Ska bli kul att få svaret efter dessa oerhörda utläggningar kring "problemet".:)
 
Det tycker jag också. Vi får hoppas att Nimajneb gnuggar geniknölarna. För en novis så känns det som om det skulle kunna vara uppgift 1a i läroboken om mekanik och hållfasthetslära, men det är tydligen inte så enkelt att beräkna som det ser ut.
 
Nu är jag bara snickare men har sett hur bokhyllor på bibliotek rasat ner just på grund av att ungar hängt på dem. Det var därför som vi satte mellanlägg i elfa skenorna så att inte mollyn kunde dras ut så lätt.
Dock håller inte ens det om man har 50-60 cm djupa hyllplan, belastar dem och nån unge eller vuxen sen tar tag i ett hyllplan högre upp och belastar det nedåt/utåt.

Nåja, IKEA har väl nåt system för att bygga typ byggställningar som man kan använda annars finns det på Jula rörhållare och klädstänger i 25 mm's rör som man kan bygga det själv av och sätta i framkant. Extrakostnaden blir väl en 100:- per hylla men det kan det nog vara värt och kanske skall ses som en försäkring. Lägger man sen ner butiken så har man i alla fall en massa klädstänger och det är inte så dumt ibland om man har fru och barn som har typ 30 par jeans var.

/Kent som dock är skild och slipper bry mig om deras garderobsproblem.
 
Hantlangaren skrev:
Det tycker jag också. Vi får hoppas att Nimajneb gnuggar geniknölarna. För en novis så känns det som om det skulle kunna vara uppgift 1a i läroboken om mekanik och hållfasthetslära, men det är tydligen inte så enkelt att beräkna som det ser ut.
Kul tråd!

Ja, teorin som behövs för att lösa problemet fick man lära sig i gymnasiet om man läste teknisk linje. Iaf på åttitalet och början på nittitalet förra årtusendet. Frågan är vad dessa uppgifter ska användas till. Jag har uppfattat det som att vi inte vet hur befintlig vägg är fixerad i golv och/eller tak och då är ju uppgifterna oanvändbara ändå.
 
Uppgifterna ska användas till att bli klokare, och för att se det finns någon substans bakom Nimajnebs hån mot oss andra rörande våra bristande kunskaper i mekanik och hållfasthet. Nimajnebs senaste bud var att det var noll horisontell belastning :).

(Jag kommer att behålla mina befintliga hyllor, eller sätta ni hyllor med stöd i framkant)
 
Hantlangaren skrev:
Om jag knyter ett snöre runt min mage som är fäst i väggen via en dragvåg, och lutar mig framåt samtidigt som jag står på golvvågen så kommer vikten att minska på golvvågen och öka på vågen på väggen, i takt med att jag lutar mig framåt.

Om du belastar något med 50 Kg, så är det omöjligt att du har 50 Kg kraft neråt samtidigt som du har en ytterligare kraft åt sidan. Du kan inte få ut mer krafter än vad du stoppar in.
Du har fel.

(Jo, jag jobbar med det här.)
 
Nyfniken skrev:
Du har fel.

(Jo, jag jobbar med det här.)
Menar du att summan av vågarnas utslag överstiger min vikt, när jag befinner mig i vila hängandes/lutandes i snöret?

...låter som ett rolig jobb att hänga i snören förresten :)
 
snickarboden skrev:
Nu är jag bara snickare men har sett hur bokhyllor på bibliotek rasat ner just på grund av att ungar hängt på dem. Det var därför som vi satte mellanlägg i elfa skenorna så att inte mollyn kunde dras ut så lätt.
Dock håller inte ens det om man har 50-60 cm djupa hyllplan, belastar dem och nån unge eller vuxen sen tar tag i ett hyllplan högre upp och belastar det nedåt/utåt.

Nåja, IKEA har väl nåt system för att bygga typ byggställningar som man kan använda annars finns det på Jula rörhållare och klädstänger i 25 mm's rör som man kan bygga det själv av och sätta i framkant. Extrakostnaden blir väl en 100:- per hylla men det kan det nog vara värt och kanske skall ses som en försäkring. Lägger man sen ner butiken så har man i alla fall en massa klädstänger och det är inte så dumt ibland om man har fru och barn som har typ 30 par jeans var.

/Kent som dock är skild och slipper bry mig om deras garderobsproblem.
Det är inte så "bara" att vara snickare. Det låter intressant, men 25 mm låter lite klent och ag hittar inte rörhållarna på Julas hemsida... Ikeas IVAR gillar jag inte.
 
Hantlangaren skrev:
Menar du att summan av vågarnas utslag överstiger min vikt, när jag befinner mig i vila hängandes/lutandes i snöret?

Utav alla invecklade tankeexperiment i den här tråden är det här kanske det tydligaste iaf. Tänk dig att du kopplar ihop två dragvågar utan någon massa däremellan att bära upp. Du kan få hur stort utslag du vill på vågarna trots det, samma på båda dock.

I det ursprungliga fallet har du samma dragkraft i väggen som dragvågen din kompis drar dig ut från väggen med visar. Vågen du står på trycker dig uppåt med din tyngd (din tyngd är motkraften i det här fallet). Alla krafter har en lika stor och motriktad motkraft, Newtons tredje(?) lag. Om du står stilla betyder det bara att resultanten av alla krafter i varje riktning är noll. De kan däremot vara precis hur stora som helst, bara de tar ut varandra.
 
Redigerat:
Hantlangaren skrev:
Menar du att summan av vågarnas utslag överstiger min vikt, när jag befinner mig i vila hängandes/lutandes i snöret?
Exakt så ja.
 
Du har naturligtvis rätt. Bra förklarat. Jag tyckte bara det var märkligt att man kunde sätta dit 50 kg och utmäta mer än 50 kg på vågarna, men jag har funderat lite och du har rätt och jag fel. Jag förväxlade nog massa med energi eller något i mitt tankeexperiment :)

Det vi kan vara överens om tror jag, är att det finns en horisontell kraft som belastar väggen i exemplet med hyllan... och frågan kvarstår hur stor denna kraft är.
 
Nu har jag klurat lite över problemet. Om man betraktar hyllan som en serie element som sitter staplade på varandra, alltså som upp-och-nedvända "L". Vi antar att elementen är fästade i varandra så att kopplingspunkterna inte kan ta upp moment. Det är ett vanligt antagande i fackverksberäkningar, och är i det här sammanhanget säkerhetsmässigt konservativt. Vidare antar vi att skenan har kontakt med golvet och att väggen inte tar upp några vertikala krafter. Normalkraften mot golvet kommer då att bli samma som den totala laster på hela hyllan. För att inte snurra till det så struntar vi i hyllplanen och belastar i stället konsolerna längst ut med kraften 50*9,81 = 490 N. Nu blir problemet enkelt. Vid golvet kommer skenan att trycka mot väggen med 490*0,6/0,35 = 840 N. Högst upp på hyllan, oavsett antalet L-element, kommer den utdragande kraften att bli 840 N. I alla andra fästpunkter kommer krafterna att ta ut varandra så att skruvarna inte belastas alls. Det var en aha-upplevelse för mig. Om man frilägger L-elementen och beräknar krafterna med de vanliga moment- och kraftekvationerna som man fick lära sig på gymnasiet, blir det rätt uppenbart. Om man flyttar last från någon av hyllorna så kommer man att få både tryckande och dragande krafter i de andra fästpunkterna, men de kommer inte att överstiga de 840 N som vi har beräknat. Sen tillkommer naturligtvis i verkligheten förspänningskrafterna i skruvförbanden. Att dra fast skruvarna för kung och fosterland kommer inte göra saken bättre, utan ökar bara belastningen på skruvförbandet genom att förspänningskraften ökar, vilket leder till en svagare infästning av hyllan.
 
Hantlangaren skrev:
Fel. Hyllan hade vält om den ej vore förankrad i väggen. Alltså finns där en horisontell belastning/kraft som tas upp av väggen.
Måste göra dig besviken igen. I hyllplanets centrumlinje där hyllplanet möter din balk i ditt beskrivna exempel är horisontalkraften 0.
Men frågan jag tror du vill ha besvarad är en annan och den är nog kopplad till vilka sidokrafter som typ en elfa hyllas vägginfästningar utsätts för om man belastar med 50kg längst ut på hyllplanen. I detta fall så får du pga vridmomentet en sidokraft som är praktiskt fursumbar och testad av elfa vid statisk belastning men kan vara en katastrof för infästningarna vid dynamisk belastning.

För att kunna beräkna dessa krafter så behövs som sagt fakta om konsolens infästning samt skruvhålens placering.
 
Mattias, som jag tolkat TS så är det en hylla av Elfa typ som avses varför ditt antagande om att skarvarna mellan L-elementen inte tar upp moment felaktigt.

/Jacob
 
Jakethesnake skrev:
Mattias, som jag tolkat TS så är det en hylla av Elfa typ som avses varför ditt antagande om att skarvarna mellan L-elementen inte tar upp moment felaktigt.

/Jacob
Ja, det är klart att det inte är helt korrekt, men om du hade läst och förstått vad jag skrev, så hade du insett att jag gjorde den förenklingen för att problemet skulle bli lätt att räkna på. Min motivering till förenklingen var att det är ett säkerhetsmässigt konservativt antagande. Det betyder att jag kommer att överskatta belastningen på infästningen. I själva verket kommer belastningen på 840 N att fördelas lite på infästningarna, men ändå till relativt stor del på den översta. Om vi skall beräkna fördelningen mer noggrannt, blir det snabbt invecklat. Nu har vi i alla fall fått en överskattad siffra, och inte bara allsköns svammel.

Om du vill göra ett annat antagande och presentera en annan beräkning, så är i alla fall jag intresserad av att se den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.