3 164 läst · 15 svar
3k läst
15 svar
Lite strul med borttagen köksfläkt
Sida 1 av 2
Hej!
Håller på att renovera köket nu i en lägenhet, har tagit bort det gammla och monterat nya överskåp än sålänge.
Jag ska ha kolfilter fläkt
Den gammla fläkten var ju bara såndär vanlig självsug och där det röret kom ut från ovandel av väggen gick det ett långt fläktrör på kanske 2 meter tills det var ju själva fläkten.
Men nu när vi tagit bort den så låter det som att det skulle vara storm byar i röret ungefär.
Nån som har något tips på hur jag ska göra för att få ner ljudet?
Röret kommer ju in i ett skåp så jag har fått såga upp i skåpet för att kunna ansluta ett rör så jag bara har som ventilation men själva fläkten är ju borttagen och det var ju den som dämpade ljudet rätt rejält kan jag tänka mej.
Vänligen
Johan
Håller på att renovera köket nu i en lägenhet, har tagit bort det gammla och monterat nya överskåp än sålänge.
Jag ska ha kolfilter fläkt
Den gammla fläkten var ju bara såndär vanlig självsug och där det röret kom ut från ovandel av väggen gick det ett långt fläktrör på kanske 2 meter tills det var ju själva fläkten.
Men nu när vi tagit bort den så låter det som att det skulle vara storm byar i röret ungefär.
Nån som har något tips på hur jag ska göra för att få ner ljudet?
Röret kommer ju in i ett skåp så jag har fått såga upp i skåpet för att kunna ansluta ett rör så jag bara har som ventilation men själva fläkten är ju borttagen och det var ju den som dämpade ljudet rätt rejält kan jag tänka mej.
Vänligen
Johan
Fast i ett sånt här system är det sannolikt en kåpa med spjäll som skall anslutas, inte en fläkt.possum77 skrev:
Är det självsug kommer en fläkt att trycka in ditt matos i andras lägenheter.
Vi tänkte först köra kolfilterfläkt, men det blev en kåpa från Franke, de har några som är snyggare än de vanliga klumpiga vitemaljerade.
Problemet med kolfiltret är ju inte bara oset, utan även vart fukten tar vägen?
Kolla med din förening, idag kan man många gånger ansluta en alliancefläkt med motor om det är uppdaterat system. Finns även speciella fläktdon för självdragssystem.
Kolla efter elextrolux ewrw125 som kan användas till alla vanliga fläktar.
Kolla med din förening, idag kan man många gånger ansluta en alliancefläkt med motor om det är uppdaterat system. Finns även speciella fläktdon för självdragssystem.
Kolla efter elextrolux ewrw125 som kan användas till alla vanliga fläktar.