Hej!

Håller på att renovera köket nu i en lägenhet, har tagit bort det gammla och monterat nya överskåp än sålänge.
Jag ska ha kolfilter fläkt

Den gammla fläkten var ju bara såndär vanlig självsug och där det röret kom ut från ovandel av väggen gick det ett långt fläktrör på kanske 2 meter tills det var ju själva fläkten.
Men nu när vi tagit bort den så låter det som att det skulle vara storm byar i röret ungefär.
Nån som har något tips på hur jag ska göra för att få ner ljudet?
Röret kommer ju in i ett skåp så jag har fått såga upp i skåpet för att kunna ansluta ett rör så jag bara har som ventilation men själva fläkten är ju borttagen och det var ju den som dämpade ljudet rätt rejält kan jag tänka mej.

Vänligen

Johan

Varför inte köra med en fläkt som är anpassad för det systemet som finns i huset? Det bygger ju på att du har ett grundflöde.

Exakt, du ändrar på hela ventilationssystemet genom att göra som du gör. Har föreningen godkänt detta?!?

Dessutom är kolfilterfläktar helt värdelösa. De skickar ju bara ut oset i rummet igen. Jag skulle försöka ansluta en fläkt till befintligt system även om det innebär att röret måste dras inuti skåp el dyl.

Nej. Gamla kolfilterfläktar är dåliga. En del nya är lika bra som många kanalanslutna, t ex Bosch Clean Air som tar bort 95% av matoset enl energimyndighetens test.

possum77 skrev:
Dessutom är kolfilterfläktar helt värdelösa. De skickar ju bara ut oset i rummet igen. Jag skulle försöka ansluta en fläkt till befintligt system även om det innebär att röret måste dras inuti skåp el dyl.
Fast i ett sånt här system är det sannolikt en kåpa med spjäll som skall anslutas, inte en fläkt.
Är det självsug kommer en fläkt att trycka in ditt matos i andras lägenheter.

Vi tänkte först köra kolfilterfläkt, men det blev en kåpa från Franke, de har några som är snyggare än de vanliga klumpiga vitemaljerade.

Problemet med kolfiltret är ju inte bara oset, utan även vart fukten tar vägen?
Kolla med din förening, idag kan man många gånger ansluta en alliancefläkt med motor om det är uppdaterat system. Finns även speciella fläktdon för självdragssystem.

Kolla efter elextrolux ewrw125 som kan användas till alla vanliga fläktar.

I det här fallet ska man kolla noga med föreningen vilken fläkt man ska ha.

Kokar man mycket och har kolfilterfläkt bör man också ha någon typ av mekanisk frånluft från fuktiga utrymmen som kök och badrum.

Ja nu ere så att jag ska ha kolfilterflält och vill gärna få bort de där ljudet..
Och har kikat att man får ha det.

Redigerat:
går vell att fixa med en ljuddämpare för frånluftsventil. eller om du har kvar gammla fläktkåpan och är villig att klippa sönder den så kanske det går att använda sig av "dämpningen" från den?

Har tyvärr inte den kvar, men får kika lite granna :)

Om du inte vill ha kvar ventilationen är det väl enklast att bara plugga hålet?

Men att plugga påverkar väl också hela husets ventilation, så det behöver väl också tillstånd från föreningen?

Ja, då har TS inget alternativ än att köra med det som är tänkt att köras med?

Det är löst nu :)! Tack för svaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.