Antag att väggskenan sitter dikt an mot golvet, då kommer momentet räknas runt denna punkt, materialet är perfekt, alltså ingen deformation eller liknande, och allt moment applicerat på skenan "försvinner inte på vägen".
Vridmomentet på skenan blir 8*50*9,81*0,6, dvs 2354 Nm.
Resulterande kraft om endast infästning gjorts i H blir då 841 N, och iom att skenan är perfekt så blir detta maxbelastning på en infästningspunkt.
Iom att skenan är perfekt borde denna kraft (ej moment) fördelas jämnt över infästningspunkterna, men skall totalt ta upp ett moment på 2354Nm (allt moment beräknas runt punkt mellan skena och golv). Om momentet fördelas proportionellt över längden blir kraften på varje infästningspunkt 187N.

Detta är min teori, iaf tills ngn kan komma upp med en bättre :)
 
Mattias: jag läste ditt inlägg och fattar varför du gjorde som du gjort. Det jag menar är att ditt antagande är väl grovt eftersom kraften fördelas över hela väggen. Dessutom "borde" den längs med väggen på någon punkt ändra tecken.

Jag har konstaterad precis som du att det snabbt blir ganska komplicerat att beräkna. Lyckas jag återkommer jag. Jag tycker det vore intressant dock att se hur kraften fördelas.

Med vänlig hälsning,
Jacob
 
Jakethesnake skrev:
Mattias: jag läste ditt inlägg och fattar varför du gjorde som du gjort. Det jag menar är att ditt antagande är väl grovt eftersom kraften fördelas över hela väggen. Dessutom "borde" den längs med väggen på någon punkt ändra tecken.

Jag har konstaterad precis som du att det snabbt blir ganska komplicerat att beräkna. Lyckas jag återkommer jag. Jag tycker det vore intressant dock att se hur kraften fördelas.

Med vänlig hälsning,
Jacob
Hej, jag tror nästan man måste anta att momentet inte försvinner på vägen, annars måste man börja ta hänsyn till skenans konstruktion osv, och då räcker inte några enkla räkningar i windows "calculator" längre. Alla krafter kommer då också att riktas åt samma håll i infästningarna.

Se mitt förra inlägg ;-)
 
Stoif: vad menar du med att momentet inte försvinner i väggen? Jag hänger inte med.

Övrigt har jag gjort samma beräkning som dig och kommit fram till samma resultat. Det jag inte förmår att förstå är att alla punkter skulle belastas lika. Borde den inte ändras linjärt?
/Jacob
 
Jakethesnake skrev:
Stoif: vad menar du med att momentet inte försvinner i väggen? Jag hänger inte med.

Övrigt har jag gjort samma beräkning som dig och kommit fram till samma resultat. Det jag inte förmår att förstå är att alla punkter skulle belastas lika. Borde den inte ändras linjärt?
/Jacob
Inte försvinner "på vägen" (inte väggen), dvs allt moment som appliceras på skenan tas upp i skenan i sin helhet. Så man kan isolera detta "system" när man räknar.

Huvudpunkten tror jag är: om skenan är perfekt så kommer 2354 Nm vridmoment appliceras. Detta kommer fördelas på infästningspunkterna, och således får man summera kraft * hävstång på alla dessa, och detta skall adderas ihop till 2354 Nm.

Som jag resonerar borde kraften i varja infästningspunkt vara samma, annars kommer det bildas ett moment som inte är lika över skenan, men då den är perfekt kommer det födelas jämnt. Skall tillägga att denna punkt är jag inte hundra på, men det ändrar inte resonemanget ovan, bara hur kraften fördelas över de olika infästningspunkterna.

Som jag tänker ändras bidragande momentet (kraft * hävstång) linjärt, men inte kraften på varje punkt.
 
Fint, nu är vi två som har beräknat att kraften i varje infästningspunkt är mindre än 840 N. Det är faktiskt ingen speciellt stor kraft. Hur mycket tål en skruvinfästning i stålregel?
 
stoif skrev:
...Som jag resonerar borde kraften i varja infästningspunkt vara samma, annars kommer det bildas ett moment som inte är lika över skenan, men då den är perfekt kommer det födelas jämnt. Skall tillägga att denna punkt är jag inte hundra på, men det ändrar inte resonemanget ovan, bara hur kraften fördelas över de olika infästningspunkterna.
....
Skönt att efter Mattias gjorde sitt inlägg se att det finsn en diskussion utan troll. Jag kan följa mycket av Mattias och Ert resonemang, men tyvärr inte allt.

Först och främst, Den av Mattias (och Er) framräknade kraften nere i golvet har samma storlek i taket. Dock inte samma tecken (momentet går i samma riktning, vilket ger en kraft bakåt nere vid golvet, men framåt vid taket). Det vill säga om vi säger vi har en kraft i negativ x-led i golvet är den i positiv x-led i taket. Så min första punkt är samma som jag hade innan, kraften startar och slutar lika starkt, men i olika riktning. På mitten är den noll. Den är aldrig samma i två punkter. Maxvärdet på kraften tror jag på.

Min andra punkt är något jag inte inser: hur i herrans namn kommer Ni fram till 0.35 som faktor när Ni går från moment till kraft? Jag tvivlar inte en sekund på att det ger rätt resultat. Men jag kan inte komma på varför det kan vara samma faktor obereonde av vlken hylla som är belastad...

--- Mats ---
 
Stoif: Ledsen för att jag ställer frågor utifrån att jag inte lärt mig skilja på väg och vägg:)

Jag får även jag kraften i väggen till 841N. Dock är jag fortfarande osäker på om vi gjort rätt antagande.

Beräkningen är som om skenan har stöd vid golvsockeln och sedan vid toppen. Fördelen med antagandet är att vi kan använda oss av beräkningen för lite oavsett blir kraften i skruvarna inte större.

Stoif: i min värld är momentet konstant varför tvärkrafterna borde variera längs skenan. Tänker jag snett?

/Jacob
 
Mats Bengtsson skrev:
Skönt att efter Mattias gjorde sitt inlägg se att det finsn en diskussion utan troll. Jag kan följa mycket av Mattias och Ert resonemang, men tyvärr inte allt.

Först och främst, Den av Mattias (och Er) framräknade kraften nere i golvet har samma storlek i taket. Dock inte samma tecken (momentet går i samma riktning, vilket ger en kraft bakåt nere vid golvet, men framåt vid taket). Det vill säga om vi säger vi har en kraft i negativ x-led i golvet är den i positiv x-led i taket. Så min första punkt är samma som jag hade innan, kraften startar och slutar lika starkt, men i olika riktning. På mitten är den noll. Den är aldrig samma i två punkter. Maxvärdet på kraften tror jag på.

Min andra punkt är något jag inte inser: hur i herrans namn kommer Ni fram till 0.35 som faktor när Ni går från moment till kraft? Jag tvivlar inte en sekund på att det ger rätt resultat. Men jag kan inte komma på varför det kan vara samma faktor obereonde av vlken hylla som är belastad...

--- Mats ---
Hej, iom att momentet går runt punkt mellan skena golv så skall
Summan av
0,35 * F(A) (kraft F(A) * hävstång 0,35)
0,7 * F(B)
...
2,8 * F(H)
=
50*8*9,81 * 0,6 (summerad kraft av 50kg*8 st * g, multiplicerat med hävstång 0,6)

Kraft * hävstång = moment.
 
Jakethesnake skrev:
Stoif: Ledsen för att jag ställer frågor utifrån att jag inte lärt mig skilja på väg och vägg:)

Jag får även jag kraften i väggen till 841N. Dock är jag fortfarande osäker på om vi gjort rätt antagande.

Beräkningen är som om skenan har stöd vid golvsockeln och sedan vid toppen. Fördelen med antagandet är att vi kan använda oss av beräkningen för lite oavsett blir kraften i skruvarna inte större.

Stoif: i min värld är momentet konstant varför tvärkrafterna borde variera längs skenan. Tänker jag snett?

/Jacob
Njae, jag tror du har rätt. Ju mer jag funderar på det, desto mer verkar det vara mest rimligt..
 
Då skulle krafterna bli (nedifrån, enhet N)
A: 841
420
280
210
168
140
120
H: 105
 
stoif skrev:
Hej, iom att momentet går runt punkt mellan skena golv så skall
Summan av
0,35 * F(A) (kraft F(A) * hävstång 0,35)
0,7 * F(B)
...
2,8 * F(H)
=
50*8*9,81 * 0,6 (summerad kraft av 50kg*8 st * g, multiplicerat med hävstång 0,6)

Kraft * hävstång = moment.
Aha, tack. Och 8.orna tar ut varandra, och är det 4 hyllor så tar 4orna ut varandra. Om man däremot lastar varannan hylla kan man få en annan konverteringsfaktor.

Så kvarvarande diskussion är synen på kraftens tecken. Där din och min version blir enligt nedan:

A: 841 (841)
420 (600)
280 (360)
210 (120)
168 (-120)
140 (-360)
120 (-600)
H: 105 (-841)

--- Mats ---
 
Kul att det blivit sån fart i tråden, tack för alla intressanta svar!
Jag försöker hänga med, men förstår ej allt. Tex de negativa krafterna... betyder det att den teoretiska hyllan trycks mot väggen nedtill, samt strävar ut från väggen upptill?
 
Hantlangaren skrev:
Kul att det blivit sån fart i tråden, tack för alla intressanta svar!
Jag försöker hänga med, men förstår ej allt. Tex de negativa krafterna... betyder det att den teoretiska hyllan trycks mot väggen nedtill, samt strävar ut från väggen upptill?
Hej,

De negativa krafterna är jag just nu ensam förespråkare av. Men svar ja. Såga av väggen nedtill, och hyllan pressar in väggen bort från hyllan. Såga av väggen upptill, och hyllan drar ut väggen mot hyllan. Sätt hyllan i två skruvar enbart. Lossa den nedersta, och inget händer (så länge övre skruven håller). Lossa den översta, och även om den nedersta skruven håller kommer hyllan att släppa en bit från väggen.

Jag tror det finns två intresanta punkter i Mattias kalkyl, dels tecknet på kraften (mindre sak). Dels frågan om just kraften i taket. Vi vet att kraften på golvet är rätt räknad. Vi vet att det är mycket högre till taket än från golvet. Rimligen påverkar det kraften i taket. Då eventuiellt den i golvet (jämvikt).

--- Mats ---
 
Mats jag är helt med dig om de negativa krafterna, detta är ett måste då summan av de horisontella krafterna skall bli noll när systemet befinner sig i jämvikt.

Däremot tror jag att storleken inte stämmer för dig och Stoil.

Kraften 841N i ändarna balanserar själv upp momentet i skenan. Om ni lägger på övriga krafter är ej systemet i jämvikt. Summan av momenten skall ju bli noll.

841N blir det bara i exemplet som jag skrev, med stöd endast vid golv och i H.

Eller tänker jag fel?

Jacob
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.