-MH- skrev:
Erkänner, jag orkar inte läsa den där... :surprised: Edit: Ögnade snabbt igenom. Skulle vara intressant att se om det har skett någon förändring de senaste 2 åren.

Lustigt PC, ung. det intrycket fick jag av min bankman också! :D
"Kunskapens rot är besk men dess frukter äro söta!"...
 
PCLarsson skrev:
Läs gärna denna rapport från FI så kommer du få riktigt bra bild av hur det fungerar i praktiken. Inte riktigt som det framställs i kvällspressen m m:D

[länk]
Jag har läst igenom delar av fi:s rapport men det har nästan gått 3 år sedan den publicerats. Graferna är gamla och sammanfattningen verkar inte gälla idag. Finns det ingen nyare rapport?
 
A
PCLarsson skrev:
ser snarare ut att vara 30 miljarder i eget kapital

[länk]

16% i vinstmarginal, det är inte så pjåkigt, det är väl i klass med typ H&M? Det finns nog utrymme att sänka marginalerna på bolånen om bara ägarna kan tänka sig att sänka avkastningskraven (men varför skulle de göra det utan strid...)
 
Per Eskilsson skrev:
Jag har läst igenom delar av fi:s rapport men det har nästan gått 3 år sedan den publicerats. Graferna är gamla och sammanfattningen verkar inte gälla idag. Finns det ingen nyare rapport?
Rapporten visar vilka olika kostnader banken har i samband med utlåning. De olika kostnadsdelarna är inte på ngt sätt inaktuella, de kan dock förändrats. Men att jag hänvisade till rapporten var mer för att få en förståelse för hur det fungerar. Nyare rapporter finns säkert att finna på FI:s hemsida...
 
bra-byggare skrev:
16% i vinstmarginal, det är inte så pjåkigt, det är väl i klass med typ H&M? Det finns nog utrymme att sänka marginalerna på bolånen om bara ägarna kan tänka sig att sänka avkastningskraven (men varför skulle de göra det utan strid...)
Nu diskuterar vi bara den del som ligger i Swedbanks hypoteksbolag. Mycket av kostnaderna för bolånen tas i Swedbank AB (moderbolag och där kontorsrörelsen finns) och finns således inte med i hypoteksbolaget. ROE på hela koncernen för 2011 uppgår till 12,2 %

Tycker du fortfarande att det finns ett utrymme?

Läs i så fall även sidorna 14 och 15 i årsredovisningen och se om du fortfarande tycker att det är en lysande affär med stora prutmåner...

http://www.swedbank.se/idc/groups/public/@i/@sbg/@gs/@ir/documents/financial/cid_492271.pdf
 
A
PCLarsson skrev:
Nu diskuterar vi bara den del som ligger i Swedbanks hypoteksbolag. Mycket av kostnaderna för bolånen tas i Swedbank AB (moderbolag och där kontorsrörelsen finns) och finns således inte med i hypoteksbolaget. ROE på hela koncernen för 2011 uppgår till 12,2 %

Tycker du fortfarande att det finns ett utrymme?

Läs i så fall även sidorna 14 och 15 i årsredovisningen och se om du fortfarande tycker att det är en lysande affär med stora prutmåner...

[länk]
Jag tycker nog det mest är fascinerande att i Hantverkaravdelningen på forumet så hävdas det högljutt att kunderna högaktningsfullt ska strunta i hur mycket hantverkaren tjänar och huruvida han åker ny eller gammal firmabil, Det hävdas i stil med att man som kund bara ska fokusera på vad man får för pengarna och inte alls lägga sig i hur hantverkaren driver sitt företag. (och jag håller mestadels med)

Men när det gäller banker så verkar det som att nästan alla (inklusive jag själv, trots att jag inte har några lån och inte har några fonder hos storbankerna och nästan inte betalar något alls till bankerna för tjänsterna jag utnyttjar och är kanske mina bankers sämsta kund) har skarpa åsikter om hur bankerna drivs, vilka marginaler de har på olika produkter, hur mycket de gör i vinst, vilka bonusar som betalas ut osv. Ska det vara konsekvent borde kunderna när det gäller banker strunta i hur de drivs och vad de tjänar och enbart värdera vad man får för pengarna. Är man inte nöjd med erbjudandet går man någon annanstans, och hittar man inte någon annan med tillräckligt bra erbjudande så får man överväga att helt låta bli att köpa produkten eller tjänsten.
 
Redigerat av moderator:
(y)
bra-byggare skrev:
Jag tycker nog det mest är fascinerande att i Hantverkaravdelningen på forumet så hävdas det högljutt att kunderna högaktningsfullt ska strunta i hur mycket hantverkaren tjänar och huruvida han åker ny eller gammal firmabil, Det hävdas i stil med att man som kund bara ska fokusera på vad man får för pengarna och inte alls lägga sig i hur hantverkaren driver sitt företag. (och jag håller mestadels med)

Men när det gäller banker så verkar det som att nästan alla (inklusive jag själv, trots att jag inte har några lån och inte har några fonder hos storbankerna och nästan inte betalar något alls till bankerna för tjänsterna jag utnyttjar och är kanske mina bankers sämsta kund) har skarpa åsikter om hur bankerna drivs, vilka marginaler de har på olika produkter, hur mycket de gör i vinst, vilka bonusar som betalas ut osv. Ska det vara konsekvent borde kunderna när det gäller banker strunta i hur de drivs och vad de tjänar och enbart värdera vad man får för pengarna. Är man inte nöjd med erbjudandet går man någon annanstans, och hittar man inte någon annan med tillräckligt bra erbjudande så får man överväga att helt låta bli att köpa produkten eller tjänsten.
 
Ja, +1 på bra-byggare!

När man diskuterar bankernas vinstmarginaler skall man även komma ihåg att dom tar en risk, kanske inte så stor när det gäller hypotekslån med max 85% belåning, men dock en risk, och detta innebär en en försäkringspremie som kunderna måste betala genom högre räntor.

Sedan skulle jag personligen sova mycket dåligt om bankerna började låna ut pengar till reapris. Vad händer då vid nästa svacka på bostadsmarknaden? Tre-fyra storbanker som går omkull eller måste lösas ut av skattebetalarna?

Snacka om skräckscenario.

Givet att det inte förkommer kartellbildning så skall vi lämna bankernas prissättning till dem själva och marknaden. Givetvis skall man som enskild (eller organisation, typ TCO) pruta tills man blöder näsblod, men om man inte gillar marknadsekonomi så finns det andra system typ Nordkorea.

Själv hatar jag att betala räntor i alla dess former, så mitt avslutande råd blir:

Amortera så mycket ni någonsin kan så försvinner problemet.
 
Att låna är valfritt, liksom bankens val av marginal på kunderna. Dessutom kommer bolån att ligga i strykklass framöver, så det blir definitivt ingen förbättring för låntagaren på denna front.

Gå och gnäll på den lokala ICA-handlaren istället, där kanske det kan göra skillnad, rent av i den egna plånboken då man ser efter hur mycket pengar det går på mat varje månad.
 
Nej, det är mer komplext än så. Man kan bo på landsbygden och ha en mer "lean" tillvaro, tjäna lite och bo billigt. Men bor du i en storstad får du antingen bo i hyreslägenhet och betala 8000 kr i månaden till hyresvärden och stå med 0 kr i fickan om du blir utkastad, eller så investerar du i ett hus, betalar en handpenning på 15 % och betalar 8000 kr i räntor per månad istället. Då har du nöjet att äga ditt boende. Sedan säljer du huset när du har "bott klart" och får tillbaka pengarna, förmodligen det du har lagt ner på räntor också. Du kan inte förvägra människor att äga sitt eget hus, inte heller att söka sig till ett roligt och stimulerande arbete. Det är ett faktum att huspriserna är höga där jobben finns. Att ha ett roligt jobb och äga sitt hus är två saker som ligger i topp på listan "meningen med livet".

Jag tror att vi som har bolån är chockade efter att ha sett konjunktursvängningar med bankkriser, när bankerna har gjort misslyckade affärer i Baltikum och på andra håll i världen, där vi har skjutit till skattepengar för att samhället behöver bankerna. Och nu när Riksbanken/staten menar att svensk ekonomi behöver en skjuts framåt och sänker reporäntan, då gör de inte sin del av jobbet utan väljer att öka sina marginaler istället. Bankerna festar och är glada, men det är våra skattepengar de festar upp. Och det finns inga alternativ. Bankerna går i armkrok och är nöjda, konkurrensen fungerar inte.

Jag säger bara, om Avanza börjar med bolån flyttar jag dit direkt.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Jag säger bara, om Avanza börjar med bolån flyttar jag dit direkt.
Märkligt att de inte har gjor det redan, med tanke på hur mycket man tjänar på bolån... Eller? ;)
 
Ja, det verkar ju vara där bankerna tjänar alla sina pengar idag?
 
A
Marlene Eskilsson skrev:
Nej, det är mer komplext än så. Man kan bo på landsbygden och ha en mer "lean" tillvaro, tjäna lite och bo billigt. Men bor du i en storstad får du antingen bo i hyreslägenhet och betala 8000 kr i månaden till hyresvärden och stå med 0 kr i fickan om du blir utkastad, eller så investerar du i ett hus, betalar en handpenning på 15 % och betalar 8000 kr i räntor per månad istället. Då har du nöjet att äga ditt boende. Sedan säljer du huset när du har "bott klart" och får tillbaka pengarna, förmodligen det du har lagt ner på räntor också. Du kan inte förvägra människor att äga sitt eget hus, inte heller att söka sig till ett roligt och stimulerande arbete. Det är ett faktum att huspriserna är höga där jobben finns. Att ha ett roligt jobb och äga sitt hus är två saker som ligger i topp på listan "meningen med livet".

Jag tror att vi som har bolån är chockade efter att ha sett konjunktursvängningar med bankkriser, när bankerna har gjort misslyckade affärer i Baltikum och på andra håll i världen, där vi har skjutit till skattepengar för att samhället behöver bankerna. Och nu när Riksbanken/staten menar att svensk ekonomi behöver en skjuts framåt och sänker reporäntan, då gör de inte sin del av jobbet utan väljer att öka sina marginaler istället. Bankerna festar och är glada, men det är våra skattepengar de festar upp. Och det finns inga alternativ. Bankerna går i armkrok och är nöjda, konkurrensen fungerar inte.

Jag säger bara, om Avanza börjar med bolån flyttar jag dit direkt.
Jag håller med om att bankerna har en särställning då de i någon mening har en samhällsviktig funktion att allokera och fördela medel mellan de som har pengar över att låna ut och de som behöver låna. Bankerna är skyddade av skattebetalarna och därmed bör skattebetalarna ha något att säga till om, det håller jag också med om.

Jag håller dock inte helt med om att det är var och ens fullständiga rättighet att få låna pengar för att äga sitt drömboende oavsett inkomst.
 
PCLarsson

Du skrev att banken gör en förlustaffär när de lånar ut till 3.0% rörligt. Och att det bara är att glömma att de gör någon vinst på mina 3,0%.
Ganska starka ordalag. Du verkar väldigt säker.
Då kanske du vill tala om hur mycket går de i förlust på mitt lån?
Jag vill gärna veta och troligen fler med mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.