkt på morgonen så ökar chansen att jag sover längre :)
 
Mikael_L
Ja så olika vi kan va. :cool:
 
Thomasx, stort tack för ditt förslag på alternativ planlösning. Den är ju riktigt bra!

Götenehuset tycker jag ser lite plottrigt ut, svårt att se att man får in alla funktioner som man klämt in.

LB-huset föll oss inte i smaken.

Stort tack alla för alla synpunkter. Jättenyttigt!
 
marcusnil skrev:
Thomasx, stort tack för ditt förslag på alternativ planlösning. Den är ju riktigt bra!
Tack, roligt att höra att du gillar den :)
 
Mikael_L
marcusnil skrev:
Thomasx, stort tack för ditt förslag på alternativ planlösning. Den är ju riktigt bra!

Götenehuset tycker jag ser lite plottrigt ut, svårt att se att man får in alla funktioner som man klämt in.

LB-huset föll oss inte i smaken.

Stort tack alla för alla synpunkter. Jättenyttigt!
Det blir spännande det här.
Ni får verkligen underrätta oss hur det går i fortsättningen. T.ex. vad det där stora huset kommer kosta att bygga, och sen, om något år, vad ni tycker efter att bott in er lite.

thomasx, ditt förslag innebär väl ytterligare 50 kvm?
 
Redigerat:
Min planlösning innebär ett smått gigantiskt hus på ca 350 kvm. Men jag gjorde senare en skiss på ca 250 kvadrat där det minskats lite mått här och var, men framförallt har vardagsrummet blivit kortare och de två nischerna en lite större istället.
 
Mikael_L
Jag blir impad.
350 kvm, 7 mille att bygga och TRE sovrum. :D
 
Mikael_L skrev:
Jag blir impad.
350 kvm, 7 mille att bygga och TRE sovrum. :D
Om det är min planlösning du tänker på så har den FYRA sovrum och tre toaletter, men det är inte det som är huvudanledningen till den stora ytan, utan sällskapsutrymmena med rejält kök och mycket stort vardagsrum samt ett väl tilltaget allrum.

Skissen på 250 kvm har lika många rum utan att det blir trångt någonstans, det säger en del om rumsvolymerna...
 
Vi har inte tänkt att bygga 350 kvm, vi har siktat på mellan 200 och 220 men kan nog tänka oss att gå upp till 250 kvm. Med 25" per kvadrat så får vi in det i budgeten. Återigen tack för alla synpunkter!
 
tyckte om vardagsrummet och de roliga burspråken i ursprungsförslaget så jag roade mig med att stöka om lite i den privata delen och anordna en lugnare plats för soffgrupp och bokhyllor.
 
  • ImageUploadedByByggahus_se1331325936_521287.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Om jag försöker vara lite konstruktiv över liggande förslag så tror jag att jag själv skulle vrida på köksön. Och sen placera om skåpen runt om, passande till den nya situationen.
 
  • marcusnil-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lavin skrev:
tyckte om vardagsrummet och de roliga burspråken i ursprungsförslaget så jag roade mig med att stöka om lite i den privata delen och anordna en lugnare plats för soffgrupp och bokhyllor.
Att "bygga ihop" huvudentren med groventren så som i detta förslaget är en riktigt bra idé imo. Alltid bekvämt att ha tillgång till dessa två entréer utan att behöva klampa igenom huset. Titt som tätt har man jackan vid ena och skorna vid andra dörren ;)
 
Mikael_L skrev:
Om jag försöker vara lite konstruktiv över liggande förslag så tror jag att jag själv skulle vrida på köksön. Och sen placera om skåpen runt om, passande till den nya situationen.
Fast då får du köksbordet som en barriär mellan köket och vardagsrummet. Man får kanske lite bättre utsikt över sjön från själva köksdelen, men förtar kanske en hel del av samma utsik från köksbordet, lite smaksak där. Fast det har ingen inverkan på de flesta av de saker som noterats tidigare i tråden och man tappar sin kökstriangel när man måste springa runt köksön från spisen för att komma till kyl/frys. Nja, jag hade nog behållt köket som planerat, fast i den ursprungliga planen hade jag nog bytt plats på kyl/frys och ugn/mikro.
 
lavin, snyggt förslag. Praktiskt att kunna gå mellan huvudentre och groventre. Skulle dock förmodligen sätta upp en skjutdörr så att man slipper se rakt in i groventren.

Vi vill ha köksön på samma ledd som i det ursprungliga förslaget av den enkla anledningen att det blir roligare att laga mat när man har fin utsikt.

Fanns en fråga längre upp angående för/nackdelar med att ha öppet upp till nocken. Finns det några nackdelar mer än att det blir dyrare att värma (samt att man inte får någon råvind).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.