Status
Tråden går ej att kommentera.
AW vs äppelträd/björkar
Hej wannabee.

Tiden när äpplen är ett problem sammanfaller med hästen och då växer inte gräset så mycket.
Enkelaste lösningen starta kliparen när du rensat tommten.

Björkkvistarna är också ett bekymer som kan ställa till det, bara att plocka/kratta upp.

Jag har tyvärr ekollon som faller ner på min gräsmatta och det låter mycket otrevligt när "Lisas" knivar träffar en nöt.
 
Jag säger att kvistar inte är ett problem men grenar är det. Gäller iaf. björk, ek och ask som vi har på tomten.

Äpplen är ett gissel, på med hjälm och skaka trädet innan de krattas undan är bästa metoden för oss - de måste ju ändå tas om hand. Har varit med om att AM har halkat "av banan" p.g.a. äpplen men i övrigt inte stannat.
 
Våra "handbollsäpplen" ställer till det ibland eftersom klipparen kör upp på äpplena och sedan inte kommer ner utan står och slirar. Lite kul, men opraktiskt.

På våren plockar vi mycket kvistar från björkarna runt tomten, på sensommaren och hösten plockar vi äpplen. Jag ser set som ett tillfälle att gå ett varv i trädgården och njuta av den. Att man får en städad gräsmatta är en bonus.
 
Fallna äpplen blir oftast liggande hos oss.....
Det jag skulle önskat vore att AM inte gav upp så snabbt när den klättrat upp på äpplena med knivdisken så den säger "Knivdisk blockerad". Oftast räcker det att öppna och stänga luckan på den så kommer den loss själv.

Småkvist och kottar har jag inte haft problem med sen jag hittade kolstålsknivarna :)
Dom tunna sakerna i rostfritt pallade inte mer än max två dagar hos mig :(
 
Det inte bara äpplen som kan ställa till det....
 
  • DSCF2448.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF2452.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF2455.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Höhö...
 
:rolleyes:Själv har jag inga problem med cigarettpaket i trädgården:rolleyes:
 
Är det någon som har måtten till automower-huset
Eller någon bra ritning på ett eget...
 
krien skrev:
Är det någon som har måtten till automower-huset
Eller någon bra ritning på ett eget...
Ja tack här oxåd^_^b
 
orparn skrev:
Småkvist och kottar har jag inte haft problem med sen jag hittade kolstålsknivarna :)
Dom tunna sakerna i rostfritt pallade inte mer än max två dagar hos mig :(
Öhh - låter intressant? Vilka kostålsknivar? - å va' köstar de'?
Var kan man köpa dessa? :)

jokomoko
 
Karbonknivar är det ju original. Karbon = Kol
 
Jag köpte min 230ACX förra året och då var det orginal monterat vändbara knivar (två hål) som var ganska tjocka. Dessa höll skapligt men gick av i de tomma hålen (efter lång omild användning).

När jag i år behövde köpa nya knivar fick jag hos den närmsta handlaren beskedet om att dom bara kör med en sorts knivar och inte kände till att det fanns några andra och det var en mycket tunn rostfri kniv. Väl hemma monterades knivarna men det paketet med 9 knivar räckte inte ens tre veckor för dom gick rakt av alternativt böjdes redan efter några kottslag. Då jag inte har nån större lust att krypa runt och leta bitar av skarpa rostfria knivar i gräset insåg jag att jag inte kunde fortsätta med den modellen.:(

Handlarn lite längre bort hade å andra sidan endast kolstålsknivar och sa att det var det enda dom kände till.......
Dom har nu räckt hela säsongen vilket gör kostnaden lägre :D

Jag har tyvärr inte kvar kartongen men båda sorterna var "orginal" så numren borde gå att få tag i.

//Orparn
 
Originalknivar är i kolstål eller liknande legering, ser ut som rostfria och är synnerligen magnetiska.
 
Då har man plockat in raringen för säsongen. Jag har kört 3 säsonger och över 1000 h. Börjar fundera om batteriet inte ska strejka snart. Dock har jag inte sett några antydningar ännu. Hur länge håller det på en 220 AC och vad kostar det att lämna in för ett byte?

För er som pratar om automowerhus och ritningar: Jag reglade bara upp ett skärmtak på min friggebods sydsida. Funkar perfekt, kostade ca 450 spänn och tog 45 min att göra. Ni kanske är mer kräsna men det duger tycker jag. ;)
 
  • IMG_4236.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4237.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4238.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
tom j skrev:
För er som pratar om automowerhus och ritningar: Jag reglade bara upp ett skärmtak på min friggebods sydsida. Funkar perfekt, kostade ca 450 spänn och tog 45 min att göra. Ni kanske är mer kräsna men det duger tycker jag. ;)
Skulle väl kunna fungera men, tycker inte att det skulle passa hos mig, har endast ett tegelhus och AM står på den sidan man springer förbi hela tiden. Skulle vilja ha något mindre och något man kanske kan färlägga så att det passar övriga huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.