theswede78 skrev:
Om ni forsätter bygga mot Gar-Bo (d.v.s att LB-hus går i konkurs) så får elektrikern driva in dom pengarna från konkursförvaltaren. Ni har ju redan betalt för det jobbet gentemot LB-hus. Om ni nu betalt senaste lyftet.

Så tolkar jag situationen i alla fall.
Jo, det är jag fullt medveten om.
Alltså att det inte är vårat huvudbry...
Ville bara tala om hur läget är i NV Skåne.


/momin
 
Pratade med min säljare precis. Vi har en grund klar men inget hus levererat. Han kallade till byggstartsmöte nästa vecka. Underleverantörerna börjar enligt honom så smått få betalt. Han tyckte för övrigt att det såg positivt ut och trodde bygget skulle försenas max 2-3 veckor pga rekonstruktionen. Sen är han fortfarande en säljare med allt vad det innebär...
 
Ryktet säger att det hölls ett större möte idag där man gick igenom hus för hus och valde ut de som var nära inflyttning för att satsa på dessa.
Advokaterna ger sedan tillstånd till dessa hus, dvs tar fram pengarna som behövs.
Någon mer som hört detta?
 
sevilla skrev:
Ryktet säger att det hölls ett större möte idag där man gick igenom hus för hus och valde ut de som var nära inflyttning för att satsa på dessa.
Advokaterna ger sedan tillstånd till dessa hus, dvs tar fram pengarna som behövs.
Någon mer som hört detta?

Var hörde/läste du detta ?
Låter spekulativt, eller mer som att någon vill starta ett märkligt ryckte.
Vore tråkigt om så är fallet.


/momin
 
Absolut inget märkligt rykte!
Det hörde jag också. Ett antal hus ska man fortsätta med där man inte har så mycket kvar tills kunden ska betala vilket gör att man får in pengar relativt snabbt till en ganska låg kostnad (antar jag). Vad som händer med övriga hus återstår att se.

Hur fungerar det med GAR-BO? Om LB-hus går i konkurs så får jag tio procent av avtalssumman för att färdigställa mitt hus med andra entreprenörer + summan som jag egentligen har kvar att betala till LB-hus?
 
Det känns för oss, med ofärdig grund, väldigt avlägset att vi faktiskt får något hus alls. Om konkursen blir ett faktum så får vi börja om från början, då det inte finns en chans att bygga huset i lösvirke från den startpunkten vi har i så fall. Inte med kontraktsumma + (i den bästa av världar) 10% från GarBo.

På plussidan har vi ju inte betalt något till LB och kommer inte göra det heller då det vid konkurs inte finns något gällande kontrakt längre. Konkursförvaltaren kan ju få hämta sina rör, cellplast och sin grushög om han så önskar...

Vi har ju i det läget förlorat bygglovskostnader+ritningskostnader+kommunala avgifter. Det svider men man överlever det.
 
guma skrev:
Absolut inget märkligt rykte!
Det hörde jag också. Ett antal hus ska man fortsätta med där man inte har så mycket kvar tills kunden ska betala vilket gör att man får in pengar relativt snabbt till en ganska låg kostnad (antar jag). Vad som händer med övriga hus återstår att se.

Hur fungerar det med GAR-BO? Om LB-hus går i konkurs så får jag tio procent av avtalssumman för att färdigställa mitt hus med andra entreprenörer + summan som jag egentligen har kvar att betala till LB-hus?

Ok, beror väll lite på villken vinkel man ser det ifrån antar jag.
De som har mycket kvar på sina hus o de som har lite kvar...

När det gäller GAR-BO får DU/NI betala en självrisk på 25.000Kr så ordnar GAR-BO entreprenörer som färdigställer ditt hus med de pengar du har kvar...

Med andra ord är det bättre att ordna det själv om man kan och har tid.


/momin
 
theswede78 skrev:
Om ni forsätter bygga mot Gar-Bo (d.v.s att LB-hus går i konkurs) så får elektrikern driva in dom pengarna från konkursförvaltaren. Ni har ju redan betalt för det jobbet gentemot LB-hus. Om ni nu betalt senaste lyftet.

Så tolkar jag situationen i alla fall.
Det där får Du nog utveckla; - elektrikern driva in pengar från konkursförvaltaren? vilka pengar....det finns ju inga pengar.

Har man redan betalt för jobbet, och lb går i kk, då är pengarna borta. Knappast förståndigt att sprida eller lämna felaktiga upplysningar, i ett läge där de drabbade mår dåligt, och inte vet vad som skall hända. Det kommer inom sinom tid att lämnas besked om vad som gäller, tills dess, sitt still i båten. Till er som har halvfärdiga hus, se till så att bygget inte far illa, = täck över med presseningar så att inget skadas, trots allt så är det ert hus eller delar delar av ett hus.

Tänk på att läget är lika ovisst för GAR-BO, och kan därför inte lämna några säkra besked, förrän det har blivit ett ärende för dem. Men håll gärna kontakt med dem, genom att fråga, om hur försäkringen gäller, vilka tider ni bör acceptera att vänta, om avtalet med LB-HUS gäller fullt ut, om GAR-BO övertar byggandet o s v.
 
Redigerat:
saturnus skrev:
Det där får Du nog utveckla; - elektrikern driva in pengar från konkursförvaltaren? vilka pengar....det finns ju inga pengar.

Har man redan betalt för jobbet, och lb går i kk, då är pengarna borta. Knappast förståndigt att sprida eller lämna felaktiga upplysningar, i ett läge där de drabbade mår dåligt, och inte vet vad som skall hända. Det kommer inom sinom tid att lämnas besked om vad som gäller, tills dess, sitt still i båten. Till er som har halvfärdiga hus, se till så att bygget inte far illa, = täck över med presseningar så att inget skadas, trots allt så är det ert hus eller delar delar av ett hus.

Tänk på att läget är lika ovisst för GAR-BO, och kan därför inte lämna några säkra besked, förrän det har blivit ett ärende för dem. Men håll gärna kontakt med dem, genom att fråga, om hur försäkringen gäller, vilka tider ni bör acceptera att vänta, om avtalet med LB-HUS gäller fullt ut, om GAR-BO övertar byggandet o s v.
Jag har nu (bla.) via det här eminenta forumet läst på om GAR-BO. Man kan ju konstatera att dom har ett föga smickrande track-record på hur dom skött sina åtagande. Den här gången blir det nog tuffare för dom att komma undan då det i det här fallet inte handlar om något enskilt bygge eller eller en lite lokal byggare som är på fallrepet. Hörde någonstans ifrån, glömt från vem, att LB har ca 250 påbörjade byggen runt om i landet.

Vad gäller avtalet/kontraktet så torde det bara vara giltigt sålänge LB existerar som juridisk person. LB kan alltså inte vid en konkurs överlåta kontraktet till någon annan part exempelvis GAR-BO. Inte heller kan konkursförvaltaren rikta några betalningskrav för utfört arbete så länge inte vilkoren i lyftplanen är uppfyllda, ex stommontering eller färdig grund. Vill poängtera att detta är enligt en bekant som är affärsjurist.
 
Patsch skrev:
Jag har nu (bla.) via det här eminenta forumet läst på om GAR-BO. Man kan ju konstatera att dom har ett föga smickrande track-record på hur dom skött sina åtagande. Den här gången blir det nog tuffare för dom att komma undan då det i det här fallet inte handlar om något enskilt bygge eller eller en lite lokal byggare som är på fallrepet. Hörde någonstans ifrån, glömt från vem, att LB har ca 250 påbörjade byggen runt om i landet.

Vad gäller avtalet/kontraktet så torde det bara vara giltigt sålänge LB existerar som juridisk person. LB kan alltså inte vid en konkurs överlåta kontraktet till någon annan part exempelvis GAR-BO. Inte heller kan konkursförvaltaren rikta några betalningskrav för utfört arbete så länge inte vilkoren i lyftplanen är uppfyllda, ex stommontering eller färdig grund. Vill poängtera att detta är enligt en bekant som är affärsjurist.


Jag ha också läst detta om GAR-BO. Om LB går i konkurrs blir det en prövning för GAR-BO. Med 250 byggare måste man agera proffisionellt för att i överhuvudtaget kunna finnas kvar efter detta. 250 personer + dom som har garantier kan ganska enkelt driva processen mot GAR-BO om dom skulle strula. Mitt förtoende för dem minskade när jag kontatktade dem angående LB och dom försäkrade att LB inte hade ngr problem alls. Detta måste varit en ren lögn, har man inte den koll på sina affärsrisker som försäkringsbolag är man riktigt, riktigt inkompetent - jag tror dock att dom ljög, dom verkar ägas av byggindustrin vad jag förstått det som och då vill man inte skräma potientiella kunder såklart (verifiera gärna denna uppgift).

MEN jag kan ha fel, GAR-BO kanske är helt ok och kommer ställa upp för alla, kanske var personen jag pratade med helt oinformerad.
 
sevilla skrev:
Ryktet säger att det hölls ett större möte idag där man gick igenom hus för hus och valde ut de som var nära inflyttning för att satsa på dessa.
Advokaterna ger sedan tillstånd till dessa hus, dvs tar fram pengarna som behövs.
Någon mer som hört detta?
Låter iofs troligt om det visar sig vara sant eftersom dessa hus kräver liten, snabb insats för att få ut de innehållna 10% på totala summan. Detta är ju ren vinst in till företaget, eller om konkursen blir ett faktum så går det in i konkursboet.
Osäkrare är det ju för de som är i startskedet. Där får nog Gar-Bo gå in.
 
camiil skrev:
Hej
Vårt bygge verkar också stå stilla. Väntar på plattsättare och inredningsleverans. Det som känns olustigt är att vi sålt lägenheten så om det blir mer än två veckor försenat blir det jobbigt. Ska ha slutbesiktning senast 16/3 enl planen. Ska ringa byggledaren snart. Får se vad han säger.
camiil skrev:
Idag var det snickare vid huset och bar in verktyg. Det känns ju bra. Pratade med byggledaren som sa att vi inte behövde vara oroliga och att vårt hus ska byggas klart. Han sa att alla underentreprenörer betalas i förskott just nu precis som någon skrev ovan. Inte för att jag vågar lita på detta men det känns i.a.f. lite bättre nu.

Dock känns 17feb som ett ödesmättat datum ifall tingsrätten inte godkänner rekonstruktionsplanen.
Vaaa? Pratade med byggchefen på LB-hus igår eftermiddag och enligt honom är vårt hus precis utanför de som i första skedet prioriterats för färdigställande, trots att vi har färdigdatum senast 2/3, dvs 2 veckor tidigare än camiil. Och hos oss är kakling och alla ytskikt gjorda för flera veckor sen, borde alltså vara betydligt mindre kvar till färdigt hus för oss? Hur sker prioriteringen egentligen?? Nu blir jag sur... Inte ert fel camiil, bara att gratulera...
 
saturnus skrev:
Det där får Du nog utveckla; - elektrikern driva in pengar från konkursförvaltaren? vilka pengar....det finns ju inga pengar.

Har man redan betalt för jobbet, och lb går i kk, då är pengarna borta. .
Det handlar ju om pengar för arbete som redan är utfört. Dvs om elfirman gjort jobbet, husägaren har betalat för det och inget mer (om lyftplanen stämmer), men elfirma har inte fått sin faktura betald, då är det bara en fråga mellan elfirman och en ev. konkursförvaltare.
 
som jag ser det i dagsläget, blir det svårt för lb hus att få det hela på rätt köl, då det fiins en lång rad leverantörer och hantverkare/byggare som väntar på ersättningar för lång tid tillbaka. lb hus själv, har knappast någopt material till att bygga hus, utan allt är inköpt, virke, gips, takpannor, kök, dörrar, fönster
o s v , material som användts, men inte ännu blivit betalda se halvår tillbaka. Att få någon att ställa upp med nytt kapital, för att täcka dessa skulder, och sedan lägga nya pengar till en fortsatt drift, i en osäker husmarknad, blir nog svårt.
Vad gäller GAR-BO och deras åtaganden, är det ingen större konst att sänka detta skojeribolag som anser sig ha egna regler utöver de som finns i bl a konsumenttjänslagen. Därför blir det nödvändigt att någon anlitar en kunnig avdvokat, som stämmer bolaget, och därmed plockar fram reglerna och förarbetena till regeringens beslut i denna tvingande lag, och detta finns, och det innehåller inga tveksamheter om hur försäkringen skall tillämpas. Man får acceptera att försäkringen har en självrisk på ett halvt basbelopp, men det hör samman med att försäkringen betalas med ett engångsbelopp och att försäkring gäller för 10 år.. Innan man lämnar över innestående medel till GAR-BO, bör man försäkra sig över att GAR-BO verkligen kommer att åtgärda fel o brist och färdigställa entreprenaden som det var tänkt och avtalet visar. Med tanke på GAR-BOs dåliga rykte, bör överenskommelsen med GAR-BO vara skriftlig
och innefatta allt ni önskar och förväntar er med husköpet. Ni får m a o vara tuffa mot GAR-BO när ni lägger fram era problem, ta också reda på om försäkringen innefattar t ex dröjesmål eller andra uppkomna kostnader i samband med en kk. Det är också bara ni själv som kan flytta över bankens spärrförbindelse på någon annan, men detta avtal måste först upphöra mellan er och lb hus, = rådfråga banken.
 
hempularen skrev:
Det handlar ju om pengar för arbete som redan är utfört. Dvs om elfirman gjort jobbet, husägaren har betalat för det och inget mer (om lyftplanen stämmer), men elfirma har inte fått sin faktura betald, då är det bara en fråga mellan elfirman och en ev. konkursförvaltare.
Ja helt rätt hempularen. Byggherrren har betalt (men oavsett detta) kan elektrikern inte kräva byggherren på någon betalning, då de inte har något avtal sins emellan. Men då det är Staten som står först i kön, med att få pengar, så blir där inga till elektrikern, och som då lämnar arbetsplatsen. Elektrikern kan inte, får inte komma tillbaka till arbetsplatsen, och t ex plocka ned elcentralen, för att han inte har fått betalt för fakturan. När det gäller Byggcentralen, är det samma sak med denna. Byggaren eller vem som äger den kan inte bara hämta den, utan bör fråga kk-förvaltaren om lov, då en sådan brukar ticka pengar. En konkurs drar alltid med sig en rad problem, om vem som skall betala byggelen under tiden kk utredningen pågår.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.