17 608 läst · 3 svar
18k läst
3 svar
Tips infös sprutmålning av köksluckor ?
Ja det kunde vara intressant, att få reda på hur det gick. Tyvärr såg jag inte inlägget tidigare.
Men eftersom jag sysslar med sprutmålning, så har jag svårt att se någon vinst i att spruta luckorna själv. Men det dyker alltid upp någon som som sprutat själv, och tycker det är ingen konst, och det är det inte, om man vet hur man skall göra.
De flesta stannar nog upp när färgen börjar rinna ;D och då är det liksom kört.
Att handla en burk lackfärg i bygghandeln och tunna denna med lacknafta, ställer också höga krav på den som håller i sprutpistolen.
Lokal/plats och värme är viktigt att ha från början. Slipa dörrarna med fint slippapper eller vattenslipa för hödre finish. Spruta på en grundfärg som ger en matt/torr yta. Slipa denna igen med våtpapper. Låt dörrarna hänga i ståhöjd, så är det lättare att spruta dom. Till slutfärg är det lämpligt att använda billack men det går även med lackfärg. Tunna färgenca 30--50% med förtunning avsedd för sprutmålning=Xylen eller liknande, spruta i tunna skikt från första till sista luckan, och så tillbaka till lucka ett o s v = hur enkelt som helst.
så här kan det se ut när jag "sprutat"
http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/grandfinale1.jpg?t=1163936411
Men eftersom jag sysslar med sprutmålning, så har jag svårt att se någon vinst i att spruta luckorna själv. Men det dyker alltid upp någon som som sprutat själv, och tycker det är ingen konst, och det är det inte, om man vet hur man skall göra.
De flesta stannar nog upp när färgen börjar rinna ;D och då är det liksom kört.
Att handla en burk lackfärg i bygghandeln och tunna denna med lacknafta, ställer också höga krav på den som håller i sprutpistolen.
Lokal/plats och värme är viktigt att ha från början. Slipa dörrarna med fint slippapper eller vattenslipa för hödre finish. Spruta på en grundfärg som ger en matt/torr yta. Slipa denna igen med våtpapper. Låt dörrarna hänga i ståhöjd, så är det lättare att spruta dom. Till slutfärg är det lämpligt att använda billack men det går även med lackfärg. Tunna färgenca 30--50% med förtunning avsedd för sprutmålning=Xylen eller liknande, spruta i tunna skikt från första till sista luckan, och så tillbaka till lucka ett o s v = hur enkelt som helst.
så här kan det se ut när jag "sprutat"
http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/grandfinale1.jpg?t=1163936411
Din kompressor ligger nog på gränsen till att ge upp när man vill spruta en bil, Minst 300minut liter bör en kompressor ge, för att man inte skall behöva stå där och vänta på luft Men å andar sidan är kompressorerna billiga. Är det nu detaljer som bil/mc och annat som du skall lacka, då får du välja en spruta till sådant ändamål. De som säljs för någon hundring hos Biltema m fl. funkar inte. Provade för en tid sedan en som skulle vara lite bättre från classe i sjön för 490:- eller nåt ditå= totalt oduglig. Det är viktigt att man får rätt sprutbild= en jämn dimma, annar blir resultatet därefter.chris47 skrev:
En bra sprutpisol handlar du för omkring en tusenlapp hos firmor som säljer billacker.
Och så glöm inte kondensavskiljare med manometer.
classe säljer den klassiska airbrushen=bra http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=1646976