Att krisen i många av euroländerna förr eller senare skulle slå mot en av världens mest övervärderade bostadsmarknader dvs den svenska var väl knappast oväntat. Emellertid så tror jag att det är först när vi ser en effekt av detta på den svenska arbetsmarknaden som det riktiga prisfallet börjar.
 
Varför säger du att Sveriges bostadsmarknad nödvändigtvis skulle vara "en av världens mest övervärderade"? Eftersom det (som jag förstått) långt ifrån råder någon konsensus om det så undrar jag vad du baserar det på.
 
Inte ens riksbanken ansåg i en analys att det fanns någon bubbla. Inte alls säkert att vi har en särskilt övervärderad bostadsmarknad.
 
Vi ska vara tacksamma för att vi inte har en övervärderade bostadsmarknad. Visst kan det finnas lokala små bubblor här o var men i det stora hela så ha vi ju bland det billigaste boendet i hela västvärlden. Att vi har cykliska svängningar i bostadspriser betyder inte att vi har en bubbla.
 
Mikael_L
Jag säger bara London ... :)
 
.....jag tror vi är på väg mot en -30 procent utveckling......men jag bara tror, har ingen fakta mer än min gut feeling - som iofs brukar vara rättså bra.
 
Nimajneb skrev:
Vi ska vara tacksamma för att vi inte har en övervärderade bostadsmarknad. Visst kan det finnas lokala små bubblor här o var men i det stora hela så ha vi ju bland det billigaste boendet i hela västvärlden. Att vi har cykliska svängningar i bostadspriser betyder inte att vi har en bubbla.
Syftar du med "billigaste boendet" på det låga elpriset? För exempelvis priserna på bostäder är inte bland världens billigaste. Däremot har vi en lågräntepolitik sedan en tid tillbaka tillsammans med nollamorteringspolititk. Det bör man som familjeförsörjare inte blanda ihop med billigt boende, för då kan familjen hamna på gatan.

Jag förutsätter nu att de som kallar Sveriges boendekostnader för "billigaste" inte lägger upp speciellt mycket egna pengar vid köpet, då skulle den termen inte direkt kännas aktuell.
 
Pongu skrev:
Inte ens riksbanken ansåg i en analys att det fanns någon bubbla. Inte alls säkert att vi har en särskilt övervärderad bostadsmarknad.
Nej, för riksbanken skulle ju verkligen säga det i en rapport om så vore fallet.
 
Ja..?
Du menar att Riksbanken deltar i en statlig konspiration i syfte att dölja sanningen om den onda bostadsbubblan? ;)
 
Det mest ondskefulla man kan beskylla Riksbanken för är nog att medvetet sätta en alltför hög räntebana i syfte att skrämma pöbeln till återhållsamhet.
 
Jag skulle nog snarare säga att Riksbanken försöker uppfylla sitt uppdrag, att hålla koll på inflationen. Men det är ju såklart inte alls lika spännande...
 
Det kan vara deras syfte, men kan ändamålet verkligen helga medlen? Eller är räntebanan sprungen ur ren ondska? Ingen vet Riksbankens egentliga motiv. Eller så har de som vet tystats... ;)
 
Pongu skrev:
Ja..?
Du menar att Riksbanken deltar i en statlig konspiration i syfte att dölja sanningen om den onda bostadsbubblan? ;)
Jag vet inte var du fick konspirationer från, men myndigheter tenderar inte att skriva ned sina egna landsfinanser. Se på Europa exempelvis, en orgie i offentlig förnekelse. Vad det beror på lämnar jag därhän förutom att nämna ett uttryck jag själv tror spelar stor roll: "kick the can down the road".
 
Pongu skrev:
Det mest ondskefulla man kan beskylla Riksbanken för är nog att medvetet sätta en alltför hög räntebana i syfte att skrämma pöbeln till återhållsamhet.
Jag tror räntebanan kan komma att justeras nedåt, men innan räntan i praktiken sänks kommer bankernas kapitaltäckningskrav att skruvas upp. Detta skrämmer inte pöbeln, men det kommer att förhindra banker att låna ut som igår och idag. Och därmed kan räntan i teorin sänkas utan tillhörande explosion i lånestocken.

Nackdelen är att ett antal ur pöbeln som väntar på lägre ränta även får ett förslag från banken om ett utökat topplån med snabb amortering och hög ränta... eftersom mindre utlåning innebär lägre priser och lägre marknadsvärderingar och sämre möjligheter för bankernas vidareförsäljning av bostadslånen... vilket inte är bra angående kapitaltäckningsgraden ovan.

Edit: här kan det vara relevant att fundera på ett par saker till: när bankerna vill dra in pengar till sitt egna kapital finns det olika vägar att gå: ägarbidrag, minska utdelningar, minska bonusar eller lugga kunderna på pengar. Det sista är prioritet 1. Bolån är dessutom enkla pengar. De som går på rörlig ränta kommer här att få dra hundlasset då de bundna räntorna inte är så enkla att rubba. Även bostadsrätter lär få se en extra halv procent jämfört med villaräntorna, som i svunna tider.
 
Redigerat:
Elpriser, burkar, pöbeln och en mörkande riksbank...

Jojo, här var det substans i inläggen som ska handla om bostadspriser..... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.