Det verkar som den nya älskarinnan tar mycket tid och kostar en del pengar....
Vedeldning kan lätt leda till katastrofala följder, tror att flera par separerar när vedpannan kommer in i huset. Här hemma har vi olika åsikter har fått höra ett flertal ggr att det är lika bra jag flyttar ut i panncentralen.
 
Det är lite "ge o ta"

Jag satte ned foten när ide'en om att sälja min gamla sidventils harley till förmån för dyra badrumsinventarier, dök upp.
Så nu får vi väl satsa lånta pengar på det då istället.

Extra acktanken blir ju av ändå. men jag får vänta nåt år eller så.
Men dyker det upp en oisolerad 1500l tank för peanut's eller en laddomat 5030 på blocket så samlar jag nog på mig det.
Så länge jag fortsätter med badrumsbyggandet så blir hon nog bara småsur. he he
 
Redigerat:
Klämmde igenom vedbon's 2 främre travar genom vekapan idag. nu är alla 48cm EcKsaXtT!!
Stoppade tillbaka 78g laddomatpatronen med. Jäklar vad luft som kom in i systemet nu då.

Lyckades lufta ur det mesta men det rasslar allt i laddomtpumpen iaf.

Av nån anledning brinner den inte med övertändning idag. Hela vedlasset är sotigt o svart Men det brinner bara nere.
 
Så där ja, kanske det blir lite ordning och reda. Skam den som ger sig! Du ska se att tids nog kommer allt och funka perfekt. Jag tycker att mitt system är lite tråkigt just nu för allt funkar perfekt....låter kanske konstigt men så är det.
 
  • Gilla
Automover
  • Laddar…
Tråkigt att höra.
Hur långt räcker dina 2250l till vid ca -10g då? Undrar eftersom den där jävla vintern aldrig kommer nångång så man får se vad grejerna går för. Jag kommer att värma strax över hälften av din yta. 129kvm med 2000l.

Själv är man gött sugen på att bygga vidare.
Ska bara bygga nåt jäkla badrum först, o sen tvättstuga, o sen barnrum o sen flytta köket o sen installera en vedspis med skorsten. Men sen! sen kan pappa leka med vvs'en igen! tjihoo

termometrarna lirar inte riktigt eller så har jag luft i systemet.
Panna 100g, laddomat in 90, laddomat ut 78g, från tank 40g.
Övertändnings frånvaron hade sin förklaring. Eftersom jag kört med 72termostaten hade jag satt dragregulatorn annorlunda. Nu när pannan gick upp 10-15 grader till så ströp den pannan så effekten uteblev. mer luft -mer power -mer övertändning. Ja ja. Det brann ganska kontrollerat ändå. Det är så denna mackaperen funkar!
 
Vi har haft ner till -25 och då blir det att elda morgon o kväll. Vid -10 så räcker det att elda en gång per dygn om man toppar ca 90 grader rakt igenom. Kan tala om för dig att jag har testat att strypa slingorna till gv och det funkar inte alls nu kör jag ca 2-2,5 liter/min då räcker värmen längre och cirkpump på 1 :an.
 
silversmeden skrev:
Vi har haft ner till -25 och då blir det att elda morgon o kväll. Vid -10 så räcker det att elda en gång per dygn om man toppar ca 90 grader rakt igenom. Kan tala om för dig att jag har testat att strypa slingorna till gv och det funkar inte alls nu kör jag ca 2-2,5 liter/min då räcker värmen längre och cirkpump på 1 :an.
Är det på samma sätt som att din röda volvo 740 -88:a endast drar 0,8l med full last hela familjen i och överlass på husvagnen , med halvpumpade däck, uppför jönköpingsbacken. Eller är det faktiskt så?
Sa jag det att bromsen låg på vänster bak?

I så fall kanske jag klarar mig med att elda en gång om dan ned till ca -20g. Rätt ok med så pass liten ack som min.

Gw really? Åderförfettning stryper nog den...
 
@silversmeden. Läste mitt senaste inlägg igen o jag upptäckte att humorn som jag hade tänkt förmedla
inte letade sig ner i texten.
Nu står det mest att du är en lögnare och det var inte meningen. Jag ber om ursäkt.



Jag får inte ihop det riktigt här. Gammal sanning säger att man värmer 18x vedvolymen 50grader på ett ilägg.
Jag med min lilla 2m3ack ska värma den på 3.19timmar 50grader. Utan effektuttag i form av raddar eller tappvarmvatten.
Idag värmde jag acken på 3.19timmar trots nollgradigt ute och en badande mor med bebis.
Men det krävdes 250l ved och rgt låg på stadiga 300grader!!
Sotade pannan innan förra eldningen.
På den mängden ved kunde jag ha värmt 4.5m3 50grader.

Verkar som det går att få ut bra power ibland ur pannan, men mycket måste gå ut till kråkorna.
 
Har nu haft pannan en stund. Är inte nöjd. har funderat dagligen hur det skall lösas.
Har kommit fram till att bygga om gamla 750l acken till en oval 2000l ack och sätta i garaget.
Sen pumpa vatten i kulvert med en laddomat 5030 de 25m bort till pannrummet. Då blir systemet på 4000l vilket borde vara ganska lagom.
Dessutom sätta i en förvärmnings slinga i pannrumsacken.
Då borde inte skiktningen rasa så fort tanten duschar.

Tyvärr har jag fått vvs förbud tills övriga huset är färdig renoverat så här lär inget hända förrens tidigast nästa sommar....:(
 
Hej.
Spännande projekt att dra kulvert till garaget. Synd att kulvert är så dyrt bara.

Är det gjuten värmeväxlaren på denna panna? Inte tuber i den?
Har du turbulatorer att stoppa i för att sänka avgastempen?
 
GordonE skrev:
Hej.
Spännande projekt att dra kulvert till garaget. Synd att kulvert är så dyrt bara.

Är det gjuten värmeväxlaren på denna panna? Inte tuber i den?
Har du turbulatorer att stoppa i för att sänka avgastempen?
Nja. Det kostade 100k att få nåt som var 100ggr bättre än gamla kombipannan.
Så då tycker jag inte det är så farligt att lägga till 25k för att det ska bli riktigt bra. typ 200ggr bättre än en ctc 171b med slavack.

Värmeväxlarn?

Gaserna går ut under nedre keramiken och upp genom fyrkantiga "tuber". det finns "turbulatorer" både under keramik och "tuberna". Men dessa veckade gafflar gör ju ingen glad.
 
Systemet har nu fått bekänna färg ordenligt, med en vecka med -10~15grader och ett par dar med ett snitt på nästan -20. (Ja norrland jag vet, lite löjligt men det blir inte mycket mer så här i sörland.)

Hursom, ned till -10g så är det bara att fylla upp en gång om dan o tutta på. kallare än så så måste jag toppa upp det sista så det blir 95-100g i botten på tanken för att det ska räcka att elda en gång om dan.

Nu när kylan kom så visade det sig att värmesystemet inte är svagaste punkt istället, utan golven och utbyggnationen som gjordes 1974.
Satan vad golven blir kalla. Extra tråkigt när småbarnfötter trampar runt där hela dagarna oftast nakna pga avtrampade strumpor...

Vet inte hur jag ska kunna fixa det utan att fucka upp grundkonstruktionen, torpargrund vilken behöver lite värmeläckage för att fungera med tanke på mögel o frusna vattenrör o så.
 
Vet inte hur jag ska kunna fixa det utan att fucka upp grundkonstruktionen, torpargrund vilken behöver lite värmeläckage för att fungera med tanke på mögel o frusna vattenrör o så.
Jag kör med golv värme och torpargrund
Tre lager gips med slinga i mitten bygghöjd 39mm+golv klinkers / laminat
 
pr95 skrev:
Jag kör med golv värme och torpargrund
Tre lager gips med slinga i mitten bygghöjd 39mm+golv klinkers / laminat
Ja, har funderat på det med. Då löser det sig med upplevelsen av kalla golv, dessutom blir det rejält med spillvärme till grunden. Meeeeeeeen........

Det blir ju rejält med spillvärme till grunden!
Hmmm.. Vill ju samtidigt att saker o ting ska bli mer energieffektivt, när man ändå drar igång ett byggprojekt. Man kan ju suga upp sågspånet om man skulle slita bort golvspånskivorna om man ersätter dem med spårfrästa diton. Hmm. ideen blir bättre o bättre.
 
Vet visserligen inte hur din grund ser ut...... Men är inte en sådan lösning lite överarbetad?
Är väl draget som gör golvet kallt ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.