Bara en liten passus...

"Min" Ä-hus försäljare bifogade en liten enkel lapp där det stog att Markarbeten ingår inte i totalentreprenaden utan den skall man kontraktera själv. Det gick däremot fint att använda samma entreprenör som sedan kom och gjorde grunden.

Hur skumt är inte det?

H
Nu gör ju vi röjningen själva, men allt annat markarbetet behöver vi hjälp med.
( bygger med smålandsvillan )
Priset vi fått för detta ligger på 165 000 : -

Schakt och grund betalade vi 130000 kr för. Då ingick platta för garage samt sprängning. Nu behövdes det inte sprängas så mycket, men lite iaf.

Vi byggde en Smålandsvilla, Mariannelund på en hyfsat plan tomt på 1640 kvm

Det verkar finnas en hel del missförstånd inom detta. Älvsbyhus gör inga markarbeten förutom att sätta upp grunden, denna grund samt monteringen av denna ingår i huspriset. Det är inhyrda firmor som gör detta arbete åt Älvsbyhus. Denna firma brukar ofta erbjuda sig att göra övrigt markarbete, rör service, sprängning, tomtplanering, vägar etc. Om man får ett dåligt pris på detta så är det inget man kan anklaga Älvsbyhus för, utan det är ju helt upp till dig att plocka in någon annan firma eller själv plocka fram spaden.

Hej,,

Hansochhennes är det med torpagrunden inräknat som ni fick det priset??

Mvh Milton

Smålandsvillan gör inte grund eller markarbeten, därimot brukar säljarna ha kontakter och något litet avtal med någon grävare och någon murare som kan rycka in.
Vi har just skrivit entreprenad kontrakt med en murare och en grävare.
Priserna blir ungefär: (Priserna står på kontraktet, men jag gissar de är lite rörliga)

Schakt, rör, fyllnad mm för ett hus 102m2 bottenplan och ett garage på 48m2:
77500 kr, ink extra fyllnad(lite lerigt där)

Murning husgrund:
ca 64 000 kr

Platta garage 48m2:
ca 25 000 kr....

Och det blir sånär som på par tusen exakt vad som Smålandsvillans kalkyl låg på.

Gällande Ä-hus markarbeten har man ju hört en del, nu är detta bara rykten, men jag har sett ett antal poster här där Ä-hus säljarna försöker få köparna att "bara skriva på här för marken" för ett pris på 200 000. De som ville skaffa egen grävare blev mindre bra bemötta. Men detta är bara vad jag hört, det kan vara helt fel!

Det stämmer så bra, så bra, det du anade om ÄH markarbetsentreprenad. Ockerpriser tar de också för något man redan har betalt. (Standardgrund INGÅR i huspriset!)
>:(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.