Min har fungerat helt perfekt sedan jag installerade den för drygt två månader sedan. JULAs väggstativ ger dock ett kraftigt stomljud trots att jag har bytt deras "gummikuddar" till riktiga. Den stora nackdelen är att snabbkopplingen ger en fix ledningslängd, inte så kul med en slinga på väggen. Ångrar att jag inte köpte en värmepump utan snabbkoppling och köpte/lånade en vakumpump så jag hade fått rätt längd på ledningarna.
 
david_l skrev:
Min har fungerat helt perfekt sedan jag installerade den för drygt två månader sedan. JULAs väggstativ ger dock ett kraftigt stomljud trots att jag har bytt deras "gummikuddar" till riktiga. Den stora nackdelen är att snabbkopplingen ger en fix ledningslängd, inte så kul med en slinga på väggen. Ångrar att jag inte köpte en värmepump utan snabbkoppling och köpte/lånade en vakumpump så jag hade fått rätt längd på ledningarna.
Tackar. Jag har min nuvarande på ett fristående stativ då jag inte ser någon anledning att ha den skruvad i väggen.

Jag har hört gott om pumpen annars men visst det är en billig kinamaskin men det är 2års garanti. Det minst dubbla priset för att få en "märkes pump" känns som det inte går att räkna hem.

Hur är ljudnivån på innedelen? Har du haft några andra pumpar tidigare att jämföra med ?
 
Jag har en Toshiba i huset som låter minst lika mycket från innerdelen.

Toshiban kostade 23000.- installerad och klar.
Zibron i garaget kostade 6300.- Första köp med Club Jula.

Betydligt högre effekt på Toshiban men i garaget på 50 kvm räcker Zibron.

Är inte alla maskiner billiga kinamaskiner idag?
 
david_l skrev:
Jag har en Toshiba i huset som låter minst lika mycket från innerdelen.

Toshiban kostade 23000.- installerad och klar.
Zibron i garaget kostade 6300.- Första köp med Club Jula.

Betydligt högre effekt på Toshiban men i garaget på 50 kvm räcker Zibron.

Är inte alla maskiner billiga kinamaskiner idag?
Kinamaskiner är det men en del är dyrare med ett fint märke påklistrat d^_^b
 
Alla har inte vett att ta betalt som min kompis hantverkaren skulle ha sagt.
 
david_l skrev:
Alla har inte vett att ta betalt som min kompis hantverkaren skulle ha sagt.
Fick precis Jula bladet i handen. 4995kr. Ska åka och handla nu och se om det är något att ha. Min förväntningar är på en nivå av vad man får för 4995kr :cool:
 
Jag studsade när jag såg ditt pris och insåg att jag har en SC3032. Beklagar missen.
 
Köpte samma idag, 4495:- med rabatten på 10% då man tecknar Jula Smart :)

/Kent
 
snickarboden skrev:
Köpte samma idag, 4495:- med rabatten på 10% då man tecknar Jula Smart :)

/Kent
Hade missat den men blev påmind i kassan. Trevligt pris. Min åker upp i helgen så får jag se om jag blir nöjd.
 
Suhagg>Samma här, kollade genom installationsanvisningen lite igår kväll och enda strulet som jag ser är att man får vara oerhört försiktig med att bocka rören, de är ju rätt rejält tillknycklade i kartongen så får se hur kul det blir att försöka få dem som de skall vara på plats sen.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Suhagg>Samma här, kollade genom installationsanvisningen lite igår kväll och enda strulet som jag ser är att man får vara oerhört försiktig med att bocka rören, de är ju rätt rejält tillknycklade i kartongen så får se hur kul det blir att försöka få dem som de skall vara på plats sen.

/Kent
Läste om någon som sa att ritningen var hålet ut skulle borras inte var jätteexakt
Bäst att stämma av själv innan man går loss.

Här är lite andra bra tips
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43093.0

Bra sammanfattning av böjningsfrågan. Även när de ska rätas ut tänker jag vara försiktig. Vecka inte bara ut den utan ta en bit åt gången så det inte blir en knäck på samma ställe.

Att böja runt ett avloppsrör på 110mm är ok. Mindre radie kan vara problematisk utan att ha tränat på detta.
Större radie än detta är inga problem. Försök dela böjningen på flera små rörelser. Försöker man göra det i ett knyck, kan det bli rörets sista knyck ;)
 
Redigerat:
Monterade min igår men blir inte riktigt klok på hur den ska funka.
Hade tidigare en Sanyo 123 och det är ju en invertermodell.

Ställer jag Zibron på auto läge och 24 grader och låter den vara så i en timme så startar utedelen inte trots att jag har 19 grader där fjärren ligger.
Innedelen blåser runt 22 gradig rumsluft.

Slår jag över den på värmeläge och 24 grader så startar utedelen ibland, ibland inte. Slår jag på max = 30 grader då kan jag få den att hoppa igång och gå som den ska. Den ger då 47gradig luft.
Har 20 grader i rummet och ställer ner den till 24 på värmeläge igen då kan utedelen slå av helt och inte gå alls på så lång tid jag orkar vänta. Tempen i rummet vid fjärren är då 19 grader. Innedelen blåser runt värmen i rummet bara men inget tillskott kommer från utedelen.

Mycket konstigt beteende måste ringa deras support och få hjälp hur den ska funka.

Om jag lägger fjärren på bordet där det är 19grader. Ställer den på auto och 24 grader ska den inte hoppa igång och gå tills det är just 24 grader där fjärren ligger på bordet?
 
Redigerat:
Suhagg skrev:
Monterade min igår men blir inte riktigt klok på hur den ska funka.
Hade tidigare en Sanyo 123 och det är ju en invertermodell.

Ställer jag Zibron på auto läge och 24 grader och låter den vara så i en timme så startar utedelen inte trots att jag har 19 grader där fjärren ligger.
Innedelen blåser runt 22 gradig rumsluft.

Slår jag över den på värmeläge och 24 grader så startar utedelen ibland, ibland inte. Slår jag på max = 30 grader då kan jag få den att hoppa igång och gå som den ska. Den ger då 47gradig luft.
Har 20 grader i rummet och ställer ner den till 24 på värmeläge igen då kan utedelen slå av helt och inte gå alls på så lång tid jag orkar vänta. Tempen i rummet vid fjärren är då 19 grader. Innedelen blåser runt värmen i rummet bara men inget tillskott kommer från utedelen.

Mycket konstigt beteende måste ringa deras support och få hjälp hur den ska funka.

Om jag lägger fjärren på bordet där det är 19grader. Ställer den på auto och 24 grader ska den inte hoppa igång och gå tills det är just 24 grader där fjärren ligger på bordet?
Fjärren är ingen termostat.
Ha den på heat annars kommer den att kyla när det blir för varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.