den tänkta bilden va nog för stor.. blev en liten mindre :(
 
  • camaron.jpg
skalman1 skrev:
Ett tips är att byta ut skruvarna till fotstegen fram mot rostfria då orignalskruvarna rostar direkt, har du ett alufotsteg bak så byt dom skruvarna också då samma sak gäller där.
Ny bil som rostar? Då hade jag åkt raka vägen till bilhandlaren och pekat med hela handen!
 
Äh, man ska väl inte ha för höga krav på nya bilar. Utvecklingen går ju liksom inte framåt.

Fotstegen bak monteras i en svensk hamn när bilen kommer till sverige men dom främre stegen har en vanlig skruv som rostar snabbt då den sitter i ett rostfritt steg.

En liten skitdetalj som enkelt fixas. MB, Iveco och dom andra brukar också ha några prylar som rostar snabbt tex torkararmar och gångjärn till bakdörrarna.
 
thestrut skrev:
den tänkta bilden va nog för stor.. blev en liten mindre :(
Nice! -69?
 
skalman1 skrev:
Äh, man ska väl inte ha för höga krav på nya bilar. Utvecklingen går ju liksom inte framåt.
Jo, det gör den väl ändå? Även om den tar något steg tillbaka emellanåt.... Men ang. rosten så har vi nog lite olika förväntingar och krav :D
 
Det finns bara 2 detaljer som är bättre på en ny bil än på en före -75 och det är stolsvärme och värmeframruta. Tycker jag då alltså. :)

Angående rosten så har väl kraven sänkts efter att vi haft MB bilar, skåpbilar och lastbilar. ;)
 
En annan grej som är bra med nya bilar är att man kan krocka med dom utan att dö.
 
Jovisst är ju nya bilar säkrare men dom är ju inte så kul direkt så då kvittar det.
Ännu säkrare är ju att sitta hemma i ett vadderat rum, men det är ju inte heller så kul. :)
 
Gillar man gamla bilar ska man förstås köra dom även om dom är sämre på allt. Och jag väljer nog hellre ett mjukt rum än att ha en rattstång som tittar ut genom ryggen....:)
 
Med tanke på alla som måste smyga med verktygsinköp och dylikt så är det nog rätt många som redan har rattstången i ryggen :D

Sent from my X10i using Tapatalk
 
  • Gilla
carlbanan
  • Laddar…
Jovisst, jag kanske dör imorgon när jag tar en biltur men jag har haft kul på vägen dit iaf. :)


Edit:
Jag bor ju själv och köper vad jag vill t.ex verktyg så det kanske jämnar ut sig med rattstången i ryggen då. ;)
 
Redigerat:
skalman1 skrev:
Nice! -69?
japp -69, jag gillar den modellen :)
 
skalman1 skrev:
Det finns bara 2 detaljer som är bättre på en ny bil än på en före -75 och det är stolsvärme och värmeframruta. Tycker jag då alltså. :)
I princip sant, kolla utrustningen på Cadillac -49, den hade allt vi gillar idag utom el-fram-bak-ruta och elvärme i stolarna, fast jag gillar AWD också typ Haldex så nåt positivt har väl hänt.

MathiasS, om Du krockar med skalman1 så kommer din moderna bil att bli mos och alla deformationszoner och plast har ingen chans i världen att trycka in hans rattstång nånstans ;)
Det blir värre om han krockar med mej som satt sånt ur funktion med winchfront, rocksliders och hasplåtar :cool:
Fast Jeepar och Pontiac -34or krockar inte me varann :p
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
...well, det beror ju förstås på vilken plåthög han sitter i men krocksäkerhet beror på mycket annat än vikt och storlek i praktiken.....

Jag vill minnas att slutsatsen här var att 13 års utveckling väl kompenserade för skillnaderna vi vikt/storlek:
http://www.youtube.com/watch?v=q0NZwg25qPA&feature=related

Och ett lysande exempel på hur det blev innan man började tänka efter lite kring def-zoner:

http://www.youtube.com/watch?v=CgjtSilW8yM

Den där bilen skulle man ju knappt våga tvärnita med.....:)

Fast egentligen har man ju redan testat det vi snackar om:

http://www.youtube.com/watch?v=joMK1WZjP7g
 
Redigerat:
Jan-Å skrev:
Egentligen har du en bra poäng här, fast jag vet inte åt vilket håll. Alla dessa brahasaker i skogen är ju antagligen rätt olämpliga att krocka med även för den som sitter i bilen ifråga - precis som med en dragkrok blir bilen antagligen för styv och "obekväm" att krocka med. Fast det är det ju värt.... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.