Nimajneb skrev:
Om du står o spinner med dina dubbdäck när det snöat så råder jag dig att skaffa dubbfritt som oftast har ett bättre grepp i snö.

Sedan blir man ju ganska trött på dessa "överlägsna" kommentar, dubbdäck ger ju till o med i Aftonbladet faktaredovisningar ung 20% skillnad på blöt blankis i lab miljö.

Varför säljs dubbdäck? Tja allt går att sälja med tillräckligt mycket marknadsföring ;)
Snacka om överlägsen kommentar, du är ju värst av alla med dina direkt felaktiga faktapåståenden!

Dubbar försämrar inte greppet i snö!
 
Exakt vad är felaktigt?
 
Nimajneb skrev:
Om du står o spinner med dina dubbdäck när det snöat så råder jag dig att skaffa dubbfritt som oftast har ett bättre grepp i snö.

Sedan blir man ju ganska trött på dessa "överlägsna" kommentar, dubbdäck ger ju till o med i Aftonbladet faktaredovisningar ung 20% skillnad på blöt blankis i lab miljö.

Varför säljs dubbdäck? Tja allt går att sälja med tillräckligt mycket marknadsföring ;)

Nu bor du ju visserligen långt söderut mitt i ingenstans men här i stan lite norröver när det snöar och inte plogas så blir det packat förbannat snabbt och då isigt med startgropar.....då kan man få spinna en del om inte dubbar finns och griper tag.

Vad Aftonbladet och annat har för undersökningar och staistik struntar jag fullständingt i då jag vet bäst själv vad jag känner mig och min bil säkrast på för sulor och min körstil samt de vägar jag väljer att köra på så är det dubbdäck för min del, det är så pass blandat underlag de flesta gångerna och jag har varken ramlat av vägen, fastnat eller sladdat runt än med dubbdäck (om jag inte tvingat fram det själv) så för min del så håller jag mig till dubbdäck, än så länge.

Vilken har fel...1 miljon norrlänningar med dubbelt så lång tid av vinterväglag nän 1 miljon skåningar....visst går allt att sälja men bara så länge ett behov finns.
 
Glufsglufs skrev:
Vilken har fel...1 miljon norrlänningar med dubbelt så lång tid av vinterväglag nän 1 miljon skåningar....visst går allt att sälja men bara så länge ett behov finns.
Precis som du skriver, ingen har fel utan gjort sitt val utifrån de förutsättningar som finns om jag tolkar texten riktigt.:)
Det finns inget rätt eller fel, och ni kommer aldrig bli överens oberoende av vilka argument som läggs fram då vi troligtvis jämför olika förutsättningar, krav på att nyttja bilen i alla väglag, t.o.m. förmåga och intresse av bilkörning hur man hanterar olika väglag.

Breda eller smala däck och jämförelse med tävlingsdäck, gör inte det. Riktiga tävlingsdäck är utvecklade för optimal väghållning under mycket kort tid med alldeles speciell gummiblandningar, dvs de behöver inte klara några tusen mils körning och ändå vara körbara.;)
 
AndersS skrev:
Precis som du skriver, ingen har fel utan gjort sitt val utifrån de förutsättningar som finns om jag tolkar texten riktigt.:)
Rätt uppfattat d^_^b
 
AndersS skrev:
...ingen har fel utan gjort sitt val utifrån de förutsättningar som finns...
Många borde också göra valet att anpassa hastigheten efter förutsättningarna. :cool:
 
Johan Gunverth skrev:
Många borde också göra valet att anpassa hastigheten efter förutsättningarna. :cool:
Köper det helt, jag var inte tillräckligt tydlig, men det ingår i det flummiga jag skrev "intresse för bilkörning".
 
AndersS skrev:
Köper det helt, jag var inte tillräckligt tydlig, men det ingår i det flummiga jag skrev "intresse för bilkörning".
...och jag tänkte på väglaget. :)
 
Johan Gunverth skrev:
...och jag tänkte på väglaget. :)
Samma här, lite så jag tänkte, är man intresserad av bilkörning kollar man in väderlek, väglag, trafiktäthet, etc, och anpassar både hastighet, avstånd och körstil.:D
 
...jo men vid detta lag måste ni ha lärt er att på vissa platser i sverige (inte där ni bor eller någon annan ni känner förstås) har sådant väglag att det inte går att anpassa hastighet, avstånd och körstil utan man måste ha dubbdäck för att inte vara en trafikfara. Har du aldrig träffat på sådant väglag så har du inte upplevt riktig vinter, upplevt riktigt halt väglag, inte kört bil tillräckligt länge (förstår inte logiken med det, men ändå) eller så har du helt enkelt inte vett i skallen att förstå att det inte gick att köra dubbfritt där. Som humlan ungefär.
 
nikasp
Jag är imponerad att ni orkar fortsätta. Jag börjar ge tappt. Dubbfria är sämre i flera fall då jag tycker att det är kritiskt, kunna stanna snabbare och komma upp och iväg. Men tydligen så har man fel trots att jag kommer från Luleå, tagit kortet 1987 och givit bra dubbfria däck chansen under tre hela vintrar på tre olika bilar.

När jag här får läsa att man har bättre grepp med bredare däck på vintern så förstår en civilingenjör som jag själv att loppet är kört med en vettig debatt (såklart är det bättre med smala = högre marktryck i princip i alla vinterfören). Nä, kör på med dubbfritt men var snälla och uppmana inte andra att köpa dubbfritt utan låt dem prata med däckgubben.

Jag håller helt med MathiasS. Det är lite som Stenmark att "det är inte lätt att förklara för nån som inte förstår". Man blir helt enkelt "överbevisad" av såna som bott söder om Gävle hela sina liv :)
 
Skillnaden Nikasp, mellan dig och mig är att du argumenterar för att jag ska köra på en viss typ av däck och jag argumenterar för att få välja själv (och att du också får välja själv förstås).

Så, om du tycker att du behöver köra på dubbdäck bara för att du kommer från Luleå, haft körkort sedan 87 och testat dubbfritt så är det ju ok, eller hur? Ingen försöker tvinga dig att göra något annat (ok, förutom på vissa gator i stan då, men ingen här i tråden iaf).

Så, ja du har FEL om du tror att du vet bättre än jag vilka däck jag behöver bara för att du kommer från Luleå, 1987 och kört odubbat tre vintrar. Dock väljer du säkert rätt utifrån dina egna förutsättningar.
 
MIN uppsättning av däck.

Peugeot 406 -2002 vardagsbilen, kör i stan, dagstripper.
Framkrafs, dubbfritt.

Renault megane sedan -2002. Tjejens vardagsbil till å från jobb, å därtill nöjeskörning.
Framhjulsdrift. Heldubbat.

Är det busväder ( i dubbel bemärkelse) så tar vi vår Nissan Stagea. -1999. 4-hjuldrift/styrning å heldubbat.

Kan även nämna att jag ser bilkörning/ bilar som ett intresse och är yrkeschaufför med ca 15000mil/år bakom ratten.

DÄRAV mitt val av däck på resp. Bil.

Dvs olika däck för olika resor/behov.

Kan rekommendera att VÅGA testa DIN EGEN BILS gränser under säkra former.



skickat från fickan
 
AndersS skrev:
Samma här, lite så jag tänkte, är man intresserad av bilkörning kollar man in väderlek, väglag, trafiktäthet, etc, och anpassar både hastighet, avstånd och körstil.:D
Ja, i den bästa av världar har varje bilist 100% koll på 100% av väglaget 100% av tiden. :blushing: Jag menar, att det är torrt och fint väglag, och så plötsligt dyker det upp en isfläck, det händer ju liksom inte någon som kör dubbfritt. Visst är det lustigt hur det kan vara :rolleyes:
 
nikasp
Puh, jag argumenterar för att dubbat är ett säkrare val för körning vintertid. Försöker inte övertyga dig men vill inte att sådana som du ska övertyga osäkra att välja dubbfritt pga förståsigpåare som anser att dubbfritt är lika bra. OK?

MathiasS skrev:
Skillnaden Nikasp, mellan dig och mig är att du argumenterar för att jag ska köra på en viss typ av däck och jag argumenterar för att få välja själv (och att du också får välja själv förstås).

Så, om du tycker att du behöver köra på dubbdäck bara för att du kommer från Luleå, haft körkort sedan 87 och testat dubbfritt så är det ju ok, eller hur? Ingen försöker tvinga dig att göra något annat (ok, förutom på vissa gator i stan då, men ingen här i tråden iaf).

Så, ja du har FEL om du tror att du vet bättre än jag vilka däck jag behöver bara för att du kommer från Luleå, 1987 och kört odubbat tre vintrar. Dock väljer du säkert rätt utifrån dina egna förutsättningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.