BigGitt skrev:
Vad har du emot Global?
dålig skärpa går inte att slipa efter ett tag. ett handtag som inte går att hålla i man bara glider.
i min mening en helt överskattad kniv finns ofantligt mycket bättre i den prisklassen.
du har Victorinox, Wüsthof, Zwilling som jag själv har den är underbar.:wow:
men det är det också delade meningar om vissa älskar sina globalknivar
 
Jag gillar Victorinox med. Har själv med.
Men det är bara jag som använder den. Min hustru vill bara ha Global.
Och visst är det svårare med skärpan. Men lyckas man, håller den längre.
 
BigGitt skrev:
Jag gillar Victorinox med. Har själv med.
Men det är bara jag som använder den. Min hustru vill bara ha Global.
Och visst är det svårare med skärpan. Men lyckas man, håller den längre.
Victorinox är en bra kniv bra att hålla i och lätt med skärpan. jag tror att global säljer mycket med namnet och att en del tvkockar använder dom. men i dom mesta fall använder dom inte dessa i yrket när dom är själva,
 
Jag gillar denna serie, också OBH Nordica.
De har handtag av silikon både på lock och kastrull (bra på gasspis),hällpip och små hål i locket så att det är lätt att hälla av vatten.
 
Ska ni köpa riktiga knivar så ska ni kolla här.

www.cleancut.se

Det är inget Globalskräp det. Rekommenderar Hattori.

Gällande kastruller så ska det här vara prisvärt.
http://hemmakocken.nu/?cat_id=187

Själv kör jag med IKEAs dyraste serie då jag tycker den är snygg och den funkar fint :)
 
Redigerat:
Misse skrev:
Vilka kastruller är de allra bästa? Är en kastrull för ett par tusenlappar värt sitt pris?
Om den är värd sitt pris beror på hur ofta du använder den och till vad.
Finns många bra, men vanligast är nog Demeyere i det prissegmentet.

Annars kan jag tipsa om att jag kände på ett kastrullset om 5 kärl med glaslock på lidl för under 700:- och de kändes otroligt prisvärda. Hade jag behövt ett set hade jag handlat direkt.
 
Bricco skrev:
Ska ni köpa riktiga knivar så ska ni kolla här.

www.cleancut.se

Det är inget Globalskräp det. Rekommenderar Hattori.

Gällande kastruller så ska det här vara prisvärt.
[länk]

Själv kör jag med IKEAs dyraste serie då jag tycker den är snygg och den funkar fint :)
Och som första position GLOBAL :)

Jag måste dock medge att IKEAS dyraste är mycket bra! Blev förvånad då vi lagade middag hos kompisen (IKEAS).
 
Redigerat:
Jag har inte kommit till skott ännu men snart skall köket renoveras och då så... Frågan är Demeyere ("Apollo" tror jag) eller de Buyer ("Affinity")?

Vi har i ärlighetens namn så få kastruller att jag känner att jag skulle kunna motivera ett inköp.
 
Jag har ingen aning om Buyer, men Demeyere har bara en baksida....priset. Om du har budget för dem så kommer du inte bli besviken. Själv tycker jag att de är för dyra, men skulle verkligen vilja ha dem.
 
Demeyere kanske är ett "säkrare" kort (vi köper nog bara två kastruller eftersom vi har en salig blandning av kastruller som det är idag och det är ett par som är ok och ett par som är en total katastrof och som bara måste bytas ut!).

Oavsett, jag har noterat att Demeyere har en del olika serier. Designen skiljer sig så klart åt och priset likaså. Är det någon som vet om även kvaliteten varierar mellan deras olika serier? Jag har tittat på Apollo och John Pawson och den sistnämnda verkar vara dyrare.
 
Hemmakatten
Matlagning är ett av mina stora intressen och jag skulle vilja påstå att jag är en ganska duktig amatörkock. Men inte har jag några kastruller från Demeyere även om jag varit sugen på en av deras sauteuser. Har du kastruller o pannor i hyfsad kvalitet så klarar du dig långt på det.

Matens kvalitet hänger inte på om du har en kastrull som kostar 2.500 kr istället för 600 kr. Möjligtvis med undantag för en såskastrull men har du en som inte har lika tjock botten så får du vispa mera, så enkelt är det. Matens kvalitet hänger däremot på råvarornas kvalitet och kockens skicklighet.

Min äldsta gryta är en på utsidan emaljerad gjutjärnsgryta från 1930- eller 40-talet, arvegods som jag inte byter ut för några pengar. Därefter kommer en gjutjärnsstekpanna, också arvegods, ca 40 år gammal. Rostfria grytor och kastruller med riktigt tjock botten med aluminium inuti för värmeledningsförmågan, de flesta 10-20 år gamla.

Det som kastats är ett par tefalstekpannor, dyrt skit som inte håller och tillika en 5 år gammal Hackman-gryta med tefalinsida som flagnade. Tefalvarianten finns inte i produktion längre, men en likadan i rostfritt (liten bottenarea men hög) köpte jag faktiskt för ett par veckor sedan till fyndpriset 349 kr inkl. frakt. Förhållandevis nyinköpt är också en såskastrull, underbart med dessa sluttande kanter så man kommer åt att vispa.

Jag har lagat födelsedagsmiddag för 20 personer i ett husvagnskök (iofs sommartid och med grill och gasolwok utanför). Jag har lagat 3-rättersmiddagar och bakat frukostbröd i ett pyttelitet båtkök fullt med småbarn. Jag har också lagat fullständigt julbord för hela familjen på en elspishäll med två plattor, med en ugn som stod på golvet och en OSBskiva som arbetsbänk och en lånad diskho som var temporärt installerad (vi flyttade in innan huset var färdigt).

Så inte är det alla dyra kastruller som gör maten, utan det är kocken.
 
Redigerat:
  • Gilla
PeterJeffrey och 3 till
  • Laddar…
Visst kan jag hålla med hemmakatten, men bara till viss del.
Det är precis som med verktyg....det blir roligare med bra grejer och mindre risk för fel.
Och sen är det så att om du inte behöver vispa lika mycket, så får du tid över att göra ytterliggare ett tillbehör till middagen och då blir det bättre ;)

Teflonbelagda pannor/kärl, är precis som hemmakatten skriver, en förbrukningsvara.

Angåednde såsgrytor/sauteuser så skall man vara medveten om att de ger värme hela vägen upp på kanterna och det är väldigt bra, men inte i alla lägen.
 
Akahigi
Jag tycker nog Demeyer är grymma. Har haft ett par sådana. Det enda som är bättre är koppar, men de är då inte lika praktiska.

När det gäller knivar har de japanska knivarna bättre skärpa, men ska ofta också slipas i en annan vinkel än europeiska. De måste slipas på sten. Bra stenar är sjukt kul att ha, finns ex. vis på tyska fine-tools. Köpte själv Naniwa-stenar, rätt ok i pris.

Europeiska knivar håller skärpan lite bättre men blir aldrig lika vassa. Tungt o slött tycker jag.

Har just nu ett par Hattoriknivar och en Misuno. Sjukt bra knivar. Svenskt stål i Misunon också :)

De är bättre än Global men lite dyrare. Kräver lite att man har ett visst habegär för att svälja kostnaden.

Sen om maten blir bättre än när mamma lagade pytt på gasolköket i en Polar 530 år 1990 med en gammal brödkniv och aluminiumpanna, det vet man aldrig...
 
Efter att jag köpte en Tamahagane San Kyoto brödkniv blir iallafall brödskivorna bra mycket jämnare :) köksråddning ätit en materialsport, så är det bara ;-)

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Kastruller kör jag med Fissler, tycker de är bra på alla sätt och vis.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.