Vi kommer att ha en vägg i sovrummet där vi vill ha en 100 cm bred garderob (med "vanliga" dörrar, inte skjutdörrar) 160 cm byrå (eller 2x80) samt ca 100 cm bred bokhylla. Vi vill ju såklart att de ska matcha varandra. Sedan så vill vi att även sängborden ska matcha.

Jag har kollat på IKEA och där har jag inte kunnat hitta så att jag gillar alla delar om de ska matcha. Och sedan så har vi redan byråer i den storleken från ikea och lådorna är för klena för att klara av att vara ordentligt fyllda.

Kollade på Mio men där verkar man inte kunna köpa en stomme på en meter med vanliga dörrar och valfri inredning. Garderoben ska vara till klänningar och årstidsförvaring av jackor (d.v.s. vinterjackor på sommaren och sommarjackor på vintern) så det är i princip bara en klädstång som ska vara där och kanske någon låda längst ner.

Och där tog det stopp för mig... Var mer kan jag kolla?

Vad vill du ha för design och ytskickt(färg-faner-massivträ) ?

Har du tänkt på att du på IKEA också kan använda deras köksskåp och luckor och bygga ihop något som passar? Både byrå och garderob får man ju lätt ihop av det. Skiva på byrån kan man ju kanske välja något annat. Har en kompis som har kombinerat vita IKEA-luckor med en spegelskiva till ett mycket lyckat sidebord.

Vad gäller färg så är vi väldigt flexibla. Det är lite så att hittar vi något vi gillar så försöker vi hitta en hel serie. En som jag gillar väldigt mycket är den här t.ex.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30204114/
men den finns bara som byrå och sängbord. Och egentligen så är jag inte så förtjust i ytmaterialet. Men jag gillar kombinationen av träram och vitt.

Massiv ek skulle också fungera bra. Eller målat vitt massivt trä. Vi vill ha enkla modeller utan "krusiduller".

Är faktiskt förvånad över att det är så svårt att hitta. När jag kollar runt så känns IKEa som de enda som har bra garderobsutbud. Kvik har ju garderober också, men om man ska ta en köksbänk som byrå så måste man ju komplettera med bänkskiva också. Fast det kanske skulle vara snyggt med en stenskiva på toppen.

Nu måste jag kolla på KVIK :)

Har du kollat ILVA? Bättre kvalitet på grejerna än IKEA.

nej det blev för dyrt med sten. kollade på diapol och deras billigaste skulle kosta 6000.

ska kolla ILVA nu

Ja ilva hade en del som var intressant men jag såg att deras varuhus ligger i Malmö och jag vill inte handla det osett. Har ingen större brådska egentligen då vi redan har exakt de möblerna på plats så vi har förvaringen. Däremot så är alla tre trasiga och de matchar inte varandra så det känns inte direkt hemtrevligt. Får väl helt enkelt ha tålamod och se oljat stöter på något eller det kommer in nya saker på de gamla ställena.

Jag förstår att du vill se sakerna på riktigt, vi hade vägarna förbi Malmö och var på ILVA-varuhuset i ett par timmar och gjorde en stor beställning. De har en enhetsfrakt, tror det var 900 kr oavsett om du beställer en hel lastbil och var i landet du befinner dig, mycket smidigt med hemkörning direkt till dörren. En av fåtöljerna vi köpte "tappade" en knapp (en viss hund tuggade lite på den...), och de bytte ut den utan att tveka, mycket bra kundservice och trevlig och hjälpsam personal i butiken. Kan varmt rekommenderas. Som stockholmare får man ju alltid en sån där myspysig känsla i kroppen när man pratar med skåningar också, ej att underskatta :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.