Snailman
hur många meter slang 16mm 20mm

hur många meter fk och vilka färger

(ska inte ha några spottar...) så en standardinstallation

hur många takdosor kopplingsdosor etc...

är ca 150kvm boyta

nån som vet på ett ungefär?

tänkte beställa på elbutik.se
 
Har du ingen ritning?
Annars bör du iaf kompletera informationen om hur många rum du ska ha, (2-3 sov + vrum?). Hur stora är dom olika rummen. Ska du ha apparatdosor till tv/rt/data?
 
Redigerat:
Snailman
Nej,

kan tillägga att det är i ett plan... format som ett T så ganska långt från rektangulärt... (alltså lär det behövas lite längre ledningslängder )

Det behöver inte vara exakt, kommer att göra elen etappvis några rum itaget så jag börjar väl med att beställa ca 75% av vad som går åt, så lär jag märka hur mycket extra jag får komplettera med...

skulle det bli en del över så får jag väl ha det till nästa hus...
 
Det där blir alldeles för löst.

Fundera själv över hur många rum du skall ha. Räkna sedan en takdosa för varje rum (eller fler om rummet är stort, beror på vilken belysning du vill ha). Försök sedan uppskatta antalet uttag, och strömbrytare du vill ha i rummet, om det ex. finns flera ingångar till ett rum vill man troligen kunna tända från varje dörr, såvida de inte sitter väldigt nära varandra.

När du sedan vet antalet dosor totalt så kan du räkna efter lite på ritningen vilken sträcka de är från resp. takdosa till uttagen etc. i rummet.

En schablon på 5 - 6m slang från takdosa till resp. uttag stämmer hyffsat i rum på 10 - 16, 17 kvm.

Sedan får du räkna (kolla ritning) ungefär hur långt det är från centralen till resp. takdosa, dra av några av sträckorna eftersom du troligen drar vidare från rum till rum i vissa fall, onödigt med en säkring per rum. Räkna med några extra dragningar från central till köket, troligen vill du ha 4 - 5 grupper plus spis till köket Spisen skall ha 20mm slang, vilket du i övrigt bara använder till värmeanläggningen, och ev. andra 3 fas grupper för 16A.

I stort sett så går det åt lika mycket av resp. tråd nolla, jord och fas (blå, gulgrön, brun) som du har slang, en rulle tändtråd (ex. vit), och så kan det vara bra med en rulle avvikande färg (ex. orange) för mellantrådar till trappkopplingar.
 
Tja, ta nu detta med en nypa salt, är 15 år sedan jag härjade i den branchen:

- 3-4 knippen 16 rör, ett knippe vill jag minnas var 156 meter
- FK 1,5 300 av vardera jord blå svart (brun numer), 100 av två-tre färger till
- Takdosor=antalet ljuspunkter, ungefär
- kopplingsdosor, beror lite på hur mycket mankopplar i taket, 2-3-10 styck, kanske
- apparatdosor, en till varje brytare-vägguttag, 50 kanske
- skarvmuffar
- kopplingsklämmor, torix, wago tex, åtminståne en 100-pack
- 20-rör, tja, beror på hur kåken ser ut, 3-20 meter, eller mer om du ska ha det till mer än spismatning

Lägg till för nätverk osv som tillkommit de senaste 15 åren...

Går inte att vara mer exakt med de uppgifter du lämnat...
 
Fotografen skrev:
Tja, ta nu detta med en nypa salt, är 15 år sedan jag härjade i den branchen:

- 3-4 knippen 16 rör, ett knippe vill jag minnas var 156 meter
Det märks... :rolleyes:;)

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Det märks... :rolleyes:;)

//Patrik

He jo, rör används väl ytterst sällan numer, är slang med färdig tråd i som gäller?
Men det var ett hantverk att lära sig, en hel kåk utan en enda slangbit!
 
Ja, det är en kombination av färdigdraget och tomslang och FK som gäller nu för tiden. :)

Ja, det kan jag verkligen tänka mig! Jag har inte fått lära mig den konsten, mer än några meter VP-rör som man förläggde infällt i ett bås i skolan.

//Patrik
 
Snailman
hade nog tänkt dra rör först, men elektrikern verkar vilja ha slang...

färdigdragen slang verkar för dyr så det får nog bli separat...

har fått lite att fundera över nu...
 
Snailman
Har elbutik några bra (och helst billiga) såna där klämmor som man fäster slangen med, försökte söka i forumet men alla tyckte olika...

jag håller på med plasten i tak och väggar så börjar närma mig elen så smått...
 
Vi fäste både slang och rör med tretumsspik, krök runt...skada inte slangen bara.
Vet inte vad det finns för specialare. Tänk på att slangen måste klamras ganska tätt, korvar ihop sig när man ska dra i trån annars.
 
Om du ska köra på tomslang så måste du köra på PM flex Easy flow+. Kör du med en billig, sladdrig slang så kommer du och elektrikern svära kallsingarna av er och timmarna kommer få vingar.

Klammer så är det Thorsmans (Schneider electric) som gäller. Jag testade Anslut-klammer från Jula tillsammans med färdigdragen slang från samma inköpsställe och det satt som skit. Jag vet inte om slangen inte var 16 mm eller om klammrena var för stora/böjliga för satt gjorde det i alla fall inte! Jag kan tänka mig att det samma gäller för andra billiga fabrikat av klammer. I detta fallet så var det spikklammer det gällde. Skruvklammerna var lite bättre.

//Patrik
 
Nä köp inget för billigt junk, se till att få bra pris på bra grejer istället.
 
Ska du dra rör och FK själv kan det kvitta, men ska du ha elektrikern till o göra det så för allt i världen köp slang med tråd i. Tror inte det skiljer på mer än 1-200 kr för 100m 3g1.5 slang och tomslang+3pkt fk á 100m.
 
Glöm inte tiden för jobbet att dra i tråd i tomslangen sen, brukar bli dyrare i slutet om man snålar på vissa saker, som någon skrev i tråden tidigare! Bra grejer till bra pris! PM easyflow är givet! Bästa slangen på marknaden! Thorsman klammer med skruv fäster du/ni lämpligen slangen med! Kanske bättre att låta elektrikern handla materialet, han vet ju vad som behövs! Så får du lite mer lättjobbade produkter som du vinner på i snabbare installation!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.