Rrrrr skrev:
Radiatorn var felkopplad på "inre" sidan av plinten. Dvs man behövde inte skruva isär något för att se att det var fel.

Domstolen ansåg att en utbildad elektriker borde ha sett detta, eller upptäckt felet vid kontrollmätningarna man ska göra.
Precis samma sak borde då gälla för uttaget från Biltema med den felaktiga jordledaren.
 
Göran.W
Jag mailade Biltema ang väguttaget i helgen ch fick detta svaret i morse.

Tack för att du mejlade in om detta, denna artikel har utgått ur vårt sortiment den finns inte längre i våra varuhus, vi rekommenderar dig och reklamera den nästa gång du besöker ett av våra varuhus.
 
Den finns fortfarande, fast har en 1:a på slutet, men vad den extra 1:an betyder vet jag inte, kan vara så enkelt att dom bytt förpackning?

Jag har mailat Elsäkerhetsverket och frågat hur dom hade hanterat detta, jag postar svaret från dom så fort det kommit.
 
Bo.Siltberg skrev:
Innefattar inte CE-märkningen att apparaten är korrekt monterad??
Måste man skruva isär alla prylar och inspektera dem?
Oavsett CE-märkning eller ej så förekommer det apparater som är felaktiga från fabrik.
 
-MH- skrev:
Oavsett CE-märkning eller ej så förekommer det apparater som är felaktiga från fabrik.
Jepp, och detta ska upptäckas om man gör kontroll innan drifttagning och alla egenkontroller bl.a kontunitetsmätning, något som det tyvärr slarvas med
 
Göran.W skrev:
Någon som ser felet.
Feltema art nr 35-713 direkt ur förpackningen
Tekniskt fel, var god dröj. (Eller hur det nu stod på teven när det nu behagade sig. Med ursäkt till dom som var med om teveomläggningen, från den tid man inte stavade TV, Teve :p)
 
Mikael_L skrev:
Ja egentligen borde även t.ex. jag köpa en sådan, ty även jag har lyckats med konsttycket att ha sladdarna i strömmätningshålen när jag sen lägger mätprobarna över något spänningsförande.
PANG ! säger det, och så inser man att man ska vara lycklig att det inte blev en utvecklad ljusbåge. :O
Jag "har hört" att det är dags att byta säkring när man råkat göra det felet :wow:

Jag hade nog mätt med multimetrar i ungefär 25 år innan jag brände 2A-säkringen med nätspänning, och jag har bara gjort den missen en gång...

Mikael_L skrev:
Och sen finns det inget strömmätningsområde med kabelmätning, dvs det vanligaste felet vid personskador när ett mätinstrument exploderar i handen på användaren.
Jag har läst om exploderande mätare men då har man haft rätt fet avsäkring på inkommande matning om jag förstått rätt. Jag tvivlar på att man kan få en multimeter att explodera, oavsett om det är det avsäkrade 2A-området eller det oavsäkrade 10A-området man kör på, om man har t.ex. 25A trög och 230/400V in.

Mätkablarna borde ge upp före multimetern på 10A-området, och i 2A-området så är väl vettiga 5x20mm glasrörsäkringar specade att tåla rätt hård kortis?

Däremot kan man säkert få obehaglig ljusbåge vid mätpinnarna om man har avsäkrat t.ex. 25A. och kör 10A-området.

När jag brände 2A-säkringen så small det bara till utan några spektakulära effekter.

(Den koppling jag skulle göra kvalar för övrigt in i den här tråden, jag behövde 400V till en provkörning på labbänken och skulle mäta vilket som var fas respektive nolla i två grendosor som var kopplade till två olika vägguttag matade från varsin fas... ;)
 
yxis skrev:
Mätkablarna borde ge upp före multimetern på 10A-området, och i 2A-området så är väl vettiga 5x20mm glasrörsäkringar specade att tåla rätt hård kortis?
Många instrument har 5x20mm porslinsäkringar för att man inte ska råka ut för någon explotion, mycket bättre än en glasrörssäkring som jag fått lära mig den hårda vägen....:blushing:
 
Mikael_L skrev:
Fel av mig. :blushing:
Det var cat II 600V och cat III 300V
[bild]

Men det är ändå ett relativt vettigt instrument för den som inte springer omkring på industrin eller mäter i stora fördelningscentraler.
Läste just (i Fluke's litteratur) att CAT II inte är godkänt för mätning på trefasdistribution, så det torde krävas CAT III 600V så snart man ger sig på något annat än enfas.

Probar med insmälta fingeravtryck..
 
  • Untitled.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
mycke_nu skrev:
Läste just (i Fluke's litteratur) att CAT II inte är godkänt för mätning på trefasdistribution, så det torde krävas CAT III 600V så snart man ger sig på något annat än enfas.
Vad menas med "distribution" egentligen? Spontant tänker jag distributionsnät, dvs minst 10 kV. Vanliga 3-fasinstallationer på 400 V i bostäder, kontor och verkstäder borde väl vara något annat?

Sen kan jag tillägga att Uni-Trend må betraktas som ett "billigt kinesiskt Ö&B"-märke av en del men det det kan vara värt att veta att det är en av de största tillverkarna av mätutrustning i världen. De tillverkar inte billiga OEM-produkter för lågprismarknaden utan är ett eget starkt varumärke med egen marknadsföring och distribution i ett hundratal länder. Deras dyrare modeller, som givetvis inte hittas på Jula, kan utan problem tävla med "kända" märken som t.ex. Fluke.
 
Steamboy skrev:
Vad menas med "distribution" egentligen? Spontant tänker jag distributionsnät, dvs minst 10 kV. Vanliga 3-fasinstallationer på 400 V i bostäder, kontor och verkstäder borde väl vara något annat?
Fluke använder terminologin lite olyckligt, vad dom avser är distribution av trefas inom en byggnad.

IEC 61010 is principally concerned with the effects of transients from lightning, the worst-case scenario. The reasoning behind IEC 61010 is that the lightning transient will be dampened as it travels through the cabling and various devices of the building.
CAT IV - includes (low voltage) outdoor lines and the run between the meter and panel.
CAT III - includes the “permanently installed” (i.e., not cord and outlet connected) motor. Three-phase distribution is CAT III.
CAT II - includes receptacle outlet loads. The line side of the power supply in electronic equipment would be CAT II, while the electronic circuitry itself would be CAT I.
CAT I - The copier has a step-up transformer. Therefore it could have high voltages, but it will not have high energy.

The standard acknowledges that transients can come from the load itself, not just from lightning or utility activity. It states that equipment only belongs in a particular category “if it does not cause overvoltages increasing the level specified for that category.” In other words, if a normally CAT III piece of equipment generates transients which are at a CAT IV level, the equipment (and the electrical environment) become CAT IV.
 
  • Untitled1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dags att bidraga till denna tråd.

Vi skriver på kontrakt på tomt med fritidshus idag.
Huset skall rivas och vi skall bygga nytt permanentboende så felen på det gamla huset spelar mindre roll för oss, annat än i förhandlingssyfte...

Badrummet är helt nyrenoverat, med 3x6 12 Volts spotlights i taket. För att tända sitter det en sådan där liten lös "fjärrkontroll" fastlimmad på väggen. Blev nyfiken och gick upp på vinden för att kolla. De har satt pottor som tur är. Sedan ligger det en vanlig grendosa löst där transformatorernas stickproppar sitter i. I änden av grendosan sitter en sådan pryl som är tänkt att använda till en sladdlampa i vardagsrummet för att kunna tända/släcka från soffan.
Denna är i sin tur istucken i en 25-meters billig röd förlängsningskabel, som går ut genom vindsluckan, är klämd där, går sedan löst ner längs väggen och istucken i ett jordat eluttag på utsidan av huset.
Tog tyvärr inga bilder men tror det talar för sig själv...
 
:D Det man inte ser har man inte ont av...
 
mycke_nu:

Med risk att glida än mer från ämnet :)

Flukes bild ser väldigt amerikansk ut med en transformator på stolpen utanför och en amerikansk rund elmätare på fasaden.

Nog borde väl kraven vara rätt olika för amerikansk och europeisk el med avseende på vilka maximala kortlutningsströmmar man har? (Jämför att alla dessa youtubeklipp med elhaverier nästan uteslutande är från USA...)

Nog smäller det om man kortsluter 400V med 16-25A trög huvudsäkringar, men jämför att i USA kan de ha t.ex. 200A 2*120V balanserad matning in till en vanlig villa. Det lär smälla rätt mycket mer att kortsluta 200A 240V...

Det finns USA-marknad-luftkonditioneringar för villa/kontorbruk som drar mer ström än jag har huvudsäkring på hela stugan :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.